Discus i akvastabil markii 530l (side 8)

Vel hjemme i Stavern var spenningen igjenn stor. Discusen jeg hadde med meg var sikkert sliten etter en lang reise.
Fra Stendker i Tyskland til Danmark, videre med båt til Kristiansand så en lang kjøretur til Scandizoo utenfor Lier der de var plassert i nye kar med ny vanntype. Etter noen timer der skulle de på nytt fanges inn, plasseres i poser og isoporkasser for å bli fraktet sørover igjenn til nok et nytt miljø. Ikke så rart kansje om noen av individene ikke ville takle så mye stress.
Alle poser blei plassert i kar og sump, åpnet og tilsatt litt av midt vann. Etter en 10 - 15 minutters tid hvor noe mer at mitt vann blei tilsatt følte jeg tiden var moden for å introdusere discusen for sitt nye hjem. Jeg stakk hånden ned i først pose for å plukke opp fisk nr.1.....Den sprellet og her var det full fart......lovende....det var like stor fart i de neste 10 ......i neste pose var det ikke like stor fart, spesielt en av de var relativt slapp. Den hadde liksom gitt litt opp, når jeg slapp den ut i karet gikk den rett til bunn og blei liggende delvis over på siden helt utmattet inntil en stein. Jeg lot den foreløpig få lov å ligge der ifred.
Resten at fisken virket i utrolig god form bortsett fra en til som var noe mer reservert.
De delte seg i to grupper og blei stående relativt rolig i hvert sitt hjørne av 530 literen. Litt stressa kansje, men ikke noe urovekkende etter så mye som de hadde vært med på. Så var det han karen da som lå utmattet inntil stein...... jeg stakk hånda ned i karet og pirket borti forsiktig . Det var fortsatt lite fart, jeg geleidet den så forsiktig bort til en del av flokken som stod i høyre hjørne, det så ut til å hjelpe litt, håpet om at den ville klare seg steg. Etter en halv times tid var det fortsatt liv, men lite fart. Resten av discusen gikk opp og ned i hvert hjørne mens den stod urørlig på bunn.
Etter en times tid begynte det å bli litt mer fart, livsgnisten så ut til å komme tilbake og den begynte å menge seg med resten. Etter tre timers tid begynte sunriseren og dempe lyset diskusen blei tryggere og tryggere, svømte rundt i karet for å ta sitt nye hjem nærmere i øyesyn. Jeg blei sittende og følge med til klokka rundet 01.00. Alt så ut til å være i sin skjønneste orden. Jeg kunne gå å legge meg med god samvittighet, vel vitende at alt stod bra til nede i kjellerstua.
Etter en natt har discusen funnet seg fint til rette, ser ut til å stortrives rundt oppbyggningen av røtter,stei og planter.
Nå blir det spennende å se om de er lystene på mat?

[External Image]

[External Image]

[External Image]



Kjøpte med 20 plater med oksehjerteblanding fra Stendker. Syntes det er greit at fisken får den maten de er vandt til i starten....



Klart for første foring, terningene er hakket opp og klare til servering...
[External Image]

Dette var ikke mye å bekymre seg for... ;o)
[External Image]


Ikke mye søl blei det heller, her blei det spist opp rubbel og bit. Måtte til og med legge i litt discusbits for at det skulle bli litt mat til Corryene også. En del av discusen smakte faktisk på den også. Dette ser lovende ut
[External Image]
Gratulerer med discus, de er kjempefine, det blir spennende å følge dem videre i oppveksten
Morsomt å bygge opp et nytt kar med nye fisk i. Hva slags diskus er det. Stusset på en ting! Hvorfor tok Kjetil ut fisken, når den skulle til deg samme dag? Skaper unødvendig mye stress, da burde han hatt fisken en uke eller to først.
Takker for det Rita, her kommer noen flere bilder.....





[External Image]



[External Image]

[External Image]


Hei Geir!
Ja det er morsomt med nytt kar og fisk. Jeg vet ikke hvor mye du har lest av tråden, men jeg har nå vært ca. 15 år utenfor akvariehobbyen, bortsett fra en dam med karper i hagen, det blir liksom noe annet.
Så det er helt klart spennende å være igang igjenn......
Jeg hadde ikke noe direkte bestilling inne hos Kjetil, mer et ønske jeg hadde utrykt på tlf. om typer og størrelse jeg ønsket meg og at det dreide seg om 10 stk.+
Jeg hadde avtale om å komme, men han kunne ikke vær sikker på at jeg ville ta med meg noe fisk, når størrelsen var en del under mitt ønske......
En annen ting er hvor hvidt det er greit å selge av fisk som har kommet inn samme dagen......Det er klart at det stresser fisken unødvendig mye. Som jeg skriver over, valgte jeg under tvil å ta med meg fisk tilbake og til alt hell ser det ut som dette har gått over all forventning.
Som du sikkert har fått med deg er det Stendker discus. Det er fire forskjellige typer med en majoritet av Tefe. Jeg er usikker på antallet av hver type, men her er ca.

8 stk. Tefe
6 stk. Skriblet
5 stk. red/blue royal stripet
4 stk. blue snakeskinn

Tanken er nå å beholde de fineste og selge unna litt ettehvert som de vokser til......
Wow! Utrolig flott oppsett og fantastiske bilder. Dette likte jeg kjempegodt
Takk for hyggelig tilbakemelding AnitaW......


[External Image]


[External Image]









Rødmunnstetraen er også ganske så aktiv for å få med seg rester fra okshjerteblandingen når det fores.....


[External Image]
Kjempefin blanding av Stendker! har både Tefe og Blue Snakeskin! Kan bare si lykke til med ei herlig tid med oppforing av noen glupske individer. På sikt foretrekker jeg Tetras Discusgranulat, rensligere og svært vekstfremmende både til discus og mange andre arter.
Må bare tilføye at det er noen utrolig flotte bilder, som flere har gitt uttrykk for!
Takker for rosende ord Geir, trodde du kun hadde viltfanget. Har sett mange bilder av Stendker sin Tefe og syntes de ser ut til å være skikkelig fine. Jeg har tilgode å se et voksent eksemplar i virkeligheten, det er også ei sann forvirring eller en salig blanding når en Googler Stendker Tefe og bilder. Er derfor litt usikker på hvordan de blir, har du bilder av dine?
Vil gjerne se bilder av dine Snakeskin også om du har?

Dette er bærre lekkert:

Hei,

Dette var morsomt å se !!! kjempefine bilder av knallfin fisk! som Geir også nevner i tråden din her så støtter jeg foring med granulat , dog så ville jeg kjøre på med en blanding av stendkers oksehjerte og forsiktig tilvening av granulat ( tetra sin er bra men tror og mener at JBL er minst like bra) Foringsregime og vannbytter er kjempeviktig nå og de neste 4 til 6 ukene for å sikkre god vekst.


Det var veldig hyggelig at du og din kone tok den lange veien opp til oss her i Lier , vi setter stor pris på å få besøk og vi synes det er stas å få dedikerte akvarister hjem til oss som vet hva de ønsker. Beklager at eventule størrelser ikke alltid er på plass men vi må lære og feile på hva dere som akvarister ønsker tilenhver tid ønsker og trenger er inne. Vi er akvarister akkurat som dere , da er det ikke alltid lett å til slik at alle får sine ønsker umiddelbart oppfylt. Men jeg har stor tro på at du får ett slikt diskusakvarium som du ønsker deg!

Mvh


Kjetil
Scandizoo.no
tel 97557706 eller 950 33538
Karantene -karantene-karantene
håper det går bra i 530 litern , synd det gikk galt føler med deg finn lykke til .
hviss selger av disse diskus skulle lese dette håper jeg du lærer av dette , diskus skal ikke vidre selges etter 24 timer etter en så lang å krevende tur som di hadde hvert gjennom , di skulle aldrig ha hvert på drammen auksjonen ,karantene bør være lærdomen her .
Først og fremst vil jeg bare si at det IKKE har blitt solgt en eneste Diskus fra oss på auksjonen i Drammen ! Vi selger ALDRI Diskus på auksjoner da det stort sett er altfor kaldt i mottakket!


for det andre så ble det på den angjeldene dagen (fredag ) levert ut ca 60 nyankommende diskus , jeg har etter dagens hendelse hos Finn Erik vært i kontakt med flere andre som har fått fra eksakt samme sending ( samme kveld) og tilbakemeldingene er gode!

Vi tar selvsagt selvkritikk for denne hendelsen og vi vil selvsagt komme til enighet med Finn Erik( vi har pratet sammen ett par ganger i ettermiddag/kveld )

Vi har heller aldri opplevd dette som problematisk da fisken da de ankommer til oss er i fin form!
Hva gikk galt? Hvitprikk?

Enormt risikoprosjekt å flytte discus 24 timer etter en så lang reise:/
Trist at denne tråden så plutselig døde helt..

Finn Erik, for å sitere deg i en annen tråd: når man har skrevet så mye om et emne har man nesten plikt til å oppdatere oss andre på hvordan ståa er

Ikke bukk helt under nå da - håper noen fisk rir av stormen!!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap