Discus i akvastabil markii 530l (side 9)

Hei!
Jeg lover oppdatering bilder og detaljer rundt redningsaksjon Amazonas, har ikke tenkt å bukke under. Foreløpig så ser det ut som stormen er ridd av uten den helt store katastrofen. Jeg har så vidt landet og begynner å komme til hektene igjen etter en stri tørn. Det så stygt ut når det stod på som verst.
Fikk god bruk for alt jeg har av akvariekunskap, stor vannmengde og et godt fungerende filtersystem.
Det gikk verst utover Rødmunnstetra, har vel i underkant av 15 stk. igjen. Ellers så mistet jeg kun to discus en skalare og et par Adolfoi, det er nesten utrolig med tanke på hvordan det så ut.
PS!
Til mitt forsvar Amazonas, var mitt siste innlegg før dette 10/2. At tråden plutselig er død pga. at jeg ikke har skrevet noe i den på et par dager er vel en sannhet med visse modifikasjoner..... ;0))

Her kommer noen lite hyggelige bilder av hvordan discusen så ut.
Bildene er tatt med Iphon....

[External Image]

[External Image]
Dette ser ikke mye lovende ut..... .0(
[External Image]



Etter forholda, er de i trygge hender Finn Erik! Krysser fingra videre

S
Huffda, hva skjedde egentlig? Håper ting går riktig vei, jeg krysser fingrene!
Jeg kom hjem ved 20 tiden fredag kveld og installerte fisken slik jeg har forklart i et tidligere innlegg.
Alt så fint ut lørdag morgen kl. 10.00 og jeg begynte å fore med innkjøpt oksehjerte fra Stendker. Discusen satte igang å spise å grise med en gang, et voldsomt liv når over 20 discusunger slafser spiser og spytter. Kjetil hadde fortalt meg at nå var det strengt foringsreskime og hyppig vannbytte som var tingen i hvertfall de første 4-6 ukene. Selv så foret de 7 ganger med oksehjerte om dagen og byttet 50% med vann. Jeg hadde ingen planer om å fore tilsvarende mye, men jeg skulle nok greie å gi dem tre ganger med oksehjerte om dagen pluss et par ganger med Tetrabitz. Ved 14 - 15 tiden var det tid for neste foring og discusen satte igang på samme måte, det varte ikke lange tiden før all mat var borte. Kl. 19.00 var det igjenn klart for mating, de var ikke like ivrige nå men maten forsvant uten så alt for mye om og menn. Ved 21 tiden var discusen mørkere og mer sky stilte seg under røttene og var litt stresset, pusten gikk relativt raskt. Jeg senket lyset en del, da kom discusen mer fram, men var fortsatt stresset og hadde etter min mening for høy pustefrekvens. Jeg målte PH som var 7 og nitrit som viste lys gul på dråpetesten, slo meg da foreløpig til ro og tenkte at de sikkert var litt slitene etter lang reise og nye omgivelser. Når jeg kom ned søndag morgen så det ille ut, se bilder over, en av skalarene lå og fløt i vannskorpa og var død. Nå var gode råd dyre, nitrit og PH målinger var fortsatt bra?????
Jeg satte igang med vannbytte 200-250 L og løftet temperatur et par grader.........Etter tre timers tid så det fortsatt like ille eller ennå værre ut. Discusen klumpet seg sammen var nesten helt sort og la seg over på siden,på toppen i det ene hjørnet lå seks syv discus flatt ovenpå hverandre og pustet febrilsk. I bunn......samme hjørne lå tre fire til helt flatt. Dette så ikke bra ut..........Nytt vann bytte samme mengde blei gjort, jeg satte også til et par never med salt. Dette hjalp litt umiddelbart, men etter en times tid var det igjenn like ille........etter nye to timer satte jeg igang med slamsuging over alt, byttet ny mengde med vann og tilsatte ennå en neve med salt. To discus var nå så godt som livløse, de var fortapt.....jeg så ingen annen utvei enn å klippe hodet av de.....
Jeg følte at nå hadde jeg gjort det jeg kunne, hele søndagen var gått klokka var over midnatt og jeg skulle på jobb dagen etter. Dette var milevis unna hvordan jeg hadde sett for meg første helg med discus i karet, nå var det bare å krysse fingrene, legge seg og håpe på at et under skulle skje..............
Jeg våknet kl.6.00 mandag morgen og gruet meg til å gå ned i kjellerstua, regnet med at karet var fullt av død discus.......Lettelsen var mer enn stor, da jeg så at all gjenværende discus svømte rundt og hadde fått tilbake riktig farge. Ettervert oppdaget jeg at stimen med Rødmunnstetra var mer en halvert, jeg savner også et par Adolfoi, men bortsett fra det så det meste ut til å ha stabelisert seg. Lyset har jeg latt være dempet og har nå medisinert med undiversalmedesin som også er forebyggende.
Foret første gang igjen med kunn Tetrabitz på tirsdag morgen, når jeg kom hjem fra jobb blei det foret med litt oksehjerte og litt Tetrabitz .......Jeg investerte i en pumpe og et Eheimfilter som er plassert bak BTN veggen, slik at ikke noe groms blir liggende bak der.
Foret nok en gang med bitz om kvelden før jeg la meg.

Etter nok en dag med lite lys, medisin og"moderat" foring ser nå alt ut til å ha stabelisert seg. Stormen er over for denne gang og jeg er en erfaring rikere..........

Ja.....jeg skulle ha hørt på dere som sa: Et selskapsakvarium ikke er egnet til å fore opp en flokk med små Stendker ..........Min mening var heller ikke å begynne med så små, jeg var dum som tok de med meg, men det har jeg fortalt om lenger opp i tråden.
Det er lett å være etterpåklok.......
Den opplevelsen misunner jeg ingen, skikkelig mareritt det der, håper du slipper flere slike kriser.

Takker for medfølelse Rita, jeg unner heller ingen andre opplevelsen......





Et hyggligere bilde.......
Slik så det ut idag kl. 16.00



Litt blått vann etter medesin.....
[External Image]
Hva slags medisin? Tar den knekken på filterbakterier?
Nei den tar ikke knekken på filterbakterier, det er som sakt en undiversalmedesin som også kan brukes forebyggende, den heter TWD og lages av et norskt firma som heter Flora& fauna Teknikk....
Med hensyn til purifieren som du var litt bekymret for, står den etter filteret i sumpen, så jeg tror heller ikke den skader positiv bakteriekultur i sumpen......









Som jeg skrev tidliger har jeg laget en "steinvegg" i keramikk med ei mallegrotte.
Her kommer noen bilder av veggen.



[External Image]
Sett ovenfra med bambusrør montert:
[External Image]
Veggen ferdig montert , foreløpig er den alt for lys, men det endrer seg nok etter en stund. Det hjalp litt å få løftet lotusen...
[External Image]










Detalj av av steinveggen m/grotta:

[External Image]
Ny møblering av "rothaugen" det er ikke lett å få det slik en vil ha det. Javabreinen var for dominerende, har derfor redusert den til halvparten. I tilleg kjøpte jeg ei "Lotuspotet" som er plassert sentralt.



[External Image]



Den nye lotusen:
[External Image]


Det kan bli fine motiver rett etter vannbytte med alle luftboblene som setter seg rundt omkring.
[External Image]
Fortsatt vakkert Finn Erik
Keramikk
øy finn , kunne du laga en sånn keramikk til meg å .
trenger en tusen kunster verk i akvariumet her , ellers er alt bra med fisken ?
kunstner hipp hipp for dyssletikere
Det skulle vel la seg ordne det Thomas, vi får ta en prat så får du den akkurat slik som du vil ha den....... sendte jeg deg en SMS igår som du kansje ikke har sett?










Ny malle er kjøpt inn....L nummer glemmer man så for en er ute av butikken..

[External Image]


Denne karen er oftere og oftere å se, det gikk en god stund før den våget seg fram...

[External Image]










Med sunriseren i nattmodus må mann helt opp på ISO 6400 f/5 og 1/25sek. lukker.
For å få akseptabelt lys. Imponerende at ikke det blir mer korn.......
Roen i karet senker seg mange hakk, men er det nok?
Lurer litt på å instalere blått nattlys og slukke resten med timer......
Er det noen som har erfaring med å la sunriseren stå på med nattlys?


[External Image]

[External Image]



[External Image]


Fulgte litt med i denne tråden tidligere og berømmer deg for fyldig og flott beskrivelse av et lovende oppsett.

Men jeg hadde hele tiden en følelse av at dette måtte gå galt den dagen du puttet oppi så mange discus og startet oppforing av disse. Synd at det er så vanskelig å lære av andres feil.

Men jeg håper inderlig at du får det til å funke igjen selv om jeg vet at det ikke er lett å få balanse i et slikt kar.

Ønsker deg lykke til med fortsettelsen.



hei finn
ser ut som en L 204 du har der
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap