Noe å tenke på når mange fisker flytter inn i et kar?

Hva bør jeg passe på når et stort antall fisker skal flytte inn i et annet kar? Pumpen er jo vant med det antallet fisker som er der nå. Regner med at nitrit kan øke? Bør jeg gjøre noe i forhold til dette? Gi dem lite mat, bytte vann oftere?

Er så redd for at det skal bryte ut suykdom så jeg vil gjøre alt så riktig som mulig.
helt rigtig, bakteriene i filter massen din, er tilpasset den mengden avfall som produseres av dine innbyggere.
Når du da setter inn mange flere vil det bli mere load enn hva disse bakteriene klarer å ta unna ,så nitritt og amoniakk verdiene dine kan gå i taket.
Det er derfor at det anbefales å få inn fisk gradvis i et lukket system som et akvarie er, slik at man slipper å få høye hopp i nitritt og amoniakk som er ren gift for dine innbyggere.
Dette vil nok stresse fiskene dine og du kan nok gå på en smell , mht at du vil kunne få oksygenbrist,og fiskedød, sykdomsutbrudd.
så pass på med vannbytter,og ha måleutstyr klart for å måle vannkvaliteten din.

en annen ting er at du med sikkerhet vil få en del algevekst da med mer avfall vil igjen føre til økt amoniakk-ntitritt= Nitrat/fosfat som er plantenæring.

så følg med på åssn det går.
Det er snakk om en stim på rundt 15 fantomtetra. Og muligens 3 perleguramier.


Men så skal en gjent med Sulle snegler flytte ut og over i fantomtetraenes kar, så kanskje det hjelper litt på, for disse bæsjer vel også i vannet.

Er usikker på om det er best for denne stimen å flytte inn samtidig, eller om jeg skal fange de i flere omganger. De kan egentlig ikke gå i det karet hvor de er nå for der skal sneglene, og Gh skal økes.
Er jo bare å hive inn noen ekstra vannbytter de første ukene, er det jeg gjør når jeg setter inn ny fisk i kar hvor belastningen har vært liten i forhold til hva som kommer inn. Da keg nylig satt inn 30 stimfisk i ene karet tok jeg vannbytte annenhverdag i halvannen uke. Etter dette holdt jeg de vanlige ukentlige vannbyttene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap