Fisk til mitt nye akvarium?

Hei

Har hatt mitt nye og første akvarium (55 liter) i gang i 2 uker snart. Driver og mater karet med litt fiskemat i ny og ne for å få i gang bakteriene, og skal kanskje få litt innkjørt filtermateriale på butikken i neste uke slik at det kommer bedre i gang.

Når vannverdiene tillater det vil jeg jo begynne å putte fisk inn og har begynt å se meg rundt. Vil ha noen fisker som ligner ørret, og leoparddanio ser fin ut og de har den på butikken. I dag da jeg var der falt jeg egentlig for disse nusselige corydoras På vei hjem kjøpte jeg biltema-sand og byttet ut grusen i karet, slik at jeg kan ha noen av disse også Leopard-cory så jo fin og små ut, og blir sikkert kompiser med danioene. Leopard-gutta må vel trives sammen.

Dersom jeg har 6 av hver, tror dere det er fortsatt plass til noen andre fisker? Jeg har laget en fancy liten kokosnøtt-hule hvor jeg har "sydd" inn sånn mose, så må jo ha noe som kan bruke den. Ciklider "bruker" vel huler, men vil et par av de små typene der kunne passe med de andre? I så fall er det kanskje ikke plass til flere? Kanskje litt lite fargefulle fisker da...

Eirik
Hei.
Er det en startpakke? Kanskje samme som jeg har? Veldig fornuftig å benytte sand som substrat. Jeg har hatt i grus, og den fører til høy PH - og jeg har på min korte tid lært at høy ph + lite akvarium er en dårlig kombinasjon for å få noe særlig å velge mellom av fisk.

Om du følger med på http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=71618 så har jeg delt mine erfaringer med oppstart. - Jeg startet med å ha i en halv teskje salmi - vanlig salmiakk og nå etter litt over 2 uker begynner det å skje ting.

- Ellers anbefaler jeg at du leser i fiskedatabasen på fisketypene du tenker på. Jeg har endt opp med å prøve å skape et stabilt kar med høy ph nå, og heller finne fisk som passer inn, jeg har da endt opp på at jeg ønsker dvergtannkarper.

Og om du har samme akvarium som jeg fikk tak i har du også sikkert kanskje en mini bioboks 2 som filter? Fjern den sorte boksen - kullfilteret det har jeg tatt ut - kullfilter egner seg best i en uke etter medisinering, ellers kan det bare skape problemer.

- Sånn.. da har akvariumsnybegynneren dristet seg til å skrive i andres tråder også... - lærer mye, veldig fort her inne - så velkommen.
Hei

Ja, vi har nok samme kar du og jeg. Har byttet ut kullet med et til med sånn blå coarse foam. Dersom jeg får en bit av bakteriebefengt filter på butikken, så trenger jeg kanskje ikke salmiakk. Skal få testet vannet der neste uke i alle fall.

Eirik
eirikr
Hei Ja, vi har nok samme kar du og jeg. Har byttet ut kullet med et til med sånn blå coarse foam. Dersom jeg får en bit av bakteriebefengt filter på butikken, så trenger jeg kanskje ikke salmiakk. Skal få testet vannet der neste uke i alle fall. Eirik


Du trenger det ikke, men det er jo en knakende fin måte for å sjekke om bakteriekulturen er god nok til å bryte ned ammoniakken. Jeg har aldri prøvd med brukt filter, siden dette er mitt første kar, men ser jo fordelen. Tror jeg kommer til å uansett teste eller bruke salmiakk neste gang også. Jeg har også bestilt meg grov blåfilter og skal ha det inn i stedet for kullfilteret. Høres ut som du har fått bedre råd på butikken enn meg
frodeh
Høres ut som du har fått bedre råd på butikken enn meg :D

Hei

Dahls Dyrerike i Moss høres ut til å kunne sine saker i alle fall. Litt mer usikker på de andre som anbefalte fisk etter en ukes innkjøring. Men det med å bytte ut kullfilteret har jeg egentlig bare lest her, så den avgjørelsen tok jeg helt selv

Venter på at boblene skal forsvinne, så skal jeg ta nytt bilde av karet og oppdatere profilen min. Er mye triveligere og lysere med denne sanden enn grusen jeg hadde.

Eirik
frodeh
Veldig fornuftig å benytte sand som substrat. Jeg har hatt i grus, og den fører til høy PH - og jeg har på min korte tid lært at høy ph + lite akvarium er en dårlig kombinasjon for å få noe særlig å velge mellom av fisk.


Grus øker generelt ikke PH'en uten der er kalk ol i det samme kan skje med sand, og det kommer helt ann på hvilke steinsorter som er i blandingen
Lurte også på å ta den minste ottoen, men de må og gå i gruppe. Er karet mitt for smått for disse 3 typene (leopard danio og cory og otto)? Høres mye ut men det er jo små fisk?

Eirik
Disse fiskene går ikke i veien for hverandre, så slik sett er det nok ikke noe problem, coryene og danioene vil nok ikke bry seg så mye om hverandre, og ottoer er lite på bunnen og henger mest og sutter på alt av overflater (også er de søte små vesner på toppen av det hele

Jeg har hatt noe lignende i min 60-liter, med flere coryer (10 tror jeg?), 25 moskitorasbora (som er mindre enn danioene) og 4 ottoer, og det gikk helt fint.

Jeg ville tatt flere av danioene, du har ikke ordentlig stim før du runder 10, og mange stimfisk stresser mer når de er for få. Det samme gjelder coryene, men der tror jeg 6 kan være nok til at de trives, det kommer vel litt ann på hvilken type cory du skal ha, noen er mer sky og urolige enn andre og de har ulik størrelse=ulike plasskrav.

Vær obs på at det er ganske vanlig å miste noen ottoer når de er nye, de tåler ikke transport og endringer så godt. Jeg har hørt at det skal ha noe med bakteriekultur i mage å gjøre, men jeg har ikek funnet noen god kilde på det. Jeg hadde en temmelig høy tapsrate på ottoer når 160literen var ny, men en senere gang gikk det mye bedre. Jeg tror at et veletablert kar hjelper dem mye, samt god tilgang på variert kost.
siande
Vær obs på at det er ganske vanlig å miste noen ottoer når de er nye, de tåler ikke transport og endringer så godt. Jeg har hørt at det skal ha noe med bakteriekultur i mage å gjøre, men jeg har ikek funnet noen god kilde på det. Jeg hadde en temmelig høy tapsrate på ottoer når 160literen var ny, men en senere gang gikk det mye bedre. Jeg tror at et veletablert kar hjelper dem mye, samt god tilgang på variert kost.


Sitat fra Fiskebasen, genus Ottocinclus:
Når man kjøper otocinclus kan de være svekket pga. stoff som tilsettes i vannet for å fange dem, og de kan være utsultede og skrale. Hvis de sulter lenge vil stoffene i magen som gjør mat om til næring forsvinne, og maten vil bare gå rett gjennom dem, derfor er det viktig å tilføre masse mat med en gang man får dem, da er det god sjangs for at de lever lenge.

Så for masse når du får dem

Alt dette angående ottoene pekr vel mot at de ikke bør settes inn i et nyetablert akvarium. Det er nok klokere å vente til ting har gått seg ordentlig til, slik at akvariet produserer "naturlig" mat til ottoene å beite på. Altså litt det samme som for reker.
Ja, bør kanskje vente litt med ottoer da, men går det greit å ikke ha algespiser i et nytt kar? For cory spiser vel ikke alger?

Eller burde jeg satse på noen typer som liker huler siden jeg har så fin hule?

Eirik
ÅshildV, jeg regner ikke fiskebasen som en pålitelig kilde om slikt. Så lenge de ikke lenker til fagartikler eller sier noe mer om hvor slik informasjon kommer fra så tar jeg det som en teori, ikke en sannhet. Det finnes vanvittig mye misforstått kjemi og mikrobiologi i akvariemiljøet.

Jeg flyttet en gjeng ottoer til et relativt nystartet akvarie som var fult av grønalger, også spiste de det rent på ei natt. Spise-skite-spise-skite. Bunnen var dekt av skit neste morgen, og akvariet gullende rent. Så jeg sugde opp det jeg kunne få opp fra bunnen, men alikevel gikk vannkaliteten åt skogen og jeg mistet en av dem Samme gjengen har flyttet mellom 60 og 160 literen min noen ganger siden, og da har det gått smertefritt, men vannet i de to akvariene er temmelig likt, litt lavere pH i det ene.

Jeg ville ventet med ottoer til akvariet er godt igang og vel så det. Nye akvarier er i ubalanse, og det merkes på flere rare måter. Jeg har følt at etter et år skjer det noe magisk og plutselig så bare fungerer akvariet mye bedre: mindre alger, stabile vannverdier, bedre plantevekst, ingen svevealger, infusorieoppblomstringer og mindre mystiske problemer med fiskene. Ottoene er skjøre i starten, men klarer de seg de første ukene så har du dem nok lenge, så da bør de få den beste sjansen du kan gi dem: et godt etablert akvarie. Det er lurt med en flittig algespiser i oppstarten av et akvarie, men om du er flink med vannbytter og har mye planter så klarer du det fint uten. Endel av disse "oppstarts-algene" som kommer i nye akvarier er ikke alger ottoene er veldig sugene på heller, dessverre. Men når du først har dem i hus så har du en nydelig fisk som steller pent med plantene dine, mopper opp alle grønne alger du har (men ikke penselalger dessverre) og gjør ingen fortred. Absolutt ingen. Eller, som all annen fisk spiser de faktisk egg, på tross av å være herbivorer.
Når vannverdiene tillater det starter jeg vel opp med cory eller danio og så tar jeg det derfra. Er det noen som tror jeg får plass til noen reker også oppi der (i tillegg til otto etterhvert)? Har lest at de er kjekk å ha for litt vaktmester-arbeide på feks mose. Kom gjerne med anbefaling til type og antall. Men det høres kanskje ut som det begynner å bli vel overbefolket i det lille karet?

Eirik
Og et oppfølgningsspørsmål om reker; de er kanskje like ømfintlig for vannverdiene som fisk. Altså man må ha innkjørt kar før reker puttes i? Men det kanskje fullt der med mine ønsker så langt (danio+cory+otto)?

Et annet spørsmål, den siste planten jeg puttet inn synes jeg ser litt pjusk ut. Noen av bladene er små-brune. Betyr det at den visner eller burde den få noe næring av noe slag?

Eirik
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap