Alle fiskene dør

Min mann og guttene kjøpte akvarium i slutten av november uten å egentlig sette seg inn i hva det innebærer. De fikk innføring i butikken og kjøpte et 55 liters kar av merket Auatlantis med en Biobox med 4 ulike filtre. Karet ble kjørt inn over to uker før vi satte en blå kampfisk, to Parkbotiaer, to plays og en Pansermalle. Alt er gjort på råd fra damen i akvariebutikken.

Desverre slurvet mannen med rengjøringen. Algene tok helt over og fiskene døde en etter en. Til slutt hadde vi bare de to platyene igjen. De fikk sopp.

Etter nytt råd i butikken, fikk vi beskjed om å renske hele karet og la Platyene stå i en bøtte sammen med de nye fiskene i vannet fra butikken samt vann fra akvariet. Dette vannet skulle være nok til å opprettholde miljøet i akvariet som vi så skulle rense grundig. Det hvite filteret ble skyllet over lengre tid i rennende springvann ( dette fikk vi beskjed om å gjøre). Dermed ble 2 regnbuefisker (eventuelt ciklider, jeg klarer ikke helt finne ut hva de er), 2 nye Praktbotiaer og 2 pansermaller satt i akvariet. Vi hadde oppi en tablett med bakterier samt en dose Aquasana. Platyene fikk en kur med Ichthyio Medik. Dette har vi også hatt i akvariet med de nye fiskene etter råd fra butikken. Platyene med symptomene er holdt i en bolle for seg

Nå to døgn etter er begge platyene, begge pansermallene og den ene Praktbotiaen døde. Vi tar dem med i butikken og tar vannprøve i morgen. Vi skulle jo helst hatt sticks hjemme nå i helgen, men det har vi ikke.

Etter å ha lest meg opp på 5 bøker om akvariehold fra biblioteket, må jeg si at rådene fra denne butikken er temmelig vågale. Vi burde ventet med å handle nye fisk for 600kr til karet var renset og kjørt inn på ny. Prakbotiar skal ikke i et 55l kar og det heller ikke med kun 2 stk.

Det skal også nevnes at vi har fått beskjed om at plantene gir nok oksygen og vannpumpen har stått med hodet under vann slik at der verken synes bobler eller lager lyd. Nå har jeg satt pumpen slik at det kommer bobler ned i vannet.
Vi kjøpte også 3 nye planter sammen med de 6 nye fiskene som så skulle opp i karet etter rens. For meg lukter dette "tjene mest mulig penger" i butikken. De vet jo at vi er ferskinger (men ja, vi burde ha lest oss opp på forhånd).

Så få vi bare krysse fingrene for at de 3 gjenlevende fiskene holder ut til butikken åpner i morgen.

Vi bruker Color foret fra Prodac. Jeg ser vel nå at fiskene skal ha ulike typer for og at slikt tørrfor ikke nødvendigvis er tiltstrekkelig. De har fått en liten klype hver dag.

Dette ble en dyr og trist start på en ny interesse. Fiskene har lidd og ungene har vel ikke akkurat fått noe moralsk løft.
Over 1000kr er brukt på fisk (de koster 80-100kr stykket) som ikke har levd særlig lenge.

Råd?
Huff, jeg syns virkelig synd på fiskene, og på dere som har opplevd en så lei start på akvarieholdet :o/ Det positive syns jeg er at du har søkt etter informasjon og råd, og har skjønt at dyrebutikken ikke er den beste rådgiver. Vil rett og slett si at den butikken har svindlet dere, i tillegg til at de har brutt dyrevernsloven ved å selge dere fisk som er alt for store til karet dere har, og gi dere hårreisende råd, som førte til at fiskene døde.

Det dere bør gjøre framover er å bytte vann. Ca 30% hver dag. Tapp kaldt vann fra springen i en bøtte ( ikke vaskebøtta, bruk egen bøtte KUN til akvariet), og la den stå noen timer til vannet har fått "luftet seg" og blitt romtemperert. Tapp ut en bøtte vann fra akvariet, og fyll rolig på det nye rene vannet. Etterhvert når dere har fått kontroll på karet, så holder det å bytte ca 30% en gang i uka.

Du trenger også noen vanntester. Ikke kjøp strips, de er så unøyaktige at de ikke er verdt pengene. Kjøp dråpetester, JBL sine tester er best, syns jeg. Test for pH og Nitritt (NO2) er aller viktigst. Deretter er det greit å ha test for NH4 (ammoniakk) NO3 (nitrat) GK og KH. pH måler "surhet", NO2, NH4 og NO3 måler forurensning fra fiskene, og GK og KH måler "hardhet". Det er mye billigere å bestille tester fra en nettbutikk, f eks. www.aquamanias.no. Syns ikke dyrebutikken dere har brukt trenger mer av pengene deres.

Hvilke fisker har dere igjen nå ?
Trist lesning...alle rådene fra denne personen i butikken er så ..far out..som de kan bli,du får nok snart en god forklaring her på Forum.Ville bare ønske dere lykke til videre
i en fasinerende hobby.
Huffameg...en ulykkelig start ! Men dere er IKKE de første (og garantert ikke de siste) som gjør nøyaktig samme feil og dårlige erfaringer.

Som du tydeligvis allerede har skjønt, dyrebutikker lever av å selge, ikke av å undervise. I tillegg florerer det av ansatte med nærmest null kunnskap om varene de selger og akvariedrift generelt.

Årsaken til at det går galt, er at akvariet ikke kjøres inn slik det skal. Man får ofte vite at "med X produkt kan du sette in fisk med en gang", eller "med dette stoffet i vannet kan du sette inn fisk etter to uker". Faktum er at innkjøring gjerne tar 4-5 uker eller mer. Når man setter inn fisk etter to uker, er vannet fullt av giftige stoffer som tar livet av fisken...fordi de bakteriene som skal sørge for å bryte ned avfalls-stoffene simpelthen ikke er der ennå.

Butikken kan egentlig ikke hjelpe dere med å redde fiskene nå, med mindre dere tar dem med tilbake til butikken. Det eneste som kan holde fiskene i live er hyppige delvannsbytter. Begynn med et 50% bytte umiddelbart...og bytt ca. 1/3 av vannet hver dag.

Jeg vet ikke hva/hvor du har lest, men anbefaler sterkt artiklene her, her og her.

Min anbefaling er at dere tar med fiskene tilbake til butikken, og begynner forfra med å kjøre inn akvariet skikkelig før nye fisker kjøpes. Når det gjelder innkjøringsprosessen, finner du bra stoff om dette her.
Jeg syntes virkelig at dere burde dra tilbake til butikken og klage. Det er ikke bare-bare å gi råd som fører til 1000 kroner rett ut av vinduet.

Enig med StineMari, prisverdig at du finner informasjon på egen hånd og ikke gir opp!
Takk for gode og utfyllende svar. Jeg har lest alle lenkene, og er mildt sagt sjokkert over rådene fra butikken. Hun som solgte har akvarium selv og virket troverdig (men ikke veldig engasjert).
Hva slags reklamasjonsrett har man? Svartelister dere butikker her inne noen ganger?
Jeg skal ihvertfall ikke gå tilbake dit. Krysser fingrene for at den store på Kvadrat er mer pålitelig. Jeg tar gjerne imot anbefalinger på bra akvariebutikker i Stavanger området.
Stakkars mannen er helt matt. Han hadde ikke trodd man skulle måtte sette seg inn i så mye (og han er vant med hundehold....).



Ja, det er tøffe lærepenger og bratt læringskurve for dere...men på den annen side vil dere nå være mye bedre i stand til å ta vare på disse fiske-livene dere tar ansvaret for. Og nå har du også funnet et forum fyllt av mennesker som har erfaring med det meste og bruker noe av sin fritid til å hjelpe andre...og som er er helt gratis..
Du kan jo spørre mannen din om han ville kjøpt seg en ny og ukjent hunderase uten å gjøre noen forundersøkelser ? Desverre tror folk at fisk+vann =akvarium...derimot skjønner de fleste at hund+eier ikke nødvendigvis betyr et vellykket hundehold.
Jeg ville som sagt gått tilbake til dyrebutikken med fiskene som er igjen, og bedt om en erstatning. Så kan dere begynne forfra på den "riktige" måten. Alle vi som er her ønsker at flest mulig skal få masse glede ut av sin akvariehobby, og så blir vi alle litt klokere på veien.
Amphfitrite
Svartelister dere butikker her inne noen ganger?

Det har jeg aldri opplevd. Akvaforum sin linje er at "Ensidig negative butikkomtaler blir umiddelbart slettet uten begrunnelse."
Amphfitrite
Hva slags reklamasjonsrett har man?


Reklamasjon er noe jeg trives med, da jeg drev med det i et tidligere yrke, men innenfor en annen bransje.

Men, i utgangspunktet skal du ha reklamasjonsrett på alle varer kjøpt i Norge iht. forbrukerkjøpsloven. Jeg må bare beklage om det ikke gjelder kjøp av levende dyr, men jeg har aldri sett noen informasjon som sier noe annet. Derfor går jeg utifra det.

For å unngå å copy-paste unødvendig, linker jeg direkte til et tidligere innlegg jeg hadde i en annen tråd der noen hadde spørsmål vedr. reklamasjon. Link.

For meg virker du som om du har reklamasjonsrett i henhold til §16 punkt A, og B ettersom selgeren har i henhold til §15 punkt C ikke gitt det rimelig kunnskap slik du forventet å kunne få når du søker råd i en bransje som omsetter dyr.

I følge dette skal dere ha krav på heving av kjøp, prisavslag, eller erstatning.

Men husk at du selv innrømmer at mannen din dessverre ikke var flink nok med rengjøring i starten. Det kan også svekke saken deres, da det må også kunne bevises at fiskene ellers ville overlevd dette om de andre forholdene lå til rette.

Dere er også dekket i 6 måneder med ekstra rett innenfor forbrukerkjøpsloven, der bevisbyrden ligger på butikken sin side å bevise at kunden har gjort noe feil. Ellers er det i utgangspunktet kunden som må bevise at de ikke har gjort noe feil med behandling av produktet sitt.

Det kan være lurt å snakke med forbrukerrådet på 03737, og høre med dem om råd før dere snakker med butikken. Jeg er som sagt usikker når det gjelder reklamasjon av dyr da det er andre lover som er i bildet i tillegg. Merk at forbrukerrådet bare kan komme med råd, de har ingen utøvende makt. De bistår til å hjelpe med konflikter mellom forbruker og forhandler. Kommer det ingen enighet ut av sakene kan saken oversendes forbukertvistutvalget (FTU), og de kan komme med en dom. Forbrukerrådet bruker ofte tidligere dommer fra FTU til å stille råd til forbrukeren.

Håper dette hjelper deg.
Da er saken løst. Kunsten er vel å unngå å handle av ungdommer som jobber kvelds- og helgevakter.

Alle fiskene er refundert (dvs. de vi fikk anbefalt å ha oppi i nyrenset kar) og vi kan handle nye fisker når vi har kontroll på vannet. 3 døde og tre levende fisk reklamert.

Nå kan jeg utrolig mye etter å ha lest 5 bøker pluss en rekke artikler her inne. Så gjelder det å se om det kan omsettes i praksis.

Svartelisting er unødvendig ja.
Uansett, så mener jeg at om man har som jobb å selge fisk, så bør man kunne minst det jeg har brukt 3 timer på å lese meg til. Man har ikke 6 nye fisk samtidig oppi et kar hvor 3/4 av vannet er nyrenset.
Det kan nevnes at hun som tok imot fisken når den ble reklamert (etter all den dødshistorikken vi har hatt), tømte fisken og vårt akvarievann fra posen rett ned i butikkakvariet. Krysser fingrene for at nitrittinnholdet er ok... Hun glemte også å spare på vannet som det skulle tas prøve av (mulig mannen var fjern nok en gang).

Amphfitrite
Krysser fingrene for at nitrittinnholdet er ok...


Butikken har et velfungerende filter, så den lille nitritten (evt.) er borte på noen få minutter...
Inaktiv bruker
Svarte listing blir litt feil, selv har jeg pratet med Buddy ledelsen for å høre hva deres krav er, svaret var: -Så lenge butikken selger dyr og utstyr. Eneste kravet var at de solgte dyr og utstyr. Så det er ikke så rart at de i butikkene kan minimalt med sånne krav.
I IT-bransjen heter det seg (riktignok litt spøkefullt) at jo mer man lærer selgerne om produktet, desto vanskeligere får de for å selge. Det er kanskje en sannhet i det, og det gjelder kanskje ikke bare innen IT.

Vanligvis er det jo kunden og de som jobber med kundestøtte det går ut over. Synd når det også går ut over levende dyr som aldri søkte på stillingen som produkt.
Inaktiv bruker
Sannheten er vell at all fakta som finnes kan virke svert skremmende på enkelte, så da blir kanskje det enkleste bare å si ja og nei. For mye info kan bety at de tenker at det blir mye ansvar, vanskelig, ikke det de tenkte osv. Det er jo ikke rett å gjøre det sånn, men er nok en blanding av uvitenhet og salgsteknikk.
Pålitelige kilder!!!
ta turen til Eivind idland. han gir skikkelige råd og er ein dreven akvarist. Det er han som driver akvarieboden på Ålgård. Prisene er goe og servicen også. eg ska sponse noen fine coryer til deg syns d er kjempetrist når ein så fine hobby blir t drid.. for d er dumt å gi opp pga dårlig/ ingen info. ring eivind du. vett han får inn masse nye fisk til helga ska ein tur å handle eg og. TLF: 41405440 Eivind Idland
Susann Lauritsen
ta turen til Eivind idland. han gir skikkelige råd og er ein dreven akvarist. Det er han som driver akvarieboden på Ålgård. Prisene er goe og servicen også. eg ska sponse noen fine coryer til deg ;) syns d er kjempetrist når ein så fine hobby blir t drid.. for d er dumt å gi opp pga dårlig/ ingen info. ring eivind du. vett han får inn masse nye fisk til helga ;) ska ein tur å handle eg og. TLF: 41405440 Eivind Idland


Tusen takk! Det var hyggelig. Har hatt det litt travel, så det er bare planter som står i karet nå. Må få kjøpt tester og begynt å forberede litt.
Kjekt å legge merke til alle akvariebutikkene rundt omkring. Har ikke helt hatt fokuset på dem før.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap