Gjødselgranulat i filteret.

Jeg har et JUWEL 300 med 4 54w t5. To på 6800k og to på 9000k. Kjører co2, så plantene "koker".
Gjødsler bunnplantene med hare/rådyr kuler (lorter) og de stortrives. Anubian og javabregnen ser litt "blek" ut, så jeg aner at jeg burde ha litt flytende gjødsel. Det blir fort dyrt, og jeg har stående store mengder gjødselgranulat, som er ment til å ha under sanden for bunnplanter, som jeg lurt på om ville gi nytte for seg å ha i et tomt filter, som fungerer som co2 deffusor. Vil det løse seg opp og fungere som flytende gjødsel? Altså frigi jevnt med næring til de plantene som tar opp via vannet og ikke bunnlaget?

Håper på possetive og negative invendinger

Mvh. Are.
Takk for tips om rådyr(eller meget billig)-gjødsel

Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men gleder meg til å se om noen andre har noen innspill
tror det kommer mye an på hva slags gjødsel det er. Hvis det er beregnet som langtids-depot, kan det gå. Men vanligvis er ikke langtidsnæring i granulatform, mener jeg ? Det du risikerer er at alt løser seg opp på en gang, og du får et enormt overskudd av macro-komponenter som fosfater, kalium og nitrogenforbindelser.

Ut fra det du forteller, vil jeg tro at det plantene dine trenger ikke er macro-gjødning, men micro-næring : altså sporstoffer som mangan, jern, magnesium, svovel, sink osv..

Du kan jo ta en titt her og se om du kan finne hva det er som mangler dine planter. Da blir det litt lettere å velge en egnet type micro-næring til din situasjon.
Tinky:
Bare hyggelig å dele gode råd Det fungerer veldig bra her.

SilverShaded:
Den plantebladtabellen var fin. Den vil jeg bruke mye. Ser ut som du har helt rett, magnesium-mangel. Det gjødselgranulatet ser ut som grus, og like hardt(husker ikke hva det het). Brukte det i et annet karr for veldig lenge siden. Etter to år var "grusen/granulatet" minket til halve størelsen, men plantene vokste sterkt. Rydda i kjelleren og fant ca 3 liter av dette som var igjen, og tenkte jeg kanskje kunne bruke det som jeg forklarte? Leter rundt på nettet om jeg kan finne merket igjen, og om jeg husker hvordan bøtta så ut Har gjort det noen dager nå.hehe... Grusen er ca 5mm med rødbrune og hvite korn.

Litt sent her for meg nå, men håper jeg har forklart meg godt nok.hehe..
Hjertelig takk for hjelp?

Mvh. Are.
Lurer på om det er Aqua medic terralit jeg har. Nå har jeg prøvd, så får se hva som skjer etter hvert
Jeg vet nå hvertfall hvilke stoffer som mangler flytende i vannet

Mvh. Are
Hvis det Terralit, er den ment til å legge under substratet som langtidsnæring, så den har macro- og (noe) micro-næring. Så det KAN funke. Men jeg tror fremdeles du er bedre tjent med en flytende micro-næring til plantene. I og med at du har hatt god vekst i akvariet, vil jeg tro det er bra med macro-næring der allerede.
Jeg får prøve en uke eller to, så får jeg kjøpe litt hvis det ikke fungerer
Ville vært lettvint om det gikk bra.hehe...

Mvh. Are
Det jeg mener er : det kan godt hende det hjelper på problemet med sporstoffer....men det kan også hende at du samtidig får et veldig overskudd av macro-næring, og dermed et algeproblem.
Men spennende å se hvordan det går !
Ja, jeg er litt spent på akurat det der med alger. Har ikke noe algeproblem for øyeblikket, men vi får se. Håper det går bra
Første tegn til algevekst, så kutter jeg og tar noen kraftige vannbytter. Følger nøye med. Ligger foresten på ca 40% vanbytte i uka.

Mvh. Are
Mulig å få se et bilde av karet ditt Are?
Jo, det kan jeg vel få til. Nå har kona lånt bort kameraet, men til fredagen skal jeg prøve å få tatt noen bilder. Har ikke bilde av akurat dette på profilen. det er ganske nytt, og har ikke stått så lenge. Tok litt tid før jeg fant "formen" på akvariet og hvordan jeg ville ha det

Mvh. Are.
I går fikk jeg tatt bilder. Akvariet er ikke ferdig og alle plantene er ikke grodd seg til slik jeg vil ha dem enda, men det er på god vei. Kan ta noen fler bilder når det nærmer seg mer tankene jeg har oppe i hodet

Her har jeg:
- Sommerfuglciklider
- Blå gurami
- Kileflekkrasbora
- Kardinalneon
- Ancistrus oppdrettsvariant
- Størmaller, Sturisoma festivum
- Corydoras panda

Et sted rundt 50 Kirsebærreker (mange), og mange sandsnegler. Det kommer også posthornsnegler, og mulig noen - Iriatherina werneri og Dario dario (håper på litt sterkere farger en i fiskebasen her) Har sett noen Iriatherina og dario i Danmark, som er virkelig flotte, så får se hva som skjer til sommeren. Et akvarie blir jo aldri ferdig

Av planter er det:
- Cabomba aquatica
- Ludwigia glandulosa ´perennis´
- Eleocharis parvula
- Microsorum pteropus
- Anubias barteri
- Alternanthera reineckii
- Cryptocoryne wendtii
- Pogostemon helferi
- Micranthemum umbrosum

Til våren kommer det også:
- Fissidens fontanus. Den skal vokse seg oppover den "andre" greina som strekker seg opp til overflaten.

Dette er nå hvordan det er i dette karret, og planen forover, så får jeg se hvordan det blir

Mvh Are.
Ser virkelig flott ut, Are !
Takk SilverShaded

Jeg gleder meg til jeg får Fissidens fontanus. Bare vente til det er varmegrader i lufta så kommer den krypende

Litt tidlig, men ser ikke noe tegn til algevekst enda (heldigvis), men heller ikke tegn til at de "svake" bladene skal bli grønnere. Nye skudd og blader ser fine ut. Blir det ikke forandring ut uka som kommer får jeg kjøpe micro næring som du sa.

Mvh. Are.

Blir nok flott med fissidens på greina.
Du får gi gjødselen litt tid. Hvis de gule bladene er mye skadet, er det ikke sikkert det blir så mye bedring på disse. Men hovedsaken er at du får frisk ny vekst etter hvert og kan fjerne de stygge.
Ja, jeg har vel ikke noe imponerende resultat å komme med, men da har jeg prøvd. Skjedde egentlig ingenting.hehe.. Plantene lever å vokser. Kjøpte ei flaske med Aquatic Natur, Aqua plant plus, så får jeg bestille no PMDD etterhvert.
Takk for alle innspill

Mvh. Are
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap