Er det viktig at vannpumpen er overvannflaten?

Vi har hatt heftig trøbbel med akvariet i oppstarten her. Litt forskjellige årsaker.
Men jeg lurer på om utløpet til vannpumpen bør gå litt over vannflaten slik at det lages bobler? Tidligere har den vært under vannflaten og da vært lydløs og ikke skapt bobler.
Det virker som om fiskene kvikner veldig til ihvertfall (de 3 av 6 som har overlevd i helgen etter fadese med stort vannskifte og skylling av filter på fredag).
Det kommer nok noe an på hva slags fisk du har om dette er viktig eller ikke. L-maller og Corydoras liker ofte oksygenrikt vann og mye gjennomstrømming. Mens for f.eks betta arter er ikke mye oksygen så viktig. Når utløpet til pumpa er i vannoverflaten eler over vil det gi et høyere innhold av oksygen i vannet, også fordi det løser opp den hinna som ofte legger seg mer eller mindre synlig på overflaten.

Det kan kanskje virke som om akvariet er ganske nystartet? Mulig du allerede vet dette, men et filter trenger en 4 - 6 uker før det er klart for innflytting av fisk. Det er mulig at det er amoniakkforgiftning eller nitritt som plager fiskene dine? (dette vet jeg jo egentlig ikke om stemmer for deg, men er ofte et problem). Om så er tilfellet er det vannbytte vannbytte vannbytte som gjelder!

Det kan også være feil vannverdier (eks pH) som plager fiskene dine.

Om du oppgir type akvarie, beboere, og om du vet vannverdiene er det lettere og komme med råd.

Lykke til
Pål
Hva slags fisker har du? om du har labyrintfisk er det ikke nødvendig, for de tar og puster inn luft fra overflaten.
Ja vi mistenker forgiftning. Vi skiftet ut det meste av vannet på fredag og hadde 6 nye fisker oppi (etter råd og klarsignal fra forhandler). 3 fisker døde.

Det er en Praktbotia og to blå regnbuefisker (ja, de passer vel ikke i 55l kr.., men forhandleren sa de gjorde det..).

Det er et 55l Aquatlantis akvarium startsett :
http://www.aquatlantis.com/aquatlantis_en/UserFiles/catalogo/24.jpg

Nå har det gått mange timer siden noen døde, så vi krysser fingrene for at de klarer seg til i morgen (vi har ikke noe annet sted å gjøre av dem og heller ikke fått tatt vanntest).
Du kan kanskje gå til en butikk og høre om du kan få grums hos dem fra deres filter? Jeg gjorde iallefall det engang ..... For og få bakterier. Jeg har også engang eller 2 kjøpt bakterier på flaske.
Amphfitrite
Det er en Praktbotia og to blå regnbuefisker (ja, de passer vel ikke i 55l kr.., men forhandleren sa de gjorde det..). Det er et 55l Aquatlantis akvarium startsett


Stol aldri på butikker ved tips. Som du ser her så passer overhode ikke Praktbotia i en 55 liter. Den må ha rundt 250 l. Dessuten er den en stimfisk. Samme gjelder Blå regnbuefisk . Jeg ville ha levert disse tilbake til butikken.
Så i en annen tråd de hadde anbefalt og vaske pumpen din osv idet hele tatt merkelige råd du har fått, er det samme butikken som i tillegg selger for store fisk?

Må si at så dårlige råd har ikke jeg fått akkurat ... litt rart dette ..

Tilfeldig bekjentskap
© Natalie Jansen
Reklame for plussmedlemskap