Har testet vann,nå trenger hjelp!!!!

Har et akvarium med Labidochromis caeruleus Golden.
-Problemen er at test viste for lav GH .KH,og PH.
GH-var på 3
KH.var på 3
PH.var på 6.8

Og lurte på hva er NO3 den var på 10

Men No2 var på 0 det er jeg gla for!!!

Hva kan jeg gjøre for å forbedre verdiene???????

Inaktiv bruker
Hva testet du med?

Du kan bruke Ciklide sand som inneholder mye kalk, det vil øke GH, husker ikke om det øker ph også litt. Natron øker Kh/ph, men om du har røtter så senker dem PH. Er egentlig ganske mange måter å gjøre dette på.
Jeg bruker Albastgips for å øke GH hos meg. Det er ikke mye som skal til så du bør måle hvor mange gram du skal ha. (søk her inne så finner du ut hvordan du måler det) Veldig lett og billig løsning som ikke skader fiskene.
For å få opp GH, er det veldig greit å putte litt skjellsand i en nylonstrømpe og la det henge i akvariet til du er der du vil være. En annen mulighet er å legge en slik "pakke" inn i filteret en stund.
Inaktiv bruker
Jeg vet det stod i akvarieboken A-Ø at for mest stabil GH verdi bør bruke kalksteiner/sand poser i filteret. Det skal hvist holde opp til et helt år. Har ikke testet det selv, mulig det er feil info i boken, men høres jo ganske så logisk ut.
Spock
Jeg vet det stod i akvarieboken A-Ø at for mest stabil GH verdi bør bruke kalksteiner/sand poser i filteret. :) Det skal hvist holde opp til et helt år. Har ikke testet det selv, mulig det er feil info i boken, men høres jo ganske så logisk ut. :)

Som sagt, det fungerer...brukte det selv i gamle dager når jeg hadde Malawi. Skjellsand er enklere enn stein, for det er så lett å forme "pakken" slik at den passer i filteret.
No 3 er nitrat. Dette blir en slags næring som plantene bruker opp. Hos meg så ligger den ganske så stabil på 12,5 hver gang jeg måler, både før og etter vannbytte. . Jeg har masse planter, så da har jeg forstått at dette er greit.

Nitrit på null er fint

jeg bruker Ciklide sand har ingen røtter oppi der bare steiner!
Inaktiv bruker
Hvor stort kar er det snakk om? Hva tester du med?
Da vil jeg tro at kalksand i filteret er det som må til.
Du får kjøpt GH+ pulver til å øke gh-verdien med. Det er viktig med høyere gh når du har slike afrikanske ciklider.
Tar du en fast dose i vannet ved hvert vannbytte, så lærer du fort hvilken dose som skal til for å få en bestem gh-verdi i ditt akvarium.
Ja, hvorfor gjøre det enkelt og billig, når man kan bruke opp pengene sine på å bestille noe fra en nettbutikk..?
Har man bare et akvarium hjemme (slik jeg forsto at trådstarter har), så blir man ikke akkurat ruinert av en sånn boks en sjelden gang i blant Og det er heller ikke noe mer komplisert å kjøpe en slik boks enn en annen form for pulver. Boksen selges i de fleste zoobutikker også, såvidt jeg har sett, men da til en høyere pris.
Nei, ruinert blir kanskje ikke...men så skal man ha en boks av både dit og datt for å regulere verdier både opp og ned, og kronene ruller.
Men glem min kommentar, jeg er bare litt sær med det at nesten ingen av disse produktene forteller noe om hva de faktisk inneholder. Når det da fins enkle og mer 'naturlige' metoder, hvor jeg vet eksakt hva innholdet er, så foretrekker jeg det.
Javel, hvis man tenker kilopris, så er det selvfølgelig alltid lønnsomt å kjøpe stort. Det er halve prisen pr kg om man kjøper stor 5 kg bøtte GH+ pulver istedenfor den vesle halvkilos boksen jeg linket til først. Jeg synes bare det var litt voldsomt med 5 kg for en person som har et enkelt akvarium. Det ble iallefall ikke nevnt noen fler.
SilverShaded
... nesten [I]ingen[/I] av disse produktene forteller noe om hva de faktisk inneholder. Når det da fins enkle og mer 'naturlige' metoder, hvor jeg vet eksakt hva innholdet er, så foretrekker jeg det.

Jeg er enig med deg at naturlige tilsetninger ofte er det beste, men likevel foretrekker jeg nå pulver for regulering av GH og KH, og derved også pH. For meg er det enklere å få "nøyaktige" verdier da. Samtidig bruker jeg kalkstein i enkelte kar for å slippe store pH- dropp.

Du er utrolig kunnskapsrik, synes jeg, og etter innleggene dine å dømme antar jeg du har en solid kjemiutdannelse?
har vært i butikki dag å kjøpte Noraq GH/TH Pluss og PH/KH Pluss.
Men nå lurer jeg på om skal jeg ha begge to eller skal jeg bruke en av delene!
@janne : Ja, det er faktisk riktig, jeg er utdannet kjemi-ingeniør ("ingen gjør", vet du). En skulle kanskje tro jeg ville trives med å mikse og trikse med alle mulige tilsetningsstoferr, men for meg er det tvert imot. Ihvertfall så lenge jeg ikke vet nøyaktig hva det er jeg tilsetter. Det kommer kanskje av at jeg er mer obs på at man ofte da forandrer ikke bare 1 parameter, men flere. Jeg liker å jobbe med vannet, ikke mot.
"Dårlig" vann skal da bekjempes, og ikke jattes med

Det er veldig interessant og lærerikt å lese innleggene dine.
Janne : Får rette meg selv litt, da...jobbe med naturen istedet for imot...høres det bedre ut ? *G*
Takk for de pene ordene...det hyggelig at noen finner det interessant. Problemet er kanskje at jeg går litt langt og blir litt for 'seriøs' og forelesende enkelte ganger.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap