Uvanlig tett pumpe?

Jeg syns at pumpa mi blir fort tett, det er bare en uke siden jeg åpnet den opp og vaska den svampen og da ble den ikke tett lenger, nå er pumpa like tett har ikke gitt så mye mat, noen som vet hva det kan skyldes, eller om jeg kanskej trenger å gjøre noe med pumpa. eller trenger jeg en ny en?
Plussmedlem
Er det Eheim pickup 60 du snakker om?
Eheim sier at den skal være god for akvarier fra 30 til 60 liter.
30 liter er nok nærmest sannheten.

Du bør få deg et større filter.
Et innvendig Fluval U2-filter, hvis du har plass. (20x10x9 cm)
Da har du nok for lite filter i akvariumet.

Jeg bruker innvendig filter som er beregna på minst 3 ganger så stort akvarium enn det som er anbefalt av produsent. Renser filter cirka hver 6-7 uke
ja, det er en eheim pickup 60, den fulgte med akvariet da jeg kjøpte det av noen på finn.no. den jeg har er et 50 liter, så ikke allverdens med plass. Men takk for hjelpen
Ja de må nok renses ofte, men til gjengjeld er det jo veldig enkelt å rengjøre filter på Eheim pickup. Det er favorittpumpa mi, etter å ha prøvd ut veldig mye forskjellig gjennom årene, men yngelsikre er de jo ikke, da yngel kan bli sugd inn i propellen underifra der.
Inaktiv bruker
Det er ikke bra å rense et filter ofte!
Det vet jeg har ikke tenkt å vaske på en god stund nå, men kom til å tenke på, skal jeg bare klippe den gammle svampen i to og putte halvparten oppi den nye filterpumpa...hvordan går jeg fram for å ikke miste bakteriekulturen som er etablert?
Du kan samkjøre de to pumpene, den nye og den gamle, i minst seks uker før du kobler vekk den gamle. Altså at begge to står i drift i den perioden.
Hvis det nye filteret blir et utvendig tønnefilter, kan du klippe opp filtermaterialet fra den lille innvendige pumpen og strø det rundt i tønnefilteret og på den måten få med filterbakteriene. Men er det nye filteret ditt også et innvendig et, blir det nok ikke plass sannsynligvis, så da er samkjøring greit.
Har du kjøpt en ny filterpumpe? Eller nytt filter til den gamle filterpumpa?
Takk for bra tips Mona o Jeg må jo kjøpe helt nye filterpumpe. Det blir nok Fluval U2 hvis ingen har noen andre forslag de syns er bedre, skal kjøpe i morgen tenker jeg!
Litt sent å gi deg råd her, men tror Fluval U2 vil måtte renses minst like ofte, om ikke oftere enn Eheim Pickup. . . Jeg har begge deler nemlig.

Spesielt om du oppgraderer pumpa med enten fin eller grov blåfiltersvamp istedenfor det dumme kullfilteret som medfølger disse. Det går fort tett og da kommer det bare en masse luftbobler ut av pumpa. Og når man skal rense det og løfter opp innmaten der så kommer det masse grums ut i akvariet.

Det følger også med for lite filterkuler så der må man fylle på ekstra.

At det går an å lage slike rådyre og liksom-proffe innvendig filter uten særlig filterkapasitet forundrer meg

Fluval U serien er dog yngelsikker, så den skulle gå greit å bruke i et yngelkarr eks.

Synes Eheim Pickup er et bedre alternativ til andre innvendige filterpumper dersom man ikke absolutt må ha yngelsikker filterpumpe.
Coryalba
Fluval U serien er dog yngelsikker, så den skulle gå greit å bruke i et yngelkarr eks.

Har Fluval U4, ja så den er yngelsikker? Det visste jeg ikke ..
Ja, jeg bruker Fluval U4 i et yngelkar her, går helt greit det. Men, jeg har oppgradert den med fin blåfiltersvamp ytterst der istedenfor det kullfilteret som følger med originalt. Man må klippe til blåfiltersvamp, kjøp gjerne en stor blåfiltermatte, enten grov eller litt finere, og klipp til så det passer perfekt for da blir det helt tett
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap