Yngve`s akvarieverden

Inaktiv bruker
Har sittet og vurdert ei stund om jeg kanskje burde lage meg en personlig tråd her inne så jeg kan fortelle litt om det som skjer i min nye tilværelse som akvarist og den velkjennte litersyken som rammer tydeligvis VELDIG lett :P

Historien starter egentlig for 1 måned tid siden da dama vant et Kampfiskakvarie i en av de lokale dyrebutikkene sin julekalender og jeg skulle plukke det opp for henne.
Begynte og kikke meg rundt i reolene på de forskjellige fisken de hadde der da min eldre bror kom inn i butikken for å kikke etter fisk til akvariene sine. Han la ut om de forskjellige fiskene og var mildt sagt ganske entusiastisk og eg bare flirte og sa at han virkelig var blitt en akvariumsnerd

De ordene måtte jeg fort bite i meg da det dukket opp et 63 liters Juwel akvarium med utstyr til salgs på en facebookgruppe og jeg fikk tilslag for 250 kr. Jeg og samboeren min hadde snakket om dette med å skaffe oss et større akvarium for vi syntes litt synd på en eventuell kampfisk som måtte leve i en liten gjennomsiktig boks på 2 liter med litt stein og ei lita falsk plante som selskap, så når jeg fikk tilslag på 63 literen drog jeg med meg de 2 guttungene mine på 10 måneder og 4 år på kjøretur for å handle akvarie så mor fikk litt fred hjemme sammen med de 5 valpene som de 2 hundene våre hadde fått.

Når akvariet var kommet inn i bilen og vi kjørte hjem igjen spurte jeg 4 åringen min om det var noen fisk eller noe han mente eg måtte ha i akvariet, og resolutt kom svaret at jeg MÅTTE jo ha en Scooby Doo bil sammen med fiskene
Så neste dag dro jeg og samboeren min ned på dyrebutikken hvor 4 åringen hadde sett den sagnomsuste lille blå bilen som bare MÅTTE oppi akvariumet.
Men jeg kom ikke hjem med bare den selvfølgelig :P Det ble handlet Svarte Neontetra,Kuhli-ål,Kileflekkraspora, Glødebånd Tetra og Kampfisk hann og noen planter i tillegg :P

Men mye vil ha mer kan man vel si da jeg ikke var helt fornøyd og syntes karet så tomt ut, så det blei handlet flere fisker av stimfiskene for å få stimene litt mer komplett.
Men jeg hadde jo kommet over en tråd her inne om en underlig fisk...nemlig banjo malle Når jeg så bilde av den fisken sa det bare PANG i hodet mitt og ei tofarget banjomalle ble bestillt sammen med ciklidesand som den skulle få grave seg ned i.
Samboeren min mente det var litt snålt at jeg handlet en fisk man aldri ser noe særlig til, men jeg måtte jo ha en slik uansett :P

Så gikk det 2-3 uker før litersyken ble for hard og bære, så jeg begynte å lete etter enda et akvarium til å ha i leiligheten så eg kunne ha flere fisk (63 literen begynte å bli noe overfyllt ) så jeg fant et egnet sted for nytt akvarium og målte meg frem til at et Juwel Vision 180 ville passe perfekt der. Når jeg da kom over et slikt kar på finn.no til en VELDIG fin pris ringte jeg på det og avtalte med selger at jeg skulle se om jeg fikk skaffet en varebil og hente det, så jeg tok kontakt med en kamerat som hadde en passende bil og spurte om vi skulle ta en tur til Bergen og handle akvarium.
Det var mye frem og tilbake med om det passet for han, så akvariet ble solgt forran nesa på meg og eg var relativt skuffet og begynte å kikke videre frem til bare et par dager senere da jeg kom over et Akvastabil 220 liters akvarium med utstyr og fisk.
Klok av skade nølte jeg ikke med å ringe selger og sa jeg skulle ha det og lånte kameraten min sin varebil og hentet det på nyttårsaften dagen etter jeg hadde sett anonnsen
med 220 literen fulgte det med 13 Sølvhaier mellom 6 cm og en god rugg på 15 cm pluss en del andre fisk av diverse arter.

Når jeg kom hjem med karet fant jeg ut at jeg hadde jo ikke varmekolbe til det nye karet, så fisken i 63 literen ble flyttet over til 220 literen sammen med alle de andre fiskene der så jeg fikk testet med varmekolben fra 63 literen. Det viste seg derimot at det ikke var en smart besluttning da den største sølvhaien forsynte seg grådig med noen små platy som var med over :P Det viste seg også at det ikke var nødvendig med varmekolbe da temperaturen holdt seg fint rundt 24-25 grader og fiskene trivdes.

De minste fiskene ble flyttet tilbake til 63 literen og nye fisk ble kjøpt inn, som feks en håndfull Corryer (sjarmtroll av noen flittige renholdsarbeidere foresten) og samboeren min som syntes jeg tok litt av med akvariene fikk øynene opp for en liten Pleco på 14 cm som fulgte med 220 literen og begynte å lese veldig om sugemaller
Har sagt at etterhvert kan hun ha et eget akvarie kun for Plecoer om hun vil, så blir vel noe der også :P

Sånn...da er vel innledningen unnagjort og nåtiden kan begynne Jeg har tenkt litt i det siste om ikke jeg skal prøve å få handlet meg enda et kar etterhvert og prøve å få til noe i retning sør-amerikansk biotop for Banjomaller.
Kom på for noen dager siden at jeg hadde sett 2 Banjomaller på en annen dyrebutikk her på øya tidligere, fikk beskjed den gang at det var ikke mange som tenkte over at de hadde de 2 fiskene av de som jobbet i butikken siden fiskene er nedgravd hele tiden. Så igår 8 Januar dro jeg og samboeren min inn og sjekket og etter å ha mast litt på henne i butikken så fikk hun letet frem 2 nydelige Banjoer som ikke lenger er glemt Men det var ikke bare de 2 banjomallene som ble med ut av butikken Med på ferden var også 2 veldig pene små ancistruser som er mørke i fargen med hvite flekker og som er helt hvite ytterst på finnene (ikke sikker på hva slags type det er )

Vel vel...slenger med bilde av favorittene mine...de 3 Banjoene selvfølgelig

Ps: Jeg kaller ikke broren min for akvarienerd lenger....tror det er jeg som er det nå
:P

Bilde 1: Judas som var min første Tofargede Banjomalle

Bilde2: De 2 nye Banjoene som ikke lenger er glemt bort i et kar fyllt med planter i en dyrebutikk. Litt usikker, men tror det er en Bunocephalus amaurus til høyre i bildet. Den andre er jeg sikker på at er en Tofarget

Bilde 3: Alle 3 samlet for å se om de ville spise og for samlingsbilde
Inaktiv bruker
Slenger inn et bilde til av Judas og hans reaksjon på nykommerne Tror det var godt med selskap.

Judas er da den lyse av de
Flotte fiskene våre, blir spennende og se om vi får tak i flere
Inaktiv bruker
Flere skal det bli kjære...vær du sikker :P Så få du ha desse sugemallene dine ifred :P
Inaktiv bruker
Igår skjedde det 2 veldig ironiske ting da jeg først oppdaget at sluket i dusjen var tett, for så å oppdage på kvelden at det var vann langs med ene sida av 63 literen...Så dusjen var tett og akvariet var muligens lekk.
63 literen ble da tappet for vann og fiskene ble flyttet over i 220 literen sammen med de andre større fiskene der før vi rensket alt i akvariet inkludert den hersens boksen med filter og pumpe i som står orginalt i Juwel sine kar. Den boksen er bare til iritasjon når en skal tappe vann og kanskje må ut med fisk,for så å oppdage at en eller flere små tasser har svømt inn i boksen og gjemt seg der.
Så nå blir det å handle et løst innvendig filter av et eller annet fabrikat (gidder ikke legge for mye penger i det karet heller :P )

Nå står karet i dusjen og er fyllt med vann. Har teipet ei remse der nivået på vannet er, så får vi se hvor mye det har sunket etter en 12 timers tid.
Nå som det karet er rensket har jeg litt lyst å få innredet det med et tema av et eller annet slag, muligens et mini sør-amerika tema da de fleste små som er oppi det karet til vanlig er fra den regionen.

Som før og etterbildene viser trenger karet en skikkelig vask, men uten boksen blir det litt mere plass ihvertfall
Inaktiv bruker
Siden sist har det skjedd litt av hvert i undervannsverdenen min, blandt annet fant vi ut at kampfisken hadde gjemt seg i ene kokosnøtta og det viste seg at noen (har sterke misstanker til Tigerbarbene) hadde vært og spist på sløret hans. Han ble da satt i kampfisk akvariet som vi hadde stående for å leges, og nå etter noen dager ser det ut til at han er på bedringens vei 63 Literen som vi trodde var lekk men som ikke hadde mistet noe som helst vann iløpet av det døgnet det sto i dusjen med vann i, ble tettet for sikkerhets skyld med akvariumsilikon så det ihvertfall er garantert tett.
63 literen ble stående noen dager igang men uten fisk frem til for noen dager siden da v var innom Zoo1 og spurte om de ville ta imot noen sølvhaier og de 4 agressive Tigerbarbene og vi såg den råeste kampfisken vi hadde sett noen gang.
Kampfisken skal gå i det nyinnkjøpte "rekruteringskaret" til 4 åringen min og lillebroren hans på snart 1 år (et 15 Liters Scooby Doo akvarium).

Det morsomme når vi var på Zoo1 var også at med det samme de i butikken såg meg kom de bort og sa at de nå hadde fått inn 4 nye Banjomaller etter at jeg kjøpte de 2 de hadde "glemt" at de hadde (jepp...jeg kjøpte de 4 også og har nå 7 Banjoer :P )

Skal ned med Sølvhaiene og Tigerbarbene senere og se om ikke jeg får litt rabatt på andre fisker :P De hadde blandt annet fått inn 3 blåaktige Bulldogmaller

Har også fått omøblert 220 literen med mindre planter og 2 røtter

Bilde 1: Den skadde kampfisken etter at vi plasserte den i kampfisk akvariet, noe skade slør som man kan se...men er bedre nå (skal få lagt inn bilde av hvordan han ser ut nå litt senere)

Bilde 2: Den nye Kampfisken som skal i karet til guttene, meget spesielle farger.

Bilde 3: De 4 nye Banjoene ligger i posen for avklimatisering før de sleppes. Sølvhaiene i bakgrunnen inspiserer de nye innbyggerne.
Inaktiv bruker
Bilde 1: Rekruteringsakvariet.

Bilde 2: Banjogjengen samlet
Inaktiv bruker
Var idag og leverte fra meg 8 Sølvhaier og 4 Tigerbarber hos Zoo1 her på øya og kom hjem igjen med 6 Panda pansermaller til 63 literen Når vi kom hjem gikk det bare 5 minutter så ringte det på døra og siste valpen ble hentet.
Og ikke mer enn kanskje en halv time etter valpekjøperen og valpen var dratt kom en bekjennt innom og hentet de siste 5 Sølvhaiene mine og de 2 Indiske Glassmallene jeg hadde i 220 literen, så nå er det bare å lete etter mer Sør-Amerikansk fisk :P Men må være av den spesielle sorten :P
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap