Back

heisann

Aok her fra tidligere tider og andre forum


Var passe angrepet av litersyke en stund, men måtte legge ned litt pg.a husbygging.
Nå er huset bygd og nytt kar skal inn i dette huset.

Eheim Scubaline 640 er bestillt inn på den lokale dyrebutikken.

planen er en Amazonar jukse-biotop
i hovedsak vil det si planter fra hele verden.

det blir en del røtter kjøpt som akvarierøtter, planter fra Tropica og sand/grus/stein fra egen natur

Skal ha en stim med rødmunnstetra, en gruppe coryer, en gruppe skalarer og muligens et ildbuk par..

Planen er også å dumpe litt bilder her etterhvert som prosjektet skrider frem

Foreløpig status er min. fire ukers leveringstid på karet.
heldigvis har jeg en stor tube med tolmodighet stående fra forige runde..
Da er karret komt i hus.
(takk for god løftehjelp )

i bunnen legger jeg plaxiglass plater.. dette fordi jeg er litt pysete på så mye steiner rett på glass..


så er det å legge utover et grovriss av steiner og en rot..

Tanken er 'flooded forest' look, med tre 'dramatiske' steinformasjoner.
en liten rot stående opp fra grunnen, et 'tre' liggende over, rød sand, og røtter som skal se ut som trerøtter hengende ned fra toppen.

så langt er vi kommet i dag
Skal følge med denne tråden=)
Et sånt akvarium ønsker jeg å meg

(hvor mye kostet det?)

Spent på fortsettelsen, bra start!
takker

Litt usikker, men tror listepris ligger rundt 15.000
må regne med å måtte bestille inn vil jeg tro, men de fleste dyrebutikker som fører Eheim kan også få inn slike kar

Velkommen tilbake til hobbyen! For ett fantastisk fint akvarie. Skal følge med fremover
Da har vi lagt på ca 12 liter Tropica plantesubstrat.

Så fylles det på med sand fra en lokal strand.. liker så godt fargen i denne (den blir mye mørkere med vann i karet, så å bruke av denne har vert planen fra dag en.

foreløpig tenker jeg å droppe planen om en 'trestamme' liggende i hele karrets lengde.. ser ut som det skal bli fullt nok slik det er nå

men skal prøve å få inn noen redmoor røtter som skal stikke ned fra overkanten..

Gleder meg til å se sluttresultatet jeg vil også ha et så stort akvarie, haha!
Limer redmoorrøtter langs toppen av bakkant.
Vet dette er risikosport, men har vaska både glass og kontaktflate på røttene grundig med Aceton og krysser fingrene for at det skal holde


starta med å lage noen braketter av plexi så jeg kan flytte rundt på røttene og prøve forskjellige plasseringer. Brukte noen timer på å bare sitte og stirre inn i karet og gjøre små og store endringer.



Under selve liminga bruker jeg tvinger og plank til å presse røttene på plass. Så fikk det være i fred noen dager.
Så var dagen kommet for å faktisk ha vann i karet..
første fylling ER alltid litt spennende





hovedrota var ikke festa godt nok og kom flytende opp underveis.
den dro nok med seg en del plantesubstrat og gjorde vannet veldig uklart.. men pumpa tar sikkert dette etterhvert..

Rota ble tatt ut, stripsa fast i en stor helle og trykt nedi substratet igjen.
Skal lage til litt mer rundt denne etterhvert.




Foreløpig er vannet litt i kjøligste laget.. håper det stiger en grad eller to før fiskene kommer.

Planter skal på plass om en uke eller to.. så har fortsatt litt tid å få kontroll på det tekniske og kjemiske




Spennende prosjekt du har! Ser veldig bra ut!
Første fiskepulje
Da var det kanskje på tide med en liten oppdatering..


Etter å ha fått noenlunde kontroll på vannparameter, fått i litt planter, sett at noe av aquascapingen ikke funka, og bytta om på denne..

Var tida kommet for å sette inn første planlagte fiskene..
(5 Platyer fikk æren av å teste ut om karret var giftig før tetraene fikk flytte inn)


100+ tetra ligger til aklimatisering
litt pjusk etter noen timer i pose, men i overaskende god kondisjon til butikktetra å være


noen dager seinere er fargen begynt å komme på plass ..kraftig foring framover tenker jeg skal gi de litt mer kjøtt på beina også
Oversikt
foring framover blir med flakfor, nyklekkt artemia, frossen artemia og røde mygglarver og hjemmelaga fòr

her får de artemia





og så et oversiktbilde over karret slik det står nå..
Gratulerer med stort og flott akvarie, og ikke minst rålekker innredning!
Dette ser ut til å bli supert, og for meg - et drømmeoppsett. Og veldig hyggelig at du er tilbake i denne fine hobbyen.

Kanskje utidig å blande meg; men er det en algemagnet du har hengende på sideglasset? Min erfaring med slike er stygge riper i glasset pga at det lett kommer et sandkort mellom magnetene. Bare som et lite tips. Surt med riper i et helt nytt og kostbart kar.

Gleder meg masse til flere bilder framover, for dette blir bra!
~are
Etter å ha fått noenlunde kontroll på vannparameter, fått i litt planter, sett at noe av aquascapingen ikke funka, og bytta om på denne.. Var tida kommet for å sette inn første planlagte fiskene.. (5 Platyer fikk æren av å teste ut om karret var giftig før tetraene fikk flytte inn)


JBL har vesentlig bedre tester for vannverdier, dessuten blir ikke JBL syk av giftig vann.
Om jeg var en platy, hadde jeg ikke sett et slikt oppdrag som spesielt ærefullt, tvert imot.
For øvrig håper jeg det går bra med både akvarium og fisker.
En platy koster 35 Kroner
JBL koster over 100kr og en må ha 3-4 stk av dem!

dessuten.. platyen er som en online indikator.. ligger den og peser i vannflata har jeg for høy No2 verdi eller for høy temp..

Svømmer den litt sånn kolva mot siden, i ring i rykk og napp, har jeg for høye No3 verdier..

ligger den og gisper på bunnen er Gh for lav.. (med påfølgende Ph sving)

Så sånn sett er Platy IMO en rimelig og meget god indikator på vannverdi.. mye billigere og bedre enn JBL eller Tetra..






..JA jeg tuller!
Jeg setter ikke fisk i et kar jeg ikke føler meg trygg på har gode vannverdier


Takker for tipset om magneten Nina ..vet det egentlig.. men det er litt vanskelig å komme til med en vanlig skrape ..klarer ikke helt å bestemme meg for om den blir eller ikke
April 2013
sånn ser det ut for tida..

har fått noen flere planter av fellow akvarienørd i området. + et lite cleen up crew bestående av 5-6 ancistrus

har også fått en beboer ved navn Barry (en Golden Nugget) han er tilogmed framme på dagtid avogtil

Så har en liten gjeng med Corydoras Duplicareus flytta inn. Ikke fullt så mange som ønska, men kan bygge på den gjengen litt etterhvert..

Sleit litt med grønnt vann pg.a overforing av tetraene (de er så søte som kulefisk)
satt inn et UV ledd og finere filtervatt i 'mekanisk filteret' og på to døgn var problemet vekk..
Foring av tetra
det ER litt gøy med teraene da..
de kommer fykende når de ser meg, og stimer tett inntil glasset der jeg står..

griske små fisk.. nesten vanskelig å få noe til å synke ned til Coryene..
Pent akvarium oppsett du har der.

Tamme fisker er artig, men da det er en hel flokk så kan det være slitsomt bilde av tetraene der minner meg om doktor fisker eller hva dem nå heter
Veldig pent kar! Regner med du gir akvaforum-medlemmer omvisning om det er ønsket!
takker for fine tilbakemeldinger..

Får faktisk følelsen av sånne doktorfisk (spa-fisk) når en putter hånda oppi.. 100 stk ca rødmunnsmicropiraya som alle prøver å ta en 0.2mm stor jafs av hånda

har en relativt oppegående kaffetrakter og tar mer enn gjerne imot besøk som har lyst å ta en kopp og skravle litt

Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap