Trenger tips til akvariepakker til karantenekar.

Jeg har tenkt å sette opp et karantenekar.

I den sammenheng lurer jeg litt på hva slike akvariesett ligger på i pris rundt om? Jeg har ikke mulighet til å få sjekket i butikker nå . Det selges jo en del sett på rundt 50- 60 liter. Hva er ok pris, og hva er for dyrt? bør jeg kjøpe fra nettbutikk, eller i vanlig butikk?

Fint om noen kan komme med noen forsalg til hva som kunne passe, og hva jeg bør forvente at det kommer til å koste.

Nå er det jo også slik at filter i slike sett ikke alltid er like gode, så på sikt bør jeg vel kjøpe et nytt filter også. Tror ikke jeg har noen nå som ikke er i bruk.

Har et europris kar, som jeg skal sjekke for lekasje, det har stått tomt noen år, så jeg våger ikke bare sette det opp med vann i stuen liksom, for jeg har lest at de fort begynner å lekke. Har også en 25 liter som sikkert er 20 år, og jeg vet heller ikke om silikonen her er ok. Og det er vel i minste laget til karantenekar.

Sjekket til salgs på rubrikk i hordaland, men var bare store kar der
Problemene med disse ferdige akvariepakkene er at du iallfall må kjøpe nytt filter - men hvis de kun skal brukes som karantenekar så kan nok du slippe unna med å kunne bruke medfølgende da det ikke er den helt store belastningen i et karantenekar. Sentrum Zoo på Galleriet har hatt noen greie alt i ett pakker fra AquaEl - pumpen ser grei men litt til vanlig bruk, lystoppen er standard plastikk og det er sikkert en 50W varmekolbe som følger med en 60 liter. Husker ikke prisen på 60 liters pakken, 110l pakken gikk for 11-1200,- før jul. Du kan jo ringe dem og høre.
MP Eheim akvariepakke på ca 54 Liter koster jo ikke mye, ca 6-700 kr på Krizoo, og jeg er fornøyd med det som yngel/karantekarr, synes det er helt greit med filterpumpa som følger med (ikke yngelsikker) og man kan jo i teorien sette inn et ekstra filter med feks et stort svampfilter koblet til en luftpumpe. Det følger da med Eheim varmekolbe også. Grei belysning. Synes faktisk det er ganske bra karr til den prisen.

Fungerer veldig bra i yngelkarr med slik luftpumpe koblet til et stort svampefilter i karret.

Ps. Husk at et slikt akvarium helst skal stå på en akvariematte under, og det følger ikke med. Man kan kjøpte det utenom eller klippe til om man har en gammel yogamatte etc
Jeg ville holdt meg unna akvariepakkene og heller kjøpt et helglasskar. Disse ligger til en forholdsvis fornuftig pris i de fleste dyrebutikker. De oppbevares ofte på lager eller oppå akvariereolene, evt. kan butikkene bestille det for deg. Billig lysarmatur kan du kjøpe på f.eks. Aquamanias, det samme gjelder filter og varmekolbe. Jeg tror at du ender opp med en mye mer fornuftig pris og kvalitet på denne måten.
Her fikk jeg lyst til å skyte inn litt skryt av aquael, har 3 slike kar i forskjellige str, 2 med orginal pumpe ( ved liten belastning går det) disse pumpene kan du enkelt modifisere og samtidig gjøre yngelsikker ved å fjerne selve filterhuset og sette på en stor bit blåsvamp (blir hold fast av slikt rør i midten) dette fant jeg nylig ut på nettet og
skal gjøre så snart jeg har kjøpt blåsvamp.
Det eldste filteret mitt er 10år gmlt og tusler og går!
også 10 år gml varmekolbe! (minuset m de varmekolbene er at de ikke går til 32 grader)
ene akv er like gammelt
ukjent alder på de andre akvariene, men det vesle på 54 l hadde stått tørt leenge og like tett

mvh hilde
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap