Dewormer og fisk som dør.

Heisann, jeg har kjørt 2 kurer med dewormer i karet mitt etter jeg oppdaget Endetarmsorm (Camallanus sp, m.fl) på apistoene mine. Etter å ha medisinert karet oppdaget jeg at mange av rødmunnstetraene mine plutselig svømte med buken opp eller lå på bunne og pustet fort. Cory, Aneaus ene lå også på siden og pustet ugjevnt. Noen av Rødmunnstetraene bukket under, men coryene overlevde. Kardinaltetraene, nannostomusene, nøkkelhull ciklidene og saen hadde ingen tegn til å ikke tåle medisinen.

Hvilken erfaring har folk med bruk av denne medisinen. Trodde denne skulle være det beste på markede og utgjøre liten fare for fisken.

Finnes det annen god medisin som ikke koster skjorta som hjelper med Endetarmsorm (Camallanus sp, m.fl)?

Jeg kjørte på med en litt for sein runde 2 og det samme skjedde igjen. Nå har halve stimen på 15 rødmunnstetra bukke under.

Håper noen kan hjelpe meg.

Inaktiv bruker
hvordan er vannverdiene?
Jeg har hatt en god erfaring med Sera Nematol. Den er heller ikke veldig mild men mine fisker overlevde kuren og jeg ble kvitt ormene.
Den skal være effektiv mot flere forskjellige typer ormer, inkludert Camallanus.
Lauritz K. Andersen
Finnes det annen god medisin som ikke koster skjorta som hjelper med Endetarmsorm (Camallanus sp, m.fl)?

Det er ikke alt av medisiner som tar knekken på Camallanus, det er helt sikkert. Du har kanskje brukt feil kur.

Iflg.utdrag fra produktbeskrivelsen av [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=386935+*+386936&t=temartic_e&userid=wGPs4EuUhXy4e1iqlYtSzOBU02CSIrC56ML]Sera Nematol[/URL]:

" It is based on a patented Emamectin/solvent complex, highly effective and easy to dose. sera med Professional Nematol is particularly effective against Camallanus"

Du får kjøpt Sera Nematol i norske butikker også, blant annet her hos Aquamanias.
eg har sjøl behandla mot denne ormen. mista lite fisk. enten har de blitt ødelagt innvendig, elle så e d ikke nok syre i vannet. goe sirkulasjon og ekstra med lufttilførsel er nødvendig. his d e møye snegler i karet må du rekne med at de stryker med. og i samme slengen forpeste karet. Eivind Idland fra akvarieboden på Ålgård fikk meg gjennom dette med medisin og hva eg måtte gjørre for å bli kvitt d.. så nå e fiskene mine friske D e håp!!!
Susann Lauritsen
eg har sjøl behandla mot denne ormen. mista lite fisk. enten har de blitt ødelagt innvendig, elle så e d ikke nok syre i vannet. goe sirkulasjon og ekstra med lufttilførsel er nødvendig. his d e møye snegler i karet må du rekne med at de stryker med. og i samme slengen forpeste karet. Eivind Idland fra akvarieboden på Ålgård fikk meg gjennom dette med medisin og hva eg måtte gjørre for å bli kvitt d.. så nå e fiskene mine friske ;) D e håp!!! :)

OK, hvilken medisin brukte du da?

Jeg sendte mail til rocky mountain discus og fikk til svar at det ikke er alle fisker som tåler Dewormer kuren. Jeg kan evt ta ut rødmunnstetraene ved neste behandling. Dewormer skal jo ta knekken på alle innvendige ormer og skal være en av de virkelig gode på markede, men kan jo bestille en flaske sera nematol.

Vil et UV-filter hjelpe mot å drepe orm som er i vannet?

Mvh Lauritz
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap