Tror jeg må rense filter, men usikker pga større fiskebelastning nå

Jeg synes det flyter litt små partikler rundt i vannet. Var litt usikker på om det var luftbobler, men det er bittesmå partikler, minner om støv.

Jeg ville vanligvis da ha renset det utvendige filteret. MEN, har satt inn en del fisker for noen dager siden, så da er jeg skeptisk til å rense bort ting som bør være i filteret.

Hvis jeg demonterer filteret, og skyller svamper og makaroni i akvarievann, vil det da gå greit tror dere ? Men jeg må jo da også bytte en del vann, siden jeg sikkert bruker noen bøtter til å rense alt i.

Og jeg har lært at det ikke er bra å rense filter og ha vannbytte samtidig. Og jeg bør heller ikke rense filter i rent vann.

Så hva gjør jeg ? Renser filteret i akvarievann, og så fyller opp noen bøtter med rent vann ?

Renset blåsvampen i innsuget i går, og vannet kommer fint ut av utblåset.

men det svever altså "støv" rundt i vannet.
Jeg bruker JBL SymecMicro innimellom for å rydde opp i småpartikler som det utvendige filteret ikke får med seg. Klipper til en bit og ligger i utvendige filteret i 24-48t så vips er det rent og pent...

Er jo mulig du har litt svevealger nå som du har omrokkert mye i aret ditt også - det oppstår jo lett når belastningen endres. Ville avventet storrens av filteret og heller skvist inn noen ekstra vannbytter - du kan aldri bytte for ofte vann.
En mulighet er å bare skylle svampen i den øverste boksen, det er den som er tettest altså finest og sikker stopper mest partikler , hva tror du om det ? Jeg har ikke noe annet å legge i. Og så bytte vann som du sier . Skal teste vann i morgen, er best å gjøre det i dagslys synes jeg så jeg ser fargene nøyaktig hehe.
Den blåsvampen/filten i topp inneholder bare en liten andel av filterbakteriene så jeg tviler på at en real vask av denne krasjer hele opplegget ditt. Dette er den delen jeg virkelig vasker uten å tenke på filterbakteriene med god samvittighet - om du har filtervatliggende kan du jo ligge et tynt lag med det øverst i 1-2 dager slik at den får samlet opp mesteparten.

Men den SymecMicro er veldig kjekk å ha liggende – så neste gang du bestller inn stasj så fortjener denne en plass i handlekurven.
Da skal jeg ta og rense den på toppen. Det er to kurver med makaroni, en kurv med blåsvamp, og en kurv med litt mindre grov svamp.
Det hjalp en sliten stund. Men så begynte pumpen på sirkulere dårlig, og i dag ble det full rens av pumpen. Øste ut bøtter med vann, som jeg så skyllet alle delene i, makaronier og svamper. Ser ut til at jeg snart må bytte noen av svampene for de har mye gørr inni seg som jeg ikke fokk bort ved å klemme dem i vann i bøtte.

Nå svever det rundt hvite partikler i vannet. Jeg tror ikke det er luftbobler, for de løses ikke opp. Så jeg vet sannelig ikke hva det er. Håper bare ikke det er for plagsomt for fiskene så svømme og puste med gjellene, når det er partikler i vannet.

Håper det forsvinner, at jeg ikke må bytte vann også for jeg måtte fylle på litt.

Ser at i den ene kurven så er svampene mer finmaskede, og ser ut som om de kan ha vært lyse på farge. Det er også fire lange svamper som er finmaskede, disse er brune av farge. Bør jeg bytte alle disse til blåsvamp?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap