Fødselssyklus hos sverddrager

Hei

Har ei sverddragerhoe som virker som om den føder stadig vekk uten at det har vært hanne der på minst et par måneder. Kommer to-tre yngel med ukers mellomrom. Kan de porsjonere ut fødslene, eller noe sånt...?
Inaktiv bruker
Sverddrager formerer seg lett og føder levende unger.
De kan føde ca hver 28-30 dag ved optimale forhold, og trenger ikke å bli befruktet hver gang, da de kan lagre sperm over lengre tid i magen. Drektighetstid kan vare helt opp til 72 dager dersom temperaturen på vannet er lav, eller dersom hunnen er stresset.

Man bør ha 2-3 jenter pr gutt for at jentene skal slippe å bli jaget rundt hele tiden og til slutt dø av utmattelse.

Når en levendefødende fisk er gravid får de en svart flekk (som etterhvert øker i størrelse) ved roten av halen. Også kalt gattåpning. Fiskens endetarmsåpning.

Tegn på at fødsel er nærstående:
1. Buken er stor, og virker nærmest som en firkant.
2. En frisk, drektig Sverddrager har glupende appetitt, men siste døgnet før hun yngler, vil hun vanligvis ikke spise særlig.
3. Hun kan også begynne å oppføre seg unormalt, som f.eks svømme med hodet ned og halen opp, gjemme seg, elller bare hvile nede på bunnen.

Dersom punkt 2 eller 3 pågår over flere døgn, så er det mulig at det har oppstått komplikasjoner.

Hvis du har lav temperatur i karet, fødsel lar vente på seg, og hunnen nekter å spise i mer enn to døgn, så kan man gradvis øke temperaturen til 26 grader. Men ikke øk temperaturen mer enn én grad per døgn. Hunnen vil da mest sannsynlig føde i løpet av et par dager.

Når du har en gravid guppydrektig Sverddrager, har du 3 muligheter:
1. La fisken være så den føder i akvariet, eller
2. Putte den i en flytende fødekasse/nett i akvariet, eller
3. Putte den i ett eget yngelakvarie.

De kan ikke leve for lenge i fødekassa, og ihvertfall ikke til de blir voksne! Selvfølgelig går det greit at de er i fødekassa en uke eller to, men etter det må de flyttes. Sørg også for å flytte moren når hun er ferdig med å føde, ellers kan hun spise opp sine egne unger.
Husk også at det stresser fisken veldig å bli flyttet rundt fra akvarie til fødeboks for så å flytte tilbake til akvariet

Hvis du følger alternativ 1, så må du sørge for å ha masse gjemmesteder for yngelen. Dette ordner du ved å ha masse planter, røtter og aller helst litt Javamose som de kan gjemme seg inne i.

Man kan begynne å fore yngelen med engang, enten med vanlig flakfor som man knuser til støv, bruke nyklekt artemia eller kjøpe yngelfor i en dyrebutikk.
Mates 1 til 2 ganger daglig.

Å bytte vann når du har yngel er som regel ikke noe problem. Rent vann skader aldri fisken.
Men om det er vesentlig forskjell i vannet i karet og byttevannet, er det klart at det kan bli ett sjokk for fiskene.
Man bør alltid sørge for at vannet man bytter til ikke avviker så mye verken i Ph, Gh eller temperatur.

Yngelen kan flyttes tilbake til akvariet der foreldrene er når de er litt under halvparten av de voksnes størrelse

Yngelen kan spise vanlig fòr med en gang. Du kan gjerne knuse vanlig flakfòr slik at det blir så smått at yngelen kan ta det.

(Omskrevet og hentet fra guppy siden de gjør det ca likt)
Hei!

Takker for et utfyllende og godt svar.
Den ene voksne hoa jeg har igjen føder i akvariet.

Har ingen hanner lenger. Den ene døde rett etter at jeg fikk den. Den virka litt skranten fra begynnelsen.
Den andre klarte jeg dessverre å skade med hånda mens jeg plukka døde løv av planter.

Tempen ligger på rundt 24-25 grader ganske jevnt.

Ser at yngelen gjemmer seg i toppen av filteret (Juwel 110 liter med innvendig filter), for der kommer ikke større fisk inn.
De titter ut innimellom og holder seg nær "gitteret" så de kjapt kan smette inn.

Blir tredje gangen denne hoa har yngla nå, så spent på fortsettelsen!

Ståle
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap