Børstet støv av

Hei.
Jeg har funnet frem mitt gamle akvarie, som jeg ikke har brukt på sikkert 15 år. Mener det er en 105 liter.
Jeg fant også pumper, varmekolbe og noen røtter.

Har noen spørsmål her, da det er en stund siden jeg har gjort dette.

1: Jeg valgte å koke røttene, da det var det som var vanlig "før". Er dette ok?

2: Pumpa er av merket Fluval 2. Er denne stor nok? Mener å ha brukt denne i det samme karet før. Prøvde å google det, men fant bare nyere modeller.

3: Bør filteret på pumpa byttes etter alle disse årene? Det så veldig rent og helt ut, så jeg valgte å bare skylle det godt. Det jeg nå ser, er at vannet i karet har blitt litt grumsete etter to dager. Virker som det er mer grumsete nå enn før jeg satte i pumpa. Husker ikke helt om dette er vanlig. Sanda er godt skylt.

Håper på gode svar, som jeg ser det er masse av her inne
Pumpa står nå og kjører seg inn, så hvis det er noe noen synes jeg bør gjøre, er det vel greit å gjøre det før fisken flytter inn.
Og ja, jeg har tenkt til å vente de fire lange ukene.
Inaktiv bruker
Høres greit ut, Pumpa/filteret ville jeg bytta, personlig synes jeg det er for pinglete og bør byttes ut med noe utvendig.
Husk det er ikke bare å vente filterbakteriene må ha noe å leve av.
Les om innkjøring med salmiakk.
Spock
Høres greit ut, Pumpa/filteret ville jeg bytta, personlig synes jeg det er for pinglete og bør byttes ut med noe utvendig. Husk det er ikke bare å vente filterbakteriene må ha noe å leve av. :) Les om innkjøring med salmiakk.

Er det virkelig nødvendig med en utvendig pumpe i et så lite kar?
Og innkjøring med salmiakk trodde jeg var noe man gjorde for å bli kvitt pestsnegler ol. Eller?
Inaktiv bruker
Ju større filterkapasitet jo bedre. Innkjøring med salmiak er den enkleste og mest fiskevennlige måten å gjøre det på.
Skal lese mer om dette. Det høres jo ikke særlig fiskevennlig ut, og skjønner ikke helt hvordan dette skal hjelpe. Men takk for svar
Swingstang
Skal lese mer om dette. Det høres jo ikke særlig fiskevennlig ut, og skjønner ikke helt hvordan dette skal hjelpe. Men takk for svar :1)

Det er fiskevennlig fordi det gjøres FØR fiskene kommer i akvariet, og fiskene slipper å være i akvariet den perioden det er ammoniakk og nitritt i vannet (som må til for å danne de riktige filterbakteriene).
Les om innkjøring med salmiakkmetoden i denne artikkelen

Filteret blir ikke innkjørt hvis du bare har sand og vann i akvariet, som du beskriver du har nå. Der er det jo ikke noe biologisk nedbrytbart som kan "mate" filterbakteriene og få de riktige bakteriene til å vokse.

Etter min ringe mening bør alle akvarier på hundre liter og oppover ha utvendig filter, for å få noe som virkelig duger. Et unntak; Skal man ha virkelig god filterkapasitet og ha innvendig filter, må det bli et hjemmelagd hmf filter.
mona o
[QUOTE=Swingstang]Skal lese mer om dette. Det høres jo ikke særlig fiskevennlig ut, og skjønner ikke helt hvordan dette skal hjelpe. Men takk for svar :1)

Det er fiskevennlig fordi det gjøres FØR fiskene kommer i akvariet, og fiskene slipper å være i akvariet den perioden det er ammoniakk og nitritt i vannet (som må til for å danne de riktige filterbakteriene).
Les om innkjøring med salmiakkmetoden i denne artikkelen

Filteret blir ikke innkjørt hvis du bare har sand og vann i akvariet, som du beskriver du har nå. Der er det jo ikke noe biologisk nedbrytbart som kan "mate" filterbakteriene og få de riktige bakteriene til å vokse.

Etter min ringe mening bør alle akvarier på hundre liter og oppover ha utvendig filter, for å få noe som virkelig duger. Et unntak; Skal man ha virkelig god filterkapasitet og ha innvendig filter, må det bli et hjemmelagd hmf filter.

Takk for fin artikkel! Nå lærte jeg noe nytt.
Jeg har litt planter i akvariet nå. 7 stk i forskjellige størrelser (husker ikke navnene).
Jeg har også hatt i Aquasafe. Dette leste jeg nå at jeg ikke burde gjort. Bør jeg da kanskje bytte ut vannet med rent springvann?

Takk for svar
Aquasafe kan vel ikke gjøre noen skade? Det Aquasafe gjør, er å uskadeliggjøre eventuell klor og tungmetaller i vannet. Ikke noe annet hokus-pokus.
Under innkjøringen vil man, til forskjell fra når det er fisk i karet, gjerne ha litt "skittent" vann med mye urenheter, slik at filterets bakterier får mest mulig å bryne seg på. Jo mer skitt eller biologisk belastning under innkjøringen, jo bedre rustet blir filteret til fiskene kommer.

Utvendige filtere koster litt, men de er helt klart mange, mange ganger bedre enn innvendige filtere er, og du trenger ikke gå rundt og være redd for at den minste økning i forurensningen vil gi nitritt-oppblussninger.
Hvis du vil prøve deg på å lage HMF filter som vist i den artikkelen jeg linket til, så trenger du en svampmatte og en powerhead til å ha bak matten og drifte filteret. Blåfiltermatten trenger sjelden å renses, det er snakk om alt fra en gang årlig til en gang hvert tredje år (litt avhengig av belastningen og akvariet). Fra powerheaden og gjennom svampmatten trenger du en liten bit slange også.

Eller du kan gå for Eheims utvendige filter, Eheim Pro 2224, praktisk og kjempebra filter. Har dem selv, og det er mitt favorittfilter.

Jeg anbefaler deg å satse litt på filtreringen i karet, det lønner seg.
Det ser jo faktisk ganske greit og billig ut å lage filteret selv med blåfiltermatten.
Er det sånn at jeg også kan gjemme varmekolben bak blåfilteret?
Hvor stor porestørrelse bør jeg ha i et hmf filter?
Jeg ville brukt medium. Velger du for fin porestr, kan den gå fortere tett, og velger du for grov, kan du få uklart vann/partikler i vannet.
10,20 og 30 ppi finnes. 20 er medium.

Swingstang
Er det sånn at jeg også kan gjemme varmekolben bak blåfilteret?

Javisst
Høres fornuftig ut. Men da ser det ut som jeg må tømme akvariet alikevel, hvis jeg velger å gå for denne varianten?
Ja, det må være tørt og rent når du limer opp glasslistene som skal holde hmf matten på plass.
For å lære mer om denne filtermetoden, les originalartikkelen på engelsk her (oversatt fra tysk). HMF står for Hamburg Matten Filter, og er oppfunnet av den tyske ingeniøren og akvaristen Olaf Deters som bor i nettopp Hamburg.
Men må det hellimes, eller kan jeg bare punktlime det? Tenkte å evt. ikke tømme karet helt og kanskje ikke ha glasslisten helt ned. Heller støtte opp filteret nede med stein eller lignende? Dette blir kanskje bare mer tungvint?
Tusen takk for hjelp og gode svar.
Jeg fant ut at det beste var å gå for et utvendig filter da HMF filteret ble litt stort i et så lite kar.
Har nå gått til innkjøp av en EHEIM ECCO 200 pro. Håper det er verdt pengene
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap