Kan yngelet bli fanget i innvendig fluval filter ?

Fikk lyst å rope hjeeeeelp, men skal la være

Men saken er at jeg i dag såg en liten bebi sverddrager !!! Og det er en stor glede, de var nok drektige de hunnene jeg kjøpte Det er veldig koselig med bebifisker.

Ok, men grunne til at jeg gjerne ville rope hjelp var at jeg lurer på om det innvendige fluval filteret er farlig for de små ? Jeg må sette blåsvamp forran innsuget på det utvendige, for der går de små rett inn. Kom slett ikke på det.

Men så har jeg lyst å kjøre det innvendige også så ikke filterbakteriene dør. kan foresten sette det inn i 160 literen og hjelpe på litt der med filtrering.

Men uansett, er dette farlig for de små?

http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no&sa=N&tbo=d&biw=1366&bih=622&tbm=isch&tbnid=_6va5ZhL48RfwM:&imgrefurl=http://www.ehow.com/how_5019282_install-fluval-filter.html&docid=skKSiElUk1T7yM&imgurl=http://img.ehowcdn.com/article-new/ehow/images/a04/p5/ki/install-fluval-filter-800x800.jpg&w=328&h=222&ei=YP_vUKasMYbftAaOlICIDw&zoom=1&iact=hc&vpx=944&vpy=331&dur=2386&hovh=177&hovw=262&tx=124&ty=110&sig=102224841678354421021&page=2&tbnh=136&tbnw=201&start=27&ndsp=35&ved=1t:429,r:60,s:0,i:267
Det er et sånn som på bildet, med grove riller på sidene, og en slags "holder/boks" inni til å ha blåsvampen i.
Hvis du tar ut boksen og erstatter denne med blåfiltersvamp som fyller hele pumpehuset ,så blir den yngelsikker. Gjør dette med alle Fluvalpumpene mine ,bedre filterkapasitet får du og
Du kan og ta en bit av en nylonstrømpe/strømpebukse og stripse/knyte rundt innsuget til pumpene, både på den innvendige og innsuget på den utvendige.
Må nok bestille mer blåsvamp tror jeg

Litt skeptisk til strømpe, for jeg gjorde det på et annet innsug, og da satte to små kuhliiåler seg fast og døde.
Sølvi Gullaksen
Hvis du tar ut boksen og erstatter denne med blåfiltersvamp som fyller hele pumpehuset ,så blir den yngelsikker. Gjør dette med alle Fluvalpumpene mine ,bedre filterkapasitet får du og ;)


Har fluval U4 , har du noe bilde av hva du mener ?

Er det vanlig at yngel får inn i filter? Vet ikke om innsug kraften blir så sterk når den er fordelt på et så stort område som den er.... ?

Linker til modifisering av innvendig filter og yngel kan endelig forsvinne inn i pumper .
Da jeg hadde endel pallettciklide yngel i juvel innvendig pumpe 400 liter i timen, da var de av og til ved innstrømming nede på filteret, kunne ikke se at de ble sugd inn ...
De er bittesmå, så det er sikkert lett å bli sugd inn om de gjemmer seg bak eller under pumpen. Har bare sett en bebi sverddrager, og regner med den hadde mange søsken da den kom til verden.
Har du blåsvampmatte liggende?
Det er jo også fort gjort at de blir spist opp om de ikke har egnede gjemmesteder, cabomba-plante, java moser er eksempler på egnede planter.
Siste rest av blåsvampen er oppbrukt, så jeg må se om jeg får kjøpt. Tror den er ganske dyr i butikken, kanskje det går an å bestille på nett.
sessan
Siste rest av blåsvampen er oppbrukt, så jeg må se om jeg får kjøpt. Tror den er ganske dyr i butikken, kanskje det går an å bestille på nett.


Blåsvampmatte 5 x 50 x 50 cm kr 148 hos Aquamanias.
Takk Mona Skal legge inn en bestilling der snart.

Da er begge filtrene yngelsikret
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap