Trenger hjelp med pumpe

kjøpte i dag et akvarium på 220 l.med akvarie fulgte et utvendig pumpe som heter eheim professional 2222 .Lurte på om den er ikke for litten for 220 l. eller må jeg ha støre pumpe???

Og egentli lurer jeg på om noen kjenner akvarie merke som hetter AA ,prøvde finne på nett,men fant ingenting om de!
Hei
Det med pompe kan helt sikkert noen andre hjelpe deg med.

Men jeg fant denne linken vor du finner litt om AA akvariet
Om pumpa er stor nok avhenger forsåvidt av hvor stor belastning du har i karet ditt, nemlig hvor mange fisk og hvilken type fisk. Denne pumpa er anbefalt opp til 150 liters akvarie. Generelt kan en si at dersom produsenten anbefaler en viss størrelse på akvariet, kan en nesten halvere det. I utgangspunktet vil jeg tro pumpa er for liten, men som sagt det kommer an på hva du har i karet.
Du trenger forsåvidt ikke bytte ut pumpa, men du kan kjøpe en ekstra pumpe!

Mulig du allerede vet det, men om du kjøpte karet i dag, så ta deg god tid (4-6 uker) til innkjøring av karet før du har oppi fisk, så slipper du nitrittforgiftning!

Pål
ja jeg vet det,men akvarie ble tomt fra vann i dag,da pumpa er godt inkjørt,bare vet ikke om bakterier ikke døde løpet av en t.Skal ha opp i der malawi,vet ikke hvor mange,har 4 små som bor i litt mindre akvarie,som har tenkt flytte til den nye som jeg fikk i dag!Men hva kunne du anbefale kjøpe ny pumpe eller en ekstra,pga.den pupe som fulgte med akvarie er 4 år gammel,rørene er helt grønne,tor jeg må egentli kjøpe nye rør og alle filtrene må byttes også.Jeg er litt grønn med de utvendig pumpene egentli,altid har hatt bare juwel,men nå tenkte spare litt penger å kjøpte en brukt,men vet ikke om det ble så sparsømt likvel!!!
Med mindre du har ekstremt liten belastning på akvariet, så vil jeg si den er for liten. Med filtermedier klarer den ikke mer enn 350 l/h. En utvendig pumpe bør klare å dra gjennom 4-5 ganger akvarievolumet pr. time.
Til akvariet ville jeg valgt f.eks. en Eheim Pro3 350 (2073).
ikke sant jeg tenkte også kanskje bedre er å kjøpe ny starkere pumpe!Men hvilken egentli dere kunne anbefale,så på nett det er så mange velge mellom og priser varierer veldig også!Så foreksemplek at eheim pumper er mye dyrere en tror at Tetra sine hvar mye billigere!
Jo, det er riktig nok. Grunnen til det er at kvaliteten oftest er bedre på Eheim. De er bedre konstruert og går stillere. Lekkasjer er mer sjeldne enn på andre merker. Dessuten varer de nærmest evig hvis man tar godt vare på dem. Så det er med akvariepumper som med mye annet : man får det man betaler for. Men det er klart, vil man ha en billig bil så kjøper man ikke Porsche...
Jeg har AMTOP sin pumpe. Har hatt denne i halvannet år, og er så langt godt fornøyd med den. Men Eheim sine holder nok lenger etter hva folk sier.

Pål
Hei. Jeg kjøpte ei brukt BOYU filter for snart ett år siden. Ble plundrete med plassen under akvariet,derfor ble den erstattet med am-top 3337.
Ga 300kr for boyu filteret,du kan få overta det for samme summen om du henter det.
Bråker lite,men kan jo høre at det går rundt.
Litt tungvindt å vedlikeholde da det ikke er hurtigkoplinger til slangene samt at det må smøres membran for å slippe drypping når filteret vaskes.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap