- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Når krav til fiskers vannverdi oppgis i kh, blir jeg forvirret :-(
Når krav til fiskers vannverdi oppgis i kh, blir jeg forvirret :-(
Hvordan skal jeg forstå Kh?
Gh er greit. Når jeg velger fisker, så går jeg etter bla ph verdi og gh. I det ene karet lav gh, i det andre høy gh. Og velger fisk ut fra dette.
Problemet kommer når enkelte bøker oppgir kh verdi. Jeg ser ikke sammnehengen i gh og kh.
Hos meg er alltid Kh verdien lavere enn Gh. Den ligger på 1-3.
Jeg blir altså totalt forvirret når man oppgit KH verdi. I en bok oppgir man "vanntyper" - 1 - 8 som er ulike kombinasjoner av ph og kh. Men det blir ganske vanskelig for meg å finne ut av dette.
Kan noen forklare dette for meg? Hvordan skal jeg forstå hva fiskene vil ha av vann, når det oppgis Kh?
Gh er greit. Når jeg velger fisker, så går jeg etter bla ph verdi og gh. I det ene karet lav gh, i det andre høy gh. Og velger fisk ut fra dette.
Problemet kommer når enkelte bøker oppgir kh verdi. Jeg ser ikke sammnehengen i gh og kh.
Hos meg er alltid Kh verdien lavere enn Gh. Den ligger på 1-3.
Jeg blir altså totalt forvirret når man oppgit KH verdi. I en bok oppgir man "vanntyper" - 1 - 8 som er ulike kombinasjoner av ph og kh. Men det blir ganske vanskelig for meg å finne ut av dette.
Kan noen forklare dette for meg? Hvordan skal jeg forstå hva fiskene vil ha av vann, når det oppgis Kh?
Postet 12.01.13 kl 15:09
Inaktiv bruker
Når kh er lav så svinger ph mye fra natt til dag, den er også gjerne lav. Altså med lav kh får du lav ph oh svingende ph, når kh er høy er den mer stabil og gjerne høyere ph.
Postet 12.01.13 kl 15:31
Det er rart. har alltid hatt lav KH. Mine ph målinger er stabile. Hadde en måling oppe på 8, men det er mye mulig at jeg leste feil av pga dårlig lys, Nå ligger Ph på 7,5 som vanlig. Skal senkes litt .
Men hva skal KH si meg når det gjelder valg av fisk?
I boken Akvariefisker (orange pocket bok) så står det hvis jeg ser på Rød fantom tetra:
"Vanntype 2 - 4- "
Dvs vanntype 2 = ph 5,5-6,8 og kh 3-8
Vanntype 4 = ph 6,8-7,5 og kh 8-16
Hvis denne fisken skal ha fra 3 - 16 i kh - så er det jo noe som ikke stemmer her. Jeg trodde at lav GH betydde lav KH og altså bløtt vann
Mens jeg på fiskebasen her har gått ut fra:
Ph 5.5 - 7.5 (stemmer med tallene i boken)
GH 0 - 10 Og det er dette jeg har gått ut fra. Hvordan kan en KH på opp til 16 være rett her?
Jeg kan ikke forstå hvorfor de bruker KH i denne boken, det er totalt forvirrende.
Men hva skal KH si meg når det gjelder valg av fisk?
I boken Akvariefisker (orange pocket bok) så står det hvis jeg ser på Rød fantom tetra:
"Vanntype 2 - 4- "
Dvs vanntype 2 = ph 5,5-6,8 og kh 3-8
Vanntype 4 = ph 6,8-7,5 og kh 8-16
Hvis denne fisken skal ha fra 3 - 16 i kh - så er det jo noe som ikke stemmer her. Jeg trodde at lav GH betydde lav KH og altså bløtt vann
Mens jeg på fiskebasen her har gått ut fra:
Ph 5.5 - 7.5 (stemmer med tallene i boken)
GH 0 - 10 Og det er dette jeg har gått ut fra. Hvordan kan en KH på opp til 16 være rett her?
Jeg kan ikke forstå hvorfor de bruker KH i denne boken, det er totalt forvirrende.
Postet 12.01.13 kl 17:07
Inaktiv bruker
gh og kh har ingen ting med hverandre å gjøre. mulig det er en skrive feil i den boken din.
Gh/dH og TH Hører sammen
Ph og kH følger hverandre. Du må ikke se deg blind på dette med kh, KH står for hydrogenkarbonater i vannet. I enkelte til feller bruker de KH Som er noe annet enn kH, som da blir hardheten på vannet, Det står for kalsium karbonat konsentrasjon, det er vell det samme som GH. Mulig jeg rodde helt ut på bøljan den blå men det er sånn jeg har fått det forklart. :P Er vell det som står også om man leser ordforklaringen i boka.
NB Legg til merke forskjell på store og små bokstaver i forkortelsene! ;P
Her kan du lese forklaring på dette med vannverdier på engelsk. LINK
Gh/dH og TH Hører sammen
Ph og kH følger hverandre. Du må ikke se deg blind på dette med kh, KH står for hydrogenkarbonater i vannet. I enkelte til feller bruker de KH Som er noe annet enn kH, som da blir hardheten på vannet, Det står for kalsium karbonat konsentrasjon, det er vell det samme som GH. Mulig jeg rodde helt ut på bøljan den blå men det er sånn jeg har fått det forklart. :P Er vell det som står også om man leser ordforklaringen i boka.
NB Legg til merke forskjell på store og små bokstaver i forkortelsene! ;P
Her kan du lese forklaring på dette med vannverdier på engelsk. LINK
Postet 12.01.13 kl 17:33
Endret: 12.01.13 kl 17:33
Takk for forklaringen
Jeg synes fremdeles det med Kh er håpløst vanskelig. Sånn rent generelt, når jeg tester vannverdiene så bryr jeg meg lite om Kh. Så lenge vannet har rett verdi i gh, og ph, så vet jeg at DET iallefall er rett for fiskene mine.
Jeg kan nok ikke bruke denne boken som oppslagsbok, men må inn her og sjekke verdiene, før evt nykjøp av fisk. Har også en Back to nature Akvarieguide, men her nevnes bare pH verdi. Så uansett må jeg inn på forumet.
Jeg synes fremdeles det med Kh er håpløst vanskelig. Sånn rent generelt, når jeg tester vannverdiene så bryr jeg meg lite om Kh. Så lenge vannet har rett verdi i gh, og ph, så vet jeg at DET iallefall er rett for fiskene mine.
Jeg kan nok ikke bruke denne boken som oppslagsbok, men må inn her og sjekke verdiene, før evt nykjøp av fisk. Har også en Back to nature Akvarieguide, men her nevnes bare pH verdi. Så uansett må jeg inn på forumet.
Postet 12.01.13 kl 18:52
Du har startet mange tråder om KH og vannverdier tidligere, Sessan. Hva med å lese svarene du har fått i disse trådene en gang til? Da bli du kanskje bli litt mer viten, for det står mye om KH og pH der
Det er Kh som styrer pH, og de to har ingen ting med GH å gjøre.
Jo høyere Kh er, jo høyere blir pH
Det er Kh som styrer pH, og de to har ingen ting med GH å gjøre.
Jo høyere Kh er, jo høyere blir pH
Postet 12.01.13 kl 19:08
Postet 12.01.13 kl 19:55
SpockPh og kH følger hverandre. Du må ikke se deg blind på dette med kh, KH står for hydrogenkarbonater i vannet. I enkelte til feller bruker de KH Som er noe annet enn kH, som da blir hardheten på vannet, Det står for kalsium karbonat konsentrasjon, det er vell det samme som GH. NB Legg til merke forskjell på store og små bokstaver i forkortelsene! ;P
Du surrer fælt her, Spock!
pH skal alltid skrives med liten forbokstav, selv om det starter en setning. GH og KH skal alltid være med store bokstaver. Artikkelen du linker til har dermed noen skrivefeil, og ikke noen nye revolusjonerende opplysninger...
Postet 13.01.13 kl 15:58
SpockDu må ikke se deg blind på dette med kh, KH står for hydrogenkarbonater i vannet. I enkelte til feller bruker de KH Som er noe annet enn kH, som da blir hardheten på vannet, Det står for kalsium karbonat konsentrasjon, det er vell det samme som GH. Mulig jeg rodde helt ut på bøljan den blå men det er sånn jeg har fått det forklart. :P Er vell det som står også om man leser ordforklaringen i boka. :)
Skal man pirke på dette, så er det vel egentlig mer alvorlig at de kjemiske opplysningene dine ikke stemmer. KH er et mål for alle karbonat an-ioner (negative ioner), ikke bare hydrogenkarbonat/bikarbonat (HCO3-). Denne typen hardhet kan skyldes mange forskjellige karbonatsalter, men er i akvariet ofte representert ved kalsiumkarbonat.
GH derimot er et mål for flerverdige kat-ioner, altså de positive ionene som korresponderer med an-ionene. I akvariet er disse ionene overveiende representert ved kalsium og magnesium (Ca++ og Mg++).
Postet 13.01.13 kl 16:42
Postet 13.01.13 kl 17:03
Inaktiv bruker
Her skiller vi mellom GH og KH. GH angir vannets totale hardhet og det er spesielt vannets innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium som avgjør om vannet er hardt eller bløtt. Lave konsentrasjoner av disse saltene gjør vannet bløtt, mens høye konsentrasjoner gjør det hardt. Totalhardheten i vannet har stor innvirkning på livsfunksjonene til alle livsformene du har i akvariet. I Norge er det særlig områder på Østlandet som opplever å ha det hardeste vannet her i landet og dette er ofte årsak i den kalkholdige berggrunnen der vannet hentes fra. Resten av Norge får stort sett vannet levert fra områder med såkalte sure bergarter som bl.a. gneis og granitt, og får da oftest bløtt vann levert gjennom vannledningsnettet.
Spesielt dH-salt er å få kjøptEnheten vi bruker for å måle GH-verdien i vannet er i odH som betyr tyske hardhetsgrader (deutsche Härtegrade). GH-verdier i akvariet på mellom 5o og 15o dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker. For plantene betyr totalhardheten noe mindre, men bør sjekkes som en av faktorene hvis man opplever dårlig plantevekst. Plantene har tross alt sine grenser også for dette. Det kan jo være en idé å finne fram til planter som passer ditt ledningsvann med hensyn til GH-verdien i dette. Bløtt vann kan man billig gjøre hardere ved tilførsel av naturlig sjøvann som inneholder mye kalsium og magnesium. Spesielt dH-salt er å få kjøpt i akvariehandelen, men dette koster penger.
Med KH forstår vi innholdet av hydrogenkarbonater i vannet og dette kan være viktig med hensyn til en stabil pH-verdi (KH måles også i enheten odH). Hydrogenkarbonatene fungerer nemlig som en buffer i vannet med hensyn til pH. Har man lav KH-verdi i vannet kan man oppleve store eller hurtige svingninger i pH-verdien gjennom døgnet, noe som kan stresse både planter og fisk. Fisken i en slik situasjon kan lettere bli utsatt for infeksjoner og Natron er billig å kjøpe i dagligvarebutikkensykdom, mens plantene viser dette ved dårligere vekst. De fleste fisker trives med en KH-verdi i vannet på mellom 3o og 10o dH. Disse verdiene gjelder som regel også for en god plantevekst. Det meste av Norge har en lav KH-verdi i sitt ledningsvann, men denne kan høynes ved å tilføre natron (natriumbikarbonat) som en får for en billig penge i dagligvarebutikken og som vi vanligvis bruker når vi baker. Hvis man ønsker å tilføre CO2 i akvarievannet for å bedre planteveksten bør en sjekke KH-verdien først for eventuelt å heve denne. CO2 har nemlig den egenskapen at den gjør vannet noe surere og som nevnt over vil man kunne oppleve store svingninger i pH hvis KH-verdien er for lav. I det store og hele er KH-verdien i vannet mest aktuelt for den som satser på oppdrett av akvariefisk, men i denne sammenheng og de som er spesielt ivrige på rene planteakvarier hvor fisken nærmest er underordnet.
Vannets surhetsgrad - pH
Målenheten pH er et mål på forholdet mellom løste syrer (H+ ioner) og baser (OH- ioner) i vannet. Har vannet en pH-verdi på 7.0 er det nøytralt, dvs. like mye løste syrer som baser i vannet. Verdier lavere enn 7.0 gir surere vann og høyere gir mer basisk vann. De fleste akvariefisker og planter trives med en Filtrering over torv eller bruk av eikeekstrakt kan være til hjelp for en naturlig senking av pH-verdien i akvarievannetpH-verdi i området 6.0-7.5. De ulike artenes pH-toleranse sjekker du lett opp i litteraturen eller via nettet. Som nevnt tidligere kan aktiv tilførsel av CO2 senke pH-verdien i vannet. Det er også mulig å senke pH-verdien i akvariet ved hjelp av andre naturlige måter. Bl.a. kan en filtrere akvarievannet over torv da torven inneholder naturlige humussyrer som vil kunne senke pH'n noe. En annen måte å senke pH'n på er å tilføre akvarievannet eikeekstrakt. Dette bør kun tilføres i forbindelse med delvannsbytter og brukes med forsiktighet. Det må og nevnes at det er naturlig at pH-verdien svinger noe gjennom døgnet, men et varsko bør ropes hvis disse svingningene er for store. Det kan være et tegn på for lave KH-verdier.
Kilde aquadigital
Spesielt dH-salt er å få kjøptEnheten vi bruker for å måle GH-verdien i vannet er i odH som betyr tyske hardhetsgrader (deutsche Härtegrade). GH-verdier i akvariet på mellom 5o og 15o dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker. For plantene betyr totalhardheten noe mindre, men bør sjekkes som en av faktorene hvis man opplever dårlig plantevekst. Plantene har tross alt sine grenser også for dette. Det kan jo være en idé å finne fram til planter som passer ditt ledningsvann med hensyn til GH-verdien i dette. Bløtt vann kan man billig gjøre hardere ved tilførsel av naturlig sjøvann som inneholder mye kalsium og magnesium. Spesielt dH-salt er å få kjøpt i akvariehandelen, men dette koster penger.
Med KH forstår vi innholdet av hydrogenkarbonater i vannet og dette kan være viktig med hensyn til en stabil pH-verdi (KH måles også i enheten odH). Hydrogenkarbonatene fungerer nemlig som en buffer i vannet med hensyn til pH. Har man lav KH-verdi i vannet kan man oppleve store eller hurtige svingninger i pH-verdien gjennom døgnet, noe som kan stresse både planter og fisk. Fisken i en slik situasjon kan lettere bli utsatt for infeksjoner og Natron er billig å kjøpe i dagligvarebutikkensykdom, mens plantene viser dette ved dårligere vekst. De fleste fisker trives med en KH-verdi i vannet på mellom 3o og 10o dH. Disse verdiene gjelder som regel også for en god plantevekst. Det meste av Norge har en lav KH-verdi i sitt ledningsvann, men denne kan høynes ved å tilføre natron (natriumbikarbonat) som en får for en billig penge i dagligvarebutikken og som vi vanligvis bruker når vi baker. Hvis man ønsker å tilføre CO2 i akvarievannet for å bedre planteveksten bør en sjekke KH-verdien først for eventuelt å heve denne. CO2 har nemlig den egenskapen at den gjør vannet noe surere og som nevnt over vil man kunne oppleve store svingninger i pH hvis KH-verdien er for lav. I det store og hele er KH-verdien i vannet mest aktuelt for den som satser på oppdrett av akvariefisk, men i denne sammenheng og de som er spesielt ivrige på rene planteakvarier hvor fisken nærmest er underordnet.
Vannets surhetsgrad - pH
Målenheten pH er et mål på forholdet mellom løste syrer (H+ ioner) og baser (OH- ioner) i vannet. Har vannet en pH-verdi på 7.0 er det nøytralt, dvs. like mye løste syrer som baser i vannet. Verdier lavere enn 7.0 gir surere vann og høyere gir mer basisk vann. De fleste akvariefisker og planter trives med en Filtrering over torv eller bruk av eikeekstrakt kan være til hjelp for en naturlig senking av pH-verdien i akvarievannetpH-verdi i området 6.0-7.5. De ulike artenes pH-toleranse sjekker du lett opp i litteraturen eller via nettet. Som nevnt tidligere kan aktiv tilførsel av CO2 senke pH-verdien i vannet. Det er også mulig å senke pH-verdien i akvariet ved hjelp av andre naturlige måter. Bl.a. kan en filtrere akvarievannet over torv da torven inneholder naturlige humussyrer som vil kunne senke pH'n noe. En annen måte å senke pH'n på er å tilføre akvarievannet eikeekstrakt. Dette bør kun tilføres i forbindelse med delvannsbytter og brukes med forsiktighet. Det må og nevnes at det er naturlig at pH-verdien svinger noe gjennom døgnet, men et varsko bør ropes hvis disse svingningene er for store. Det kan være et tegn på for lave KH-verdier.
Kilde aquadigital
Postet 13.01.13 kl 17:19
Postet 13.01.13 kl 17:30
SilverShadedSå det eksisterer en sammenheng mellom KH og GH.
Hvor stor er denne sammenhengen?
Jeg har en GH tilnærmet lik null i mitt kranvann. Og i de kar hvor jeg har levendefødere tilsetter jeg GH+ pulver slik at jeg får en GH på sirka 10. Dette har ingen innvirkning på pH i karet, og jeg har aldri registrert at pH stiger på grunn av at GH øker.
Kjekt å få rett kjemi på banen
Postet 13.01.13 kl 17:49
Postet 13.01.13 kl 17:58
Endret: 13.01.13 kl 18:10
Postet 13.01.13 kl 18:19
Endret: 13.01.13 kl 18:20
JanneJa, ser at det stemmer med det som står på boksen min:) De aller fleste i Norge har jo veldig bløtt vann og en lav GH. Så jeg vil kanskje tro at de ikke sliter med at GH påvirker KH nevneverdig, slik at høy pH blir et problem?
Jeg har drevet og økt GH i vannet over tid, med GH/TH+ pulver. (ikke det der saltet pga coryer og snegler som ikke liker og tåler salt ). Dette har gått helt fint og hatt gode verdier på 10-11 GH. (beklager at det ikke blir riktig med små og store bokstaver, men skriver nå alt med store, så det iallefall ikke forsvinner i alle de små bokstavene).
Men KH, har ikke økt nevneverdig ved bruk av dette pulveret. Og PH har heller ikke økt noe særlig, har ligget ganske stabilt på 7,5. Så det stemmer nok det du skriver
Postet 13.01.13 kl 18:22
Janne : Ja, det er riktig !. I en slik "kunstig" situasjon hvor man benytter pulver til å endre et veldig mineralfattig vann (bløtt norsk vann) vil man ikke se noen særlig sammenheng dersom ingen karbonatsalter anvendes. Hvis vannet jar lite karbonater, får det sin buffer-kapasitet fra andre radikaler, f.eks. fosfater.
Postet 13.01.13 kl 18:41