Spørsmåk om smykketetraer og stiming, og dårlig stimende røde fantomtetraer

Jeg har forelsket meg litt i smykketetraene, spesielt korallrød.
Men er ute etter en god stimer, som er mye fremme. Er disse fiskene gode stimere?

Har en flokk på rundt 12-13 røde fantomtetraer, og disse stimer ikke i det heletatt! kanskje de er såpass trygge, jeg vet ikke.

De liksom bare vimser rundt. Noen er fremme, andre vimser rundt bak røtter og planter .... Og når de i tillegg viser dårlig igjen med store røtter i bakgrunnen, så gjør de lite av seg. Men dette er gamle fisker, som jeg ikke bare kan kvitte meg med. Noen som vet hvorfor disse bare vimser rundt? Er kanskje ikke kjennt for å stime godt ?

Har veldig lyst på noen flotte kardinaltetra, har en ensom ulv i karet som sikkert ville hatt noen venner , han er eneste gjennlevende siden prikkedøden for ett år siden,. . Og disse har jo farge som virkelig viser igjen mot røtter og planter .

Men vil gjerne vite mer om smykketetraene også. Er alle 4 å anbefale?

.
sessan
...Men vil gjerne vite mer om smykketetraene også. Er alle 4 å anbefale?

Ikke vet jeg hvorfor bare 4 av Nannostomus-artene på norsk kalles for smykketera.

Jeg vil jo avgjort påstå at flere andre Nannostomus også framstår som et smykke, som f.eks. Nannostomus harrisoni :

[External Image]

Til spørsmålet ditt, om de fire ;
Nannostomus trifasciatus er hyperterritorielle og stimer ikke om du slenger en velvoksen Oscar midt blant dem.
Nannostomus mortenthaleri holder seg nær hverandre, men stimer egentlig lite, ihvertfall her i mine kar.
Nannostomus marginatus og Nannostomus rubrocaudatus stimer mer eller mindre; de kan svømme rundt i en vakker stim, men også dele seg opp og være hver for seg over hele karet.

Den som stimer mest i mine kar, er den vakre Nannostomus nitidus:

[External Image]

Men ellers stimer både Nannostomus minimus, Nannostomus eques, Nannostomus unifasciatus, Nannostomus harrisoni og ikke minst den minste arten, Nannostomus anduzei, ganske mye.
I min 300L har jeg ingen trusler. Mine mellom 20 og 30 Nannostomus mortenthaleri er over alt hele tiden, mens mine 17 Nannostomus eques holder seg litt mer samlet. Men jeg syns jo at det er ekstremt vakkert med Nannostomus over alt i akvariet og en god stim med Corydoras på bunnen, fisker som svømmer rolig rundt og utforsker er trygge og fornøyde fisker. Jeg føler at en sammenklistra stim er en stresset stim.
Det lille ordet "Takk" (for svarene/hjelpen) gjør vanligvis underverker når man har bedt om noe, og fått det:
Ikke bare er det hyggelig å få for de som svarte, det øker også sannsynligheten for at de svarer trådstarter en annen gang, og ikke minst; det bekrefter at informasjonen er mottatt, forstått og satt pris på av trådstarter.

Absolutt ignorering/stillhet gjør ingen underverker...
Beklager så masse. Har vært innlagt på sykehus for en operasjon, og ikke orket å være så veldig mye på nettet.

Selvfølgelig takker jeg for svarene jeg har fått. Ikke meningen å ignorere noen.
He-he, neida, du behøver hverken å takke eller beklage masse.
Jeg bare så at du svarte på flere andre tråder, så da antok jeg det ihvertfall ikke var sykdom som var grunnen til den manglende responsen. Og noen er jo skrudd sammen slik at de av og til trenger en påminnelse...

Men mer interessant; Hva slags stimfisk ender du opp med da?
Som Stine Sophie antydet er det mye glede i en gruppe selv om den ikke stimer hele tiden.

Jeg er veldig usikker, har ikke klart å bestemme meg. Jeg irriterer meg veldig over disse røde fantomtetraene. Men skal jeg fange dem og omplassere dem så må jeg rassere et etablert akvarie, og det har jeg helst ikke lyst til,

Tenker også på dette med antall fisker i dette karet.
Men har veldig lyst på noen fisker som er mer fremme og svømmer mer aktivt. Har vurdert kardinaltetra, som er vakre med sin blå farge. Men de er jo utrolig vakre disse smykketetraene Mange sorter av dem også.

nei det er slett ikke lett å bli enig med seg selv. Og kansje popularitet har noe å si for hvor lette de er å få kjøpt.

Så jeg tror at mitt kriterie nå er: vakre, aktive svømmere som er mye fremme i det åpne feltet midt i akvariet. Ikke sjenerte fisk hehe. Og de røde fantomene, de bare vrimler litt her og der, og gjerne i bakgrunnen bak plantene ... så de har ikke lest denne tråden, hehe.

Har ikke vært hjemme på et par uker, så for alt jeg vet så kan jo masse fisker være døde nå, da blir det kanskje lettere å innføre nye. Men klart, jeg håper jo de lever og har det fint . De får mat annenhver dag. Vannbytte må jeg prøve å få hjelp til når jeg kommer hjem.
Tilfeldig bekjentskap
© Mari Olsen
Reklame for plussmedlemskap