Drektige fisk (guppy, tigerbard og molly)

Hvordan ser man at disse fiskene er gravide? De er alle sammen blitt "tjukkere" og "rundere". De er også mørkere rundt magen.

Guppyen har blitt mørkere i hele dag, men hun ligger oppi vannflaten, litt alene, stort sett hele tiden. Hva skjer?

De andre svømmer rundt og trives visst med det. Men mollyen blir parret om igjen og om igjen over flere timer hver dag likevel.....
??

Inaktiv bruker
Med moly og guppy så er de bestandig drektig så lenge det er en hanne der eller de har vært sammen med en hanne de siste 72 dagene. Så når de finner ut at forholdene er riktige blir de store og litt stårre og nesten sprekker (Ser sånn ut iallefall) så kommer det små yngel.

Tigerbarbe blir ikke drektig i den forstanden, de legger egg/rogn.
Takk for svar =)

Hvor legger tigerbarden egg? Må de flyttes til ynglekar?

Er det vanlig oppførsel av guppyen vil være alene øverst i vannkanten? Ser at hannen er borte og "biter" på henne av og til, og da flytter hun seg. Er det kanskje på tide å isolere henne litt? Det er nok muligheter for at hun ikke har vært gravid så lenge, for hun kan nok bli en del større.....? Og inni fødekaret, er det noe annet som bør være med inn? Feks en plante eller noe? Har ikke dette fødekaret med riller nederst, men disse i netting.
Hvis jeg skulle vært deg nå. Ville jeg lent meg tilbake og la naturen gå sin gang. Ikke ha mor i fødekar, dette stresser henne bare mer. Ha bare mye planter og hjemmesteder for ynglet. Har selv hatt et 10tals fødseler på gryppy og jeg har tatt ynglet i fødekaret etter dem har blitt født funket veldig bra. Jeg puttet ynglet oppi karet igjen da jeg har sett at de har blitt store nok til å ikke bli spist
Inaktiv bruker
som nevnt tidligere så ikke ha henne i fødekasse, det er ikke bra for fisken.

om du vil prøve å drette tigerbarber så kan du lese litt her LINK
Takker for flere svar =)
Satt henne i fødekaret bort fra de andre igår kveld, for så ut som hun ble laget. Nå idag er hun mye mer livlig, og ser ut som det egentlig hjalp.. =) Hun svømmer ganske nære bunnen, og er nedi sanden et minutt av og til. Hva kan det være?

Hadde vært fint om noen kunne, på norsk, forklare meg hvor tigerbardene legger eggene sine =)

Hvilke planter liker det nyfødte yngelet seg i?
UnderCover
Hadde vært fint om noen kunne, på norsk, forklare meg hvor tigerbardene legger eggene sine =)


Sånn jeg har forstått det legger de eggene sine klumpvis på alle planter som har plass til dem. De er derimot glade i å spise eggene etterpå, så det er faktisk ganske sjeldent å få frem yngel på dem.
Takk takk =)

Fikk googlet bilde av tigerbarber-egg, og de legges i klaser, og er forhåpentligvis lette å finne så de kan flyttes =)
Tror du skal ha ganske flaks for å rekke å finne eggene før de spiser dem. Om du virkelig har tenkt å få yngel på dem vil jeg anbefale å prøve å avle på dem i et eget kar hvor du fjerne foreldrene etter parringen. I dette karet kan du ha klinkekuler eller lignende i bunnen slik at eggene faller mellom dem, slik at foreldrene ikke kan spise dem. Noe á la denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=3G78sjdhpGg
Hakasu
Tror du skal ha ganske flaks for å rekke å finne eggene før de spiser dem. Om du virkelig har tenkt å få yngel på dem vil jeg anbefale å prøve å avle på dem i et eget kar hvor du fjerne foreldrene etter parringen. I dette karet kan du ha klinkekuler eller lignende i bunnen slik at eggene faller mellom dem, slik at foreldrene ikke kan spise dem. Noe á la denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=3G78sjdhpGg


Takker for supert råd! =) Det skal prøves =)
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap