Hvem har skamklipt kampfisken?

.. Jeg mistenker krabba i 60 literen til sønnen min for ugjerningen.

Vi har to indiske glassmaller, tre guppy, en pleco, kuliål og to platy. Det er ingen andre en krabba som kan gi en kampfisk så mye juling at den blir liggende å gape på bunnen med hele pryden klippet av?

Jeg satte inn et lite Yngelbur (nett) så den får være i fred. Etter en natt er den i iallfall på rett kjøl og kan svømme rundt såvidt det er...

Noen idè om hvor lang tid det tar før den får slørene tilbake etter en sånn behandling?
Det går nok noen (i det minste 3-5) måneder, forutsatt at det ikke er spist noe mer enn akkurat finnene. Har de gått løs på "røttene" kommer det ikke ut igjen. Jeg har en kampfisk som har vært gjennom dette 2 ganger (en gang med en apistogramma og en gang med en frue som plutselig ble sur).

Jeg har null og niks peiling på krabber, så jeg er redd jeg ikke kan være til hjelp der.
Inaktiv bruker
Hvis du har pleco i 60L bør du dessverre se etter en ny plass hvor denne kan bo.
Pleco ja
Plecoen (sail fin) vokste seg veldig fort stor, så har det flatet ut veldig. Ikke veldig aktiv om dagen, og får fortsatt plass i hulen sin. Jeg vet at den teoretiske størrelse er på en halv meter, men regner med at veksten følger maten til en hvis grad?

Er forberedt på å flytte over i 240 litern eller omplassering på annen måte etterhvert ja. Morsomt med de første fiskene man kjøper uten gode råd og et forum å støtte seg på
Jeg skal få postet et bilde etterhvert. Men, han ser skikkelig "plukka" ut. Kan ikke tenke meg noe annet enn at den har kommet "tett på" krabba når lyset var av slik at den var mulig å få tak i. Det ligger klipte finner både her og der, ikke bra
Hvis krabben har tenkt å legge seg for vane å gjøre sånt med fisk, er det vel ikke så trygt å ha fisk sammen med den i lengden? Kanskje du bør sette opp et eget krabbe-akvarium? Ellers kan du risikere at den gjør det samme på nytt så fort guppyen slippes løs igjen.
Glenn Bech
regner med at veksten følger maten til en hvis grad?

Tja, du kan heller si at veksten følger trivselen: Hvis den dør så slutter den å vokse. Det er nok dessverre det som er skjebnen til de fleste plecoer som holdes for trangt.

Fiskesammensetningen ellers er også litt så som så:

Glassmaller er stimfisk, så de bør være minst 6 sammen for å trives skikkelig. Minimum anbefalt akvariestørrelse 180 liter.

Kuhliiål er også stimfisk (eller gruppefisk), så de bør være minst 6 sammen for å trives skikkelig. 60 liter er ok for denne arten.

mona o
Hvis krabben har tenkt å legge seg for vane å gjøre sånt med fisk, er det vel ikke så trygt å ha fisk sammen med den i lengden?

Har hørt at malawikrabbe kan være vanskelig/umulig å kombinere med mange fisk, siden de visstnok er glade i å "klippe" alt de får tak i.
Inaktiv bruker
De fleste krabbene bør vell egentlig gå alee eller med store fisk som ikke sover på bakken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap