Perlegurami egg i selskapsakvarium

Perleguramiene la egg i selskapsakvarimet vårt i gårkveld. Dere som har vært borti dette, overevde noe av yngelen? Hadde vært utrolig kjekt om ikke all yngel endte opp som mat for di andre fiskene. Tar gjerne i mot tips
Hvilke andre fisker har du i karet ditt?
2 perlegurami
3 praktbotia
5 neontera
1 pansermalle
2 pleco maller
4 siamesiske algeetere
1 kinesisk algespiser
2 nøkkelhull ciklider

Karet er på 240 liter.
Tetraene vil stå klare så fort de svømmer bort fra pappa er jeg redd...
Håper di 5 tetraene ikke greier å spise 100 yngel hver :/ Hadde vært kjekt om noen små hadde greid seg. Men hva skal jeg fore dem med, og skal di ha mat med en gang di klekkes?
Jeg tror dessverre ikke det er noe håp for at noen vil overleve i et selskapskar som dette, fullt av rovdyr. Det er bare å slå fra seg, er jeg redd.

Kjøp deg heller et oppdrettsakvarium og kjør inn filteret på det skikkelig, så er du forberedt neste gang det blir lek og egglegging. Du kan flytte guramiparet til oppdrettsakvariet, og så vente til eggene er lagt der. Da flytter du hunnen tilbake til selskapsakvariet, for hannen vil bare jage henne og terrorisere henne når han passer eggene.
Når eggene er klekket kan hannen flyttes tilbake også, ellers er det fare for at han begynner å se på avkommet som lekkerbiskener istedet.
I et oppdrettsakvarium for perlegurami skal temperaturen være i øvre del av hva denne arten trives med, og vannstanden kan gjerne være lavere enn normalt.Bruk gjerne et svampfilter drevet av en luftpumpe, siden det er helt yngelsikkert, og ikke lager særlig sirkulasjon i vannet, stillestående vann er noe disse fiskene liker. Fôr de voksne med røde mygglarver, og i løpet av kort tid vil du nok ha lek og egglegging på dem igjen, men denne gangen i et mer passende akvarium.

Nyklekte guramier er utrolig små, så de spiser såkalte infusorier de første dagene. Så søk opp det her på forumet og lær deg hvordan man lager dette på forhånd.
Etter noen dagers vekst, er yngelen store nok til å spise levende, nyklekte artemia. Du kan veksle mellom det og mikroorm til yngelen. Jeg tror artemiaen er best, ettersom den svømmer, men mikroormen synker til bunns og guramiyngelen ferdes nok mer i øvre vannlag. Dette står det også bruksanvisninger her på forumet for hvordan man lager.
Se underforumet Fôr og fôring : Hvordan lage yngelfôr hjemme
Tusen takk for utfyllende svar og nyttig informasjon. Jeg klarer ikke å se eggene lengre i skumredet, men hannen vokter redet enda, og bygger det enda større! Jeg mistenker at det er hunnen som kanskje har spist eggene, for hun får lov å besøke skumredet av og til. Da seg jeg at hun er litt oppi skummet.
Slik som det er nå har vi ikke plass til enda et kar. Men den dagen vi får større plass vil jeg gjerne prøve meg litt med oppdrett
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap