Help jeg har plutselig fått coryegg, hva nå?

Håper noen kan hjelpe meg! Jeg har plutselig fått coryegg (flekket pansemalle) i akvariet, det har skjedd en gang før og da ble alle eggene spist. Denne gangen tok jeg litt vann fra akvariet i en ren og grundig skylt plastboks og fikk lirket vekk eggene fra glasset og plassert de trygt i boksen. Så nå har jeg 17 hele egg (tre ble skvisa i forsøket) i en plastboks... Men hva gjør jeg nå? Jeg har ikke noe klart, og jeg jobber ca 12 timer om dagen for tiden så jeg trenger de enkleste tipsene i boka. Det å lage til levende artemia utgår, men hva kan jeg fore med da? Må de fores ofte eller holder det med to ganger om dagen, altså morgen og kveld? Jeg har frossen artemia (tror jeg...), men de virker veldig store for yngel?

Altså såfremt eggene klekker da...

Jeg regner med jeg må ha noe utstyr, er det noen steder i Oslo sentrum'ish som jeg kan regne med har alt jeg trenger?

Et litt hektisk innlegg fra en litt hektisk person.... Men det er god plass til noen flere coryer så håper jeg klarer å få til at noen overlever!
Mona O,kan sikkert hjelpe deg, dette kan hun
Hei.

Og gratulerer med egg! =)
Jeg har heller ikke noe artemiaklekkeri her, men bruker frysetørket, avskallede artemiaegg. Mine pandayngel spiste dette helt fint. Du må ikke fore med en gang, men vente ca 3 dager, til plommesekken er brukt opp. Jeg tok en liten klype for mellom tommel og pekefinger, og gned det godt slik at det skulle synke. Jeg foret morgen og kveld. Frossen artemia kjenner jeg dessverre ikke til.

Har du luftestein eller noe slikt oppi klekkeboksen din...?
Det gjør det også lettere for deg å ha to bokser, siden du må bytte alt vannet hver dag. Om du søker etter corydoras oppdrett her på forum, så dukker garantert flere av trådene til Mona O opp. Det er i hennes svar og tråder jeg har lært alt jeg kan om corydoras.

Et lite tips til en annen anledning: Om du skaffer deg en easy breeding box, så trenger du ikke bytte boks hver dag. Denne henges over akvariet, med en luftpumpe koblet til, også sirkuleres det med akvarievannet. Det ligger noen bilder av en slik en på min personlige tråd. Disse breeding boxene selges rimelig på bla ebay. =)

Ønsker deg lykke til! =)
hei og takk for svar! Jeg har forsøkt å lese tråden til Mona O. (og en til som jeg har glemt nikket til i farta) men de trådene ble så lange at det var vanskelig å få skikkelig oversikt... (Skulle ønske noen kunne skrive en kort og lettfattelig oversiktsartikkel om Cory-oppdrett, jeg fant en om paringen men den biten slipper jeg jo å blande meg inn i, hehehe)

Men om jeg nå fikser to litt bedre beholdere enn den tupperware boksen de står i, en luftestein og avskallet artemia så burde jeg være "good to go" utstyrsmessig? Jeg driver og setter igang en 30liter som jeg sjokkstarter med filtergugge fra 160liter'n som jeg tenker yngelen kan få gå over i sånn etterhvert. Jeg fant også noe som heter artemia-pasta til oppfôring av yngel, er det bedre/dårligere enn avskallet artemia?
Kjøp et lite akvarium som du kan ha til yngelen. Trenger ikke være så stort, men kanskje 40-50 liter.

Det bør jo være innkjørt og godt med planter osv først, (gjerne flyteplanter) men du kan jo bruke litt av ditt allerede innkjørte akvarium og legge over i det nye så det blir best mulig. Bruk både sand og innredning fra et innkjørt akvarium. Og bruk også vannet fra et innkjørt akvarium. Kjøp en luftpumpe og en yngelsikker stor svamp som du bruker som filter i det + varmekolbe selvsagt. Og, selvsagt, ta så mye filterguffe som mulig fra et innkjørt filter over i det nye akvariet.

Yngelen overlever kanskje ikke alle sammen, men det er morro selv om bare noen få greier seg. De kan også overleve uten noe spesialmat, med vanlig fiskemat, så du må ikke ha artemia etc. Uansett, det er veldig morro å se yngelen vokse for hver dag. Noen dager er det som om de har vokst seg dobbelt så store på et døgn (føles slik ut) og det er skikkelig spennende å følge med på.

Bytt 10-20% vann annenhver dag, eller så ofte du har tid.

Hos meg fungerer det helt utmerket på den måten. Mine coryyngel er ikke redde i det hele tatt, for jeg har hatt yngelkarret stående på kjøkkenbenken så de har blitt vant til mennesker og bevegelser osv fra de er nyklekket
Det sies at cory yngel ikke tåler endringer i vannstanden, men jeg skifter 10-20% vann og da bruker jeg også vann som ikke er temperert (står i bøtte natten over men er jo litt kaldt) og da jeg skifter vann så endres det jo sikkert minst 5 cm hver gang. Ser ihvertfall ut til at mine yngel tåler dette.
Takk, jeg har nå satt igang innkjøring av et 30 liters akvarium for yngelen etterhvert.

Eggene ligger enn så lenge i et fødekar for guppy (sånt av veldig tettvevd netting) i det store akvariet, så jeg lurer på om det er mulig å bare ha de der til de klekker? Og om yngelen også kan gå i det? Eller tror dere de kommer ut gjennom nettet? Burde jeg overføre de til et separat kar? Jeg har også skaffet en brusestein så det går bra å flytte de, men kanskje enklest om de kan være i "fødebingen" i det andre karet?
Jeg droppa fødenettet fort ihvertfall, alle eggene ble liggende mellom ramma og nettet slik at de var umulige å holde øye med... Så de har nå blitt flyttet over til en annen beholder (en Ikea vase ) med en luftestein. Det var kun ett egg som helt tydelig ikke var befrukta, ellers så de andre ok ut! Moro! Flytende artemia-fôr er kjøpt inn så nå kan yngelen bare komme! Og 30literen er sjokkstarta med vann og guffe fra 160literen så jeg håper den er ok før yngelen er stor nok til å flyttes.

Jeg kommer til å bli veldig skuffa om dette går galt nå kjenner jeg!!
Lykke til Det er kjempemorro med yngel Og så fort som de vokser! Helt utrolig.
det ble muggangrep og alle eggene gikk fløyten, men nå er alt klart om det skulle skje igjen. Og det fødenettet var teit, alle eggene ble liggende mellom nettet og ramma hvor jeg regner med at de ble så skvisa sammen at muggen kom.
Det oppdaget jeg også da jeg brukte dette nettet. Det jeg gjorde istedet var å ta selve nettet og legge det oppi ett vanlig fødekar. Da gikk det greiere og jeg fikk 5 Corydoras yngel til å vokse opp.
Det blir lett mugg, jeg bruker kongler fra OR, plukker om høsten. Bruker da å legge konglene oppi klekkekassa i yngelakvariet, så det blir litt konsentrert akkurat der eggene da ligger. Men, man kan jo sikkert bruke eikeblader også, eller annet som forhindrer mugg. Tror nesten det er helt nødvendig altså, hvis man skal unngå mugg på egg.
Jeg fikk mugg på egg som lå i yngelkarret selv om jeg hadde hatt i en god del kongler fra Oretrærne, derfor fant jeg ut at det var bedre å la eggene klekkes i en slik flytende yngelkasse i karret, og fylle den med noen kongler. Det fungerer ihvertfall greit for meg. Men, et og annet egg kan det jo bli mugg på uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Marthinsen
Reklame for plussmedlemskap