Co2 dråpetest vs. kh/ph/co2 diagram

Har hatt automatisk CO2 anlegg i mitt Juwel Rio 240 i et par år. Enheten som styrer magnetventilen er innstilt på pH 6,8. Jeg holder KH på 4 til 5 vha. Noraq pH/KH+, og GH på 7 med Noraq GH/TH+.
Iflg. disse KH/pH/CO2 diagrammene (eksempel: diagram) så skal jeg ha mellom 20 og 30mg C02/L, noe som er optimalt for plantene og uskadelig for fiskene.
Ifb. med ny-oppsett av karet har jeg foretatt de sedvanlige dråpetestene. Hadde flyttet de resterende innbyggerne til annet kar med innkjørt filter og deretter flyttet både filter og innbyggere tilbake til stor-karet med et renset hovedfilter i parallell. Dette burde jo gå helt greit, men for sikkerhets skyld har jeg foretatt jevnlige tester den siste uken. Ingen nitritt, og pH/KH/GH er stabile. Fant en Tetra C02 dråpetest i skuffen og av ren nysgjerrighet prøvde jeg denne, og da ble jeg bekymret: Den påstår at jeg har 40mg C02/L.
Dette anses som skadelig for fisken, men de ser ut til å trives. Riktignok har jeg hatt litt frafall på nyinnsatt kardinal- og rødmunn-tetra, men resten av befolkningen, både nye og gamle viser ingen tegn til mistrivsel.
En grunn til at mg CO2/L kunne være så høy er hvis pH er mye lavere enn det jeg avlseser via min styringsenhet/probe (Milwaukee SMS122). Proben ble kalibrert for kun noen uker siden, men jeg foretok en kryss-sjekk av pH med Tetra dråpetest: mellom 7,0 og 6,5. Har også en JENCO pH PEN fra Clas Ohlson (pH måler) og denne viser pH 6,9 når anlegget viser pH 6,8.
Er det Tetra dråpesten som er på ville veier (kanskje for gammel), eller driver jeg med dyreplageri med altfor mye CO2?
GH/KH test-settene ble innkjøpt forrige uke, mens CO2 testen er et par år gammmel...
Gåen probe?
Kjøpte kalibreringsvæsker, pH7 og pH4 hos Akvariemagasinet i dag. Både probe og pH-penn viste riktig på pH7, men ved pH4 viste proben 5,6 og jeg klarte ikke å justere den lavere enn 5,4 (justerings-skruen går ikke lenger).

Sjekket proben og pennen i kranvann, pennen viste 7,5-7,6, proben 6,8. 7,6 er det Vann- og avløpsetaten oppgir: vi får vann fra Skullerud.

Sjekket deretter akvarievannet, proben viste 6,8, pennen 6,9.

Har lagt merke til at magnetventilen ikke har åpnet særlig ofte i dag, altså lite CO2 tilført, så jeg sjekket med Tetra dråpetest igjen. Den var nå kommet ned i 30 mg/L.

Ser ut til at proben ikke klarer riktig (lav nok) avlesning av surt vann og at dette har ført til for mye tilført CO2. Tar med meg kontroller og probe til Akvariemagasinet i morgen for å få verifisert mine funn og forhåpentlig få meg ny probe.

Håper bare at innbyggerne i karet ikke har fått noen varige men av den høye CO2 konsentrasjonen. Ingen har vist tegn til å pese eller henge i overflaten eller annen unormal adferd.
Ny probe
Da er ny probe innkjøpt, kr. 895 er stiv pris synes jeg...
Karet har nå gått nesten et døgn uten CO2- tilstelning og dråpetesten viste 12 mg/l, mens pH var kommet opp i 7,6. Tilfører nå CO2 gradvis for ikke å stresse innbyggerne. Også i dag ser alle ut til å trives.

Tenker jeg bør finne et sted på nett med billigere prober så jeg kan ha en i reserve, men har hittil bare funnet amerikanske butikker.
Har funnet europeisk nettbutikk som selger milwaukee utstyr
Aquariumtestingstore
Denne er mye billigere enn det jeg har opplevd her I Oslo.
F.eks. må jeg her betale kr. 40,- for en pose kalibreringsvæske (engangs-bruk). Til kalibrering trenger jeg to, pH 4 og pH 7, pluss en rensevæske. Dette blir da kr. 120,- pr. kalibrering, noe som gjør at kalibrering gjøres sjeldent. Hos Aquariumtestingstore koster posene med væske ca. kr. 7,- (25 i pakken).

Ny probe tar de ca. kr. 500 for (pluss norsk moms).
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap