Til dere som bruker fødekar/fødenett

Hvor lenge har dere fisken oppi?

Ikke bruk fødeboks, da dette vil stresse fisken, kjøp heller mange planter som ynglene kan gjemme seg i. Hornblad, Javamose, og flyteplanter fungerer alltid
Fiskene har foreløpig kost seg i fødekaret her i huset.

Og ikke for å være kjip, men dette var rettet til dem som faktisk BRUKER fødekar =) =)
Ok, tror jeg stoler på at fisk trives i en fødeboks jeg. Hvilke fisk er det og er det en normal størrelse på fødeboksen??

UnderCover
Hvor lenge har dere fisken oppi?


Regner med at du snakker om yngelen og ikke voksen fisk. Men yngel kan være der til de er stor nok til ikke å bli spist. Dette kommer an på hvilken fisk du har i akvariet.
UnderCover
[QUOTE=Aquagal] Ikke bruk fødeboks, da dette vil stresse fisken, kjøp heller mange planter som ynglene kan gjemme seg i. Hornblad, Javamose, og flyteplanter fungerer alltid:)


Fiskene har foreløpig kost seg i fødekaret her i huset.

Og ikke for å være kjip, men dette var rettet til dem som faktisk BRUKER fødekar =) =)Med fødekar, mener du da at du har et eget akvarie du har fisken oppi eller mener du en plastboks som flyter i akvariet? for hvis det er en slik plastboks stresser den bare fisken, og da er som sagt mye bedre å heller ha mange planter som yngelen kan gjemme seg i.
Denne boksen. Den er 17cm x 12,5cm x 13,5 cm.


Og det er planter/gjemmeplasser inni...
Plussmedlem
Alt avhenger av hva slags fisk du tenker på....
Voksen fisk har jeg der "til de er klar for å forlate yngelen" Dvs alt fra et par dager til et par uker....
Yngel har jeg der alt fra noen dager og opp til et par måneder....

Alt stresser fisk mer eller mindre, jeg tror ikke yngelen blir mindre stresset av å svømme rundt og gjemme seg i plantene for å ikke bli spist...
Yngelen blir flyttet til eget ynglekar på 50L etter at de er ferdig-født =)

Men... Er det ingen som kan svare på spm i hovedinnlegget?
Plussmedlem
Spørsmålet i hovedinnlegget? Som :

UnderCover
Hvor lenge har dere fisken oppi?


??

Det er ikke så lett å svare på det du tydeligvis vil vite, uten å vite hva slags fisk eller yngel du snakker om.
Jeg har fortalt deg i grove trekk hvordan jeg gjør det når jeg bruker fødenett, men noe mer enn det kan jeg ikke gjøre for deg utfra det ekstremt generelle spørsmålet "Hvor lenge har dere fisken oppi?"
Den fødende fisken før den føder....

Gjelder alle drektige fisk.
Men HVILKEN fisk lurer vi på!
Det gjelder div, levendefødene fisk og hvor lenge en har en gravid fisk i en slik boks.

Selv synes jeg ikke de bør være i en slik boks og det kan skje at hun holder yngel tilbake og ikke føder når hun skal.Men dette har jeg nevnt i en annen tråd du har lagt ut tildligere .

Dersom dette gjelder voksen fisk somskal yngle, så har jeg de aldri i fødekar. Jeg lar de føde i hovedakvarie og så fanger jeg heller yngelen og tar yngelen i fødekar. En gravid levendeføder blir veldig stresset av å være i fødekar.
Som Sølvi skriver over "Det gjelder div, levendefødene fisk og hvor lenge en har en gravid fisk i en slik boks."


Og jeg spurte ikke om hvor og hva dere synes om at ikke fisken skal være eller ikke, jeg spurte om hvor lenge dere har dem i fødekaret før dere tar dem utav. Da tenker jeg feks et døgn før fødselen er i gang?

Og de trives oppi der, sånn at det er sagt.
Siden du ikke har fått svar på det du spør om så er det kanskje fordi at de fleste ikke synes at dette måten å gjøre det på og dermed ikke har svar til deg.

Å vite nøyaktig om det er et døgn eller to eller tre er også nesten helt umulig å vite på forhånd .

At fisken trives der ,altså svømmer rundt og spiser osv. er ikke ensbetydende med at den tør å slippe yngel der. Den kan bli gående der i lang tid hvis den ikke føler at det er tryggt å til føde.
UnderCover
Som Sølvi skriver over "Det gjelder div, levendefødene fisk og hvor lenge en har en gravid fisk i en slik boks." Og jeg spurte ikke om hvor og hva dere synes om at ikke fisken skal være eller ikke, jeg spurte om hvor lenge dere har dem i fødekaret før dere tar dem utav. Da tenker jeg feks et døgn før fødselen er i gang?


Da er svaret ganske enkelt. 0, for jeg har de aldri i fødekaret.
Greit. Jeg har hatt fiskefødsler oppi der.

Men da er nok denne tråden avsluttet
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap