Svulst/oppsist område, trenger hjelp fort!

Hei!
En av mine dvergguramier har fått svulst og/eller bitt spist på. Hun er alene ettersom vi ikke har fått mulighet til å kjøpe ny mann til henne. Hun lever sammen med fem rosentetra, to guppy, en indianerplaty og en sverddrager.

Jeg mistenker at rosentetrane spiser på henne, men dette er jeg ikke sikker på.
Hva bør jeg gjøre?
Mange dvergguramier er infisert med et iridovirus. Gjør et søk på google og se om bildene likner fisken din.

www.seriouslyfish.com/species/trichogaster-lalius/:

Unfortunately the general quality of dwarf gouramis available to fishkeepers has diminished dramatically in recent years. Some shops have actually ceased to stock the species as they are unable to obtain disease-free stock from Far Eastern (primarily Singaporean) breeders and have experienced high losses. It’s thought that mass-breeding for the hobby may have resulted in a widespread epidemic of a disease known as Dwarf gourami iridovirus (DGIV). This Megalocytivirus species appears to be very infectious and thus far has proved untreatable. A study conducted in Australia in 2006 revealed that as many as 22% of dwarf gouramis coming out of Singapore were carrying the disease.

Dersom din dverggurami blir spist på, bør den isoleres. Du nevner at du også bl. a har guppy og sverddrager. Du forteller ikke hvilke vannverdier du har, men guramier vil ha helt andre verdier enn de to andre. Feilaktige vannverdier fører gjerne til nedsatt motstandskraft mot infeksjoner og annen sykdom. Det er sterkt å tilrå at man sjekker de enkelte artenes krav - f. eks på forumets fiskebase - og helst før man velger ut fisker. Det vil bidra til at man får et mer problemfritt fiskehold.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap