Hva er gonopodium?

fremmed ord er ikke helt min greie .. så hva betyr gonopodium? .. hva ser jeg etter da? da tenker jeg på min helt røde platy fisk
Det er fiskens "tissefant"

[External Image]

Bilde lånt fra google.
KajaB
Det er fiskens "tissefant" :)

hehehe oki .. nå føler jeg meg en smule teit :P .. så jeg skal ikke spørre hvordan den ser ut :P
Hvis du googler det kommer det flere bilder av platyer Det er hannfiskens parringsorgan, og er veldig greit å vite hva det er, for da kan du skille hanner og huer (huer har ikke spisst gonopodium)
KajaB
Det er fiskens "tissefant" :) [IMG]http://www.fishkeepingforum.co.uk/forum/UploadedPhotos/jennybugs/2010-04-30_092141_tropicalfish010.jpg[/IMG] Bilde lånt fra google.


takk for hjelpen ..bare ett lite spørsmål til .. yngler platy lett??
Plussmedlem
Sjekk opp Erofallos Caudimaculatus... Den har fått navnet etter størrelsen.

Som Svein Dahlby sa (sånn ca) : Grunnen til at den bare svømmer midt i vannet er at om den svømmer lenger ned så lager den slepemerker i sanden....
:-p
Ja, de yngler veldig lett

Edit: Får ikke noe opp når jeg søker på det Milo, men Phalloceros caudimaculatus derimot.. Kanskje den du mener?
milo
Sjekk opp Erofallos Caudimaculatus... Den har fått navnet etter størrelsen. Som Svein Dahlby sa (sånn ca) : Grunnen til at den bare svømmer midt i vannet er at om den svømmer lenger ned så lager den slepemerker i sanden.... :-p


:P
KajaB
Ja, de yngler veldig lett :)


å shitt.. vell da er det bare å skaffe seg ett skikkelig yngel kar/nett eller ingen av delene? .. dette er litt nytt for meg ..
Det er laget en egen tråd om oppdrett av de vanligste levendeføderne, dette var jo en av de første oppdrettsangstatakkene for nesten alle sammen her - feil fisk i nytt akvarium før bakterier og kunnskap med vannskift og kriser og sykdom og medisiner og så får de barn? Pust inn - pust ut - dette ordner seg helt av seg selv på den ene eller andre måten.

Det er morsomt med levendefødere, de yngler jo hele tiden. Mange yngel. Og som nybegynner er man rørende opptatt av å ta vare på hver eneste liten knert selvfølgelig, de er jo til å spise opp! Men altså - det finnes en haug arter som føder en uhorvelig mengde forholdsvis ferdigutviklede yngler med bare ukers mellomrom, og enkelte av disse holder til i områder som er ganske begrenset (cenoter i Mexico for eksempel), da tenker i alle fall jeg at mor natur antagelig ikke planla at alle skulle klare seg, det ville ikke vært plass til vann i disse pyttene i så fall. Proteinrik barselkost for mor? Måten naturen unngår innavl på i små kulper rundt omkring? Hvis jeg har en akvarieutfordring jeg enten ikke finner svar på med søk eller finner en million forskjellige svar som spriker i alle retninger tenker jeg litt på hva naturen kanskje har ment og hvordan det antagelig er der fisken kom fra før vi farmet dem i Singapore, da dukker det opp løsninger som i det minste letter søkeprosessen...

Forsvarer levendeføderne litt, de blir beskyldt for å være så innavlet og dårlige. Det ble vel kongerekkene i Europa også mener jeg å huske fra hine hårde dages historietimer, vi tok jo vare på hvert eneste krokryggede krek som dukket opp og ga dem mat og hermelinkapper uten å teste om de hadde livets rett
Plussmedlem
KajaB
Ja, de yngler veldig lett :) Edit: Får ikke noe opp når jeg søker på det Milo, men Phalloceros caudimaculatus derimot.. Kanskje den du mener?


Min feil, jeg blandet sammen navnene fra 2 arter. Korrekt navn er vel Phalloceros Caudimaculatus Reticulatus (tror jeg)
Takk for korrigeringen, hender det gåt litt fort i svingene når man sitter på flere forskjellige sider samtidig....
Ehh takk? :)
det var masse intresang lesning der jeg skal teste ut lenken, så takker jeg for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap