Corydoras syk!!

jeg har noen tynne slanke pandacoryer, fargen på finnen er dårlig og det ser ut som om en er spist på... jeg har tatt den ut. bør jeg legge den tilbake eller la den være alene så de andre ikke blir smittet? eller skal jeg mate dem mere?
Inaktiv bruker
Har du testet Vannverdi? Hva mer har du i karet? Hvor stort er det? Hva forer du med?
Du trenger ikke å skrive det samme i to forskjellige tråder. Du har en her også

Foreslår at du holder deg til en slik at det blir enklere å følge med.

Angående spørsmålet ditt så er det første du må gjøre å sjekke vannverdiene dine. Har du ikke dette, så ta en prøve med til en akvariebutikk så sjekker de for deg.

Du kan ta den ut og ha i en helt ny bøtte. Men da bør du også ha en egen varmekolbe der samt noe luft. Så kan du ta en Esha 2000 kur. Dette for å forebygge evnt sopp eller få den bort dersom det er det den har.

Ville også ha foretatt ett vannbytte i hovedakvariet på minst 30%.

Hvor gammel er corydorasen?
ikke så gammel. jeg tror jeg fikk dem i begynnelsen av januar... men jeg tor de har hvert en stund i durebutikken så de er sikkert voksen
Inaktiv bruker
Så du startet karet for under 4 uker siden? Og de andre spørsmålene?
nei, jeg startet akvariet litt etter jul og jeg svarte på de andre spørsmålene på den andre siden og jeg forer med bunnfisk tabletter
Inaktiv bruker
Sitat fra den andre tråden: jeg har 2 blågouramier 3 algespisere 4 platy 1 blackmolly 2 glassmaller og 7 coryer

akvariet er 260l vi har ikke testet vannverdien, men sies at det ikke trengs pga vi får veldig bra drikkevann som eg bra for fisker... og dessuten trives alle de andre fiskene, men jeg tror mallene har fått sopp. de har små hvite prikker på magen .

Du må teste vannverdien i akvariumet selv om du har bra drikkevann. Fiskene produserer avfall som brytesned til ammoniakk, så blir det nitritt og de to er svært giftige og tar livet av fiskene. Etter nitritt blir det nitrat, da kan fisk og dyr flytte inn.
Så, du bør teste vannet.
Bruker du sand eller grus? Coryer trenger sand for å trives. Hvordan er vannbytte rutiner og hvordan/hvor ofte renser du filteret?
Hvilke bunnfisk tabletter forer du med?
Hvis du forer med tabletter beregnet for planteetere, så vil ikke corydoras ha det så bra med dette da de er mer "kjøttetere".
jeg bruker sand, og vi har ikke byttet vann enda men vi skal snart gjøre det (;
Inaktiv bruker
Du bør bytte vann en gang i uken, spesiellt i ett nystartet akvarium.

Hvilket filter har du?
Inaktiv bruker
Du bør lese disse:
Vannverdier

Oppstart av akvarium


Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium


Akvarium for fiskenes skyld?
vi har en tetra tec 1200 det er en veldig stor pumpe, og den har mange filter. men det er hvite keramikkbiter, runde ballgreier og svamper
vi har også tatt vannprøve... og vi måtte ha i et middel for å få bedre vannkvalitet, så vi får se hvordan det går.
Et middel for å få bedre vannkvalitet ?
Hvilket middel er dette ,ble litt nygjerrig nå .
Plussmedlem
Hva er verdiene for pH og GH i akvariet ditt? Corydoras skal ha surt og bløtt vann.
Inaktiv bruker
Du kan teste vannverdi med å kjøpe testsett. JBL dråpetest er et godt valg. LINK
Pass på når du er på dyrebutikkene, de kan ofte finne på å selge deg "vidunder" middler som egentlig bare er tulle eller noe du ikke trenger.
Marina Hansen
ph-gh+ heter det

Det har ingenting med "bedre vannkvalitet" å gjøre. Corydoras skal ikke ha høy ph og gh, så det blir helt feil å skulle heve disse to verdiene - spurte ikke engang zoobutikken hva slags fisker du har før de prakket på deg dette? Hvilken verdi var det egentlig vannet ditt hadde - før du tilsatte noe?
Leksjon nummer en er å skaffe seg egne vannverdi-tester, så får du fakta på bordet og kan selv se hva slags vannverdier du har. Ikke la butikkene styre med det for deg, de opplyser ikke en gang om hva du har, de spør heller ikke hva slags fisk man har hjemme som oftest. "Anbefalingene" deres går på å selge mer humbug-produkter så butikken kan tjene penger, og selge folk ting de ikke har bruk for en gang.

Skal man forbedre vannkvaliteten, skifter man vann. Så enkelt er det. Man tilsetter ikke noe humbug fra boks eller flaske! Midler fra boks eller flaske kan ikke fjerne skitt og forgiftninger. Det er bare zoobutikkene som prøver å selge mest mulig junk til folk, som påstår noe annet.
Skift en tredjedel av vannet hver dag hvis du nettopp har satt i gang akvariet ditt (i løpet av de siste 4 ukene). Jeg mistenker at det er nitritt-forgiftning eller ammoniakkforgiftning som feiler Corydorasene dine. De blir ikke friske før vannet er rent, og det blir det ikke uten vannbytte.

Det tar ca fem uker for akvariefilteret ditt å bli innkjørt, slik at det har den rette bakteriekulturen som trenges for å fjerne giftstoffene nitritt og ammoniakk i akvarievannet, forårsaket av forurensninger som fòring og fiskeavføring.

Anbefaler på det sterkeste at du kjøper deg nitritt-test, ph-test, gh-test og ammoniakk-test. Kjøp dem fra linken jeg ga ovenfor på nettet, da det gjerne er halve prisen der i forhold til hva den er i vanlige zoobutikker....! Jeg kjøpte nylig enn vannverditest i en zoobutikk, og betalte 280 kroner for den... da jeg kom hjem, sjekket jeg hva Aquamanias skulle ha for samme testen, og det var 109,- kroner...!
men vi hadde altfor lav ph verdi i vannet, fisker skal ikke ha så lav verdi som det var
Noen fisk skal ha veldig lav ph, andre ikke. Corydoras hører til dem som skal ha lav ph.

Hva var ph-verdien, om jeg får spørre?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap