Hvor blir tetraene av?

Hjelpes. Jeg har et akvarium på ca 60 liter, med 10-12 kardinaltetra, fire glødebåndtetra, 2 ancistrus av typen som ikke blir særlig større enn ca. 10 cm (usikker på latinsk navn), og til slutt en pakistanbotia. Botiaen skal jeg levere tilbake til dyrebutikken da akvariet er for lite til en så aktiv fisk. (Fikk vite av personalet på dyrebutikken at det gikk bra med botia i en 60- liters, men det er lett å se at den har for liten tumleplass.) Jeg tenker også å levere tilbake en ancistrus, eller begge om nødvendig (skaffet de hovedsakelig for å rydde opp). Akvariet er rikelig beplantet, filtreringen er god og det er god bevegelse i overflaten.

Problemet mitt er at tetraene mine forsvinner sporløst. Det er ikke snurten igjen av dem, verken på bunnen eller i pumpa. Til nå er 1 glødebåndtetra og 4 kardinaltetraer borte. Jeg fant ut at de hviler på bunnen om natten og at Ancistrus er flink å rydde opp på bunnen, men kan det hende at de også finner på å ta hvilende tetraer? Eller er det botiaen? Ancistrusene har jeg hatt i 2-3 uker og er mellom 4 og 5 cm lange. Tetraene er de fiskene jeg ønsker å ha da de er fredelige og vakre fisker som stimer godt. Burde jeg heller kvitte meg med begge ancistrusene slik at jeg kun har to typer tetra og heller skaffe et par eplesnegler? Vil akvariet bli overbefolket med 10-12 kardinaltetra og 6-7 glødebåndtetra? Dessuten har plantene mine plutselig blitt rasert over natten, selv om fiskene har fått tilstrekkelig med mat. Hva skjer?
Jeg lurte først og fremst på hvor lenge du har hatt akvariet ditt i drift? Det kan være en medvirkende grunn til at tetraene faller fra, en etter en. Og når de dør, faller de til bunns, der de er en lett munnfull for Ancistrus. Ancistrus er flinke til å rydde opp i døde fisk ganske raskt, så man ser ingen spor neste dag. Skjelettet av en død tetra forsvinner ned i bunnlaget og syns ikke.
Jeg vet ikke helt hva jeg tror om teorien din om at mallen greier å ta "sovende" tetraer om natten... de sover jo ikke så hardt, de døser litt, og personlig har jeg aldri hørt om det før. Min mening er at tetraene sannsynligvis har dødd av andre årsaker, og som nevnt over blitt spist opp etter sin død.

Jeg ville hatt maks èn Ancistrus i et så lite akvarium. Det blir lett for trangt på bunnen ellers. Så det er en god idè å selge den ene, tror jeg. Personlig ville jeg beholdt en, men om du liker eplesnegler, så kan du gjerne gå for noen sånne istedet. De kommer jo i så mange fine farger! Rosa, lilla, hvite og blå - bare å velge!

Med tanke på at plantene blir rasert, er det to mistenkte; den ene er Ancistrusene. De kan finne ut at de mangler grønt i kosten, og få smaken på akvarieplanter. Det skjer i blant, ikke med alle, men med noen Ancistruser. Har hatt en sånn selv, som raserte alle plantene i et hundre liters kar. Kun den ene Ancistrusen i karet på det tidspunktet, så det var bare en mulig skyldig
Eplesnegler spiser matrester og alger, men kan også bli ekstra sultne og ta en plantetopp eller to. De myke toppskuddene på enkelte stilkplanter f.eks, er gode og spise for eplesneglenes tannløse munner. Men om du passer på å gi dem salatblad og forvellete grønnsaker jevnlig istedet, lar de stort sett plantene være i fred.

Jeg har også lest at botiaer kan få det som hobby og rasere planter "bare på gøy", nærmest for å ha noe å gjøre. De gjør det ikke for å spise dem,bare for å ha noe å gjøre. Men det er praktbotiaer jeg har hørt det om. Kanskje pakistanbotiaene har mulighet til samme tendens?

Det er også lurt av deg å selge Pakistanbotiaen, den hører absolutt ikke hjemme i et så lite akvarium. Eller evt kjøpe deg et mye større akvarium og gi den artsfrender Det er jo en veldig pen fisk, som medfører mye liv og leven i akvariet, så det er alltid noe å se på i et botia-kar.

10-12 kardinaltetra og en gruppe av en annen tetra-art som du nevner, høres ut som en grei befolkning i akvariet ditt.
Takk for god tilbakemelding! Akvariet har vært i drift i ca 4 uker nå og blir til underveis. Aquascaping tar tid, nesten som å møblere et rom. Jeg faller ikke til ro med første løsning. Legger ved et bilde av hvordan det er foreløpig.

Jeg dro tilbake til dyrebutikken med en av ancistrusene og pakistanbotiaen, og fikk bytte dem mot noen flere glødebåndtetra og kardinaltetra. Nå består befolkningen kun av overnevnte og én ancistrus. (Pga. skjøre planter lot jeg være å anskaffe eplesnegler.) Jeg tror botiaen var synderen med tanke på de raserte plantene (som jeg bare har frisert og lar vokse opp igjen). Den virket understimulert og stresset, så det var bedre å levere den tilbake enn å se på at den ikke har det bra. Tetraene og den gjenværende ancistrusen er roligere nå også, så det lover godt. Akvariet er ommøblert litt slik at de har større tumleplass. Det er forresten veldig hyggelig å se hvor tillitsfulle og nysgjerrige kardinaltetraene er. De rolige glødebåndtetraene skaper et veldig fint fargespill mot de grønne plantene. Så gjenstår det bare å se om "folke"tallet holder seg.

Når det kommer til anskaffelse av nytt akvarium, så har jeg vært inne på tanken. Det har visst en tendens til å eskalere når man først har blitt bitt av basillen. Nå når jeg er student satser jeg heller på kvalitet enn kvantitet; jeg vil heller skape en flott 60- liter enn å kjøre halvveis på en 250- liter, da dette er en ganske dyr hobby.
Oddrun Røsok
Akvariet har vært i drift i ca 4 uker nå og blir til underveis.

Det ante meg at akvariet var helt nytt da du fortalte om disse døde fiskene som forsvant, ja. Da har vi nok svaret på dødsfallene der.
Et akvarium vil inneholde giftig ammoniakk og nitritt i de første ukene i drift, inntil akvariefilteret er innkjørt. Dette dreper lett fisk, men ikke nødvendigvis alle. Noen overlever som regel, men kan bli syke av stresset istedet.
Det tar rundt 5 uker å kjøre inn et akvariefilter. Du er altså helt på slutten av innkjøringsperioden.

Har du aldri testet vannet? Du burde hatt vanntester hjemme og sjekket dette i ukene som har gått, og vannet bør skiftes ca en tredjedel daglig under innkjøringen. Dette for å tynne ut giftstoffene som dannes under innkjøringen. Når akvariet er ferdig innkjørt, kan man gå ned til et ukentlig delvannsbytte, og bytte 25-30% av vannet en gang pr uke.

Hold øye med fiskene dine og se etter tegn til sykdom fremover. Det kan lett bryte ut sykdom når fiskene er nødt til å leve i giftig vann. Dette kan det komme etterdønninger av lenge etter at nitritten er under kontroll, da fiskene blir ekstremt stresset av å leve i nitritt, det sliter dem ut.

Ellers, lykke til videre fremover. Skift en tredjedel av vannet daglig i den neste uka, så letter det forhåpentligvis litt for fiskene dine.
Takk for det! Jeg misforsto litt angående hvor lenge akvariet har vært i drift. Akvariet har vært bebodd de siste fire ukene, men pumpa har vært i drift med alt av inventar i 6-7 uker. Jeg reiste bort i jula og lot akvariet stå og gå de ukene jeg var borte.

Delvannsbyttene ser ut til å hjelpe; ingen fisker har forsvunnet i det siste. De nye glødebåndtetraene viste seg å ha litt skader på finnene og dermed fått et utbrudd av sopp. Dette var veldig vanskelig å få øye på på butikken. Jeg dro tilbake til dyrebutikken og fikk medisinen gratis. Fiskene er under behandling nå, med Tetra medicas "Fungi Stop".

Jeg har ikke tatt de syke fiskene ut av akvariet; alle fiskene gjennomgår den samme behandligen i tilfelle smitte. Jeg har ikke så god peiling på vannverdier ennå, så jeg håper på litt tilbakemelding på om disse er noenlunde ok. Det ser ut til at NO3- verdiene er for høye, så jeg har allerede hatt et delvannsbytte i dag (før medisineringen). Alt av planter som har tegn til råte er fjernet, mopani- rota ble skrubbet godt og lenge flere ganger og pumpa er stilt inn slik at den tilfører noe oksygen i vannet.

Dagens vannverdier:
pH: 6,7
dGH: >4
KH: 3
NO2: 0
NO3: 10 mg/l
Cl: 0
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap