Bruk av diffuser

Har ett spørsmål angående diffuser som følger med pumpe. Er det vits å bruke denne eller hvorfor bør jeg evnt bruke den? Vet den lager bobler i vannet når den er i bruk, men ønsker avklaring om evnt bruk er positivt eller negativt bortsett fra det estetiske.

Jeg har ikke brukt den ettersom utblåseren står opp mot vannflaten og lager bevegelse i vannet. Men ønsket å sjekke om det evnt hadde vært positivt å bruke den.

Av fisk har jeg Perlegurami, Corydoras Aeneus, Ancistrus, Kileflekkrasbora samt Cherrybarbe.
Nei, så lenge du ikke har et unormalt stort behov for gassutveksling/oksygennivå i vannet, så er den unødvendig.
Jeg har aldri hatt bruk for det. Personlig finner jeg dem distraherende og forstyrrende :p De bruser og bråker unødvendig, og pisker opp vannet så jeg finner det masete å se på også. Jeg vil at akvariene skal være stille, rolige og behagelige å se på

Jeg har forsøkt å bruke diffusor et par ganger men har fjernet dem av ovenforstående grunner, da jeg ikke merket noen forskjell på fiskene heller. Nå holder jeg ikke fisk som har behov for diffusor heller, da pansermaller tvertimot er skapt for vann med lavt oksygeninnhold (deres evne til å gå opp til overflaten og svelge luft).

Kan hende man bør bruke dem i diverse malleakvarier for å oppnå tilstrekkelig med "brus" i vannet, men ellers kan jeg ikke se det er nødvendig til fiskearter som kommer fra rolige vann.
Min hovedinnvending mot diffuser er at den "lufter ut" Co2 fra vannet, til gremmelse for plantene.

Stephan
Da ser jeg at jeg ikke har gjort noe gærnt når jeg ikke har brukt den. Flott.
Bruker den, i et 325L med halvstore scalare-unger. Den ikke bare bruser, den giver og større cirkulasjon. Det er et akvarie uten grus og med bare kjempevallisneria i potter.
Men bruker dett ikke i akvarier me planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap