- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Er dette snegler???
Er dette snegler???
Inaktiv bruker
Eller skadedyr av nope slag? Kan se følehorn og et skjell............ De er ca: __ store..
Kjøpte et brukt akvarium med litt stein i, igår, og disse har tydeligvis blitt med selvom steinen er vasket grundig....
Kan disse skade akvariet? Er det lurt å ha dem oppi? Vokser de fort? Hva spiser de? Blir de spist opp av fisk?
Kjøpte et brukt akvarium med litt stein i, igår, og disse har tydeligvis blitt med selvom steinen er vasket grundig....
Kan disse skade akvariet? Er det lurt å ha dem oppi? Vokser de fort? Hva spiser de? Blir de spist opp av fisk?
Postet 25.01.13 kl 15:21
Litt uklare bilder, men ser ut som skivesnegle: .
Er det lurt å ha de oppi? Tja, smak og behag. De spiser alger og rester etter fiskene, men de har en tendens til å formere seg veldig fort. Og 100-vis av snegler er ikke så koselig. Jeg fjerner snegler i mine kar, vil alltid være noen som sniker seg unna uansett, så helt utryddet blir de ikke..
Blir de spist av fisk? Ja, noen fisk spiser snegler, feks botia og kulefisk. Kulefisk er veldig krevende, og bør holdes i rent artsakvarie. Botia krever stort akvarie. Så det letteste er å fjerne de sneglene du ser selv
Er det lurt å ha de oppi? Tja, smak og behag. De spiser alger og rester etter fiskene, men de har en tendens til å formere seg veldig fort. Og 100-vis av snegler er ikke så koselig. Jeg fjerner snegler i mine kar, vil alltid være noen som sniker seg unna uansett, så helt utryddet blir de ikke..
Blir de spist av fisk? Ja, noen fisk spiser snegler, feks botia og kulefisk. Kulefisk er veldig krevende, og bør holdes i rent artsakvarie. Botia krever stort akvarie. Så det letteste er å fjerne de sneglene du ser selv
Postet 25.01.13 kl 15:28
Endret: 25.01.13 kl 15:30
Inaktiv bruker
Nå ble jeg litt redd..... Hva mener du med at de formerer seg fort? Blir de plutselig 1000 stk i løpet av kort tid? Hittil har vi oppdaget 4-5 stk..............................
Blir de store?
Blir de store?
Postet 25.01.13 kl 15:34
Endret: 26.01.13 kl 17:52
Det er ikke sånn at de blir 1000stk over natta, men hvis de trives (altså har god tilgang på mat/alger), så kan de fort bli mange. Hvis det er den typen jeg linket til altså, derav "navnet" pestsnegle. De er tvekjønnede, så har du en legger den egg, også har du plutselig 10, osv. Ikke noe å få panikk over, ulike pestsnegler er helt normalt, de følger med planter og grus somregel.
Det er ulike synspunkter på disse sneglene, noen liker å ha de, noen vil ikke ha de i det hele tatt. Jeg syns de er greie å ha, men i begrenset antall. De spiser faktisk fiskebæsj, og er jo derfor greie renholdsarbeidere i ett akvarie Så jeg stresser ikke noe særlig med de, så lenge de ikke overtar helt. Peller som regel ut de jeg ser på glasset, fordi jeg vet det helt sikkert er flere som gjemmer seg i planter,osv.
Hvis de formerer seg veldig fort kan det også være en indikator på at det er en ubalanse i akvarier, feks for god tilgang på mat. I ett av mine kar hvor jeg har yngel plukker jeg 50-80 snegler i uka, det er fordi jeg mater mye mer i dette karet enn de andre!
Hvis du absolutt ikke vil ha sneglene, plukk de ut, kjøp en sneglefelle eller kjøp 2-3 jegersnegler: .
Det er ulike synspunkter på disse sneglene, noen liker å ha de, noen vil ikke ha de i det hele tatt. Jeg syns de er greie å ha, men i begrenset antall. De spiser faktisk fiskebæsj, og er jo derfor greie renholdsarbeidere i ett akvarie Så jeg stresser ikke noe særlig med de, så lenge de ikke overtar helt. Peller som regel ut de jeg ser på glasset, fordi jeg vet det helt sikkert er flere som gjemmer seg i planter,osv.
Hvis de formerer seg veldig fort kan det også være en indikator på at det er en ubalanse i akvarier, feks for god tilgang på mat. I ett av mine kar hvor jeg har yngel plukker jeg 50-80 snegler i uka, det er fordi jeg mater mye mer i dette karet enn de andre!
Hvis du absolutt ikke vil ha sneglene, plukk de ut, kjøp en sneglefelle eller kjøp 2-3 jegersnegler: .
Postet 25.01.13 kl 16:09
Endret: 25.01.13 kl 16:10
Inaktiv bruker
Susanne90Det er ikke sånn at de blir 1000stk over natta, men hvis de trives (altså har god tilgang på mat/alger), så kan de fort bli mange. Hvis det er den typen jeg linket til altså, derav "navnet" pestsnegle. De er tvekjønnede, så har du en legger den egg, også har du plutselig 10, osv. Ikke noe å få panikk over, ulike pestsnegler er helt normalt, de følger med planter og grus somregel. Det er ulike synspunkter på disse sneglene, noen liker å ha de, noen vil ikke ha de i det hele tatt. Jeg syns de er greie å ha, men i begrenset antall. De spiser faktisk fiskebæsj, og er jo derfor greie renholdsarbeidere i ett akvarie;) Så jeg stresser ikke noe særlig med de, så lenge de ikke overtar helt. Peller som regel ut de jeg ser på glasset, fordi jeg vet det helt sikkert er flere som gjemmer seg i planter,osv. Hvis de formerer seg veldig fort kan det også være en indikator på at det er en ubalanse i akvarier, feks for god tilgang på mat. I ett av mine kar hvor jeg har yngel plukker jeg 50-80 snegler i uka, det er fordi jeg mater mye mer i dette karet enn de andre! Hvis du absolutt ikke vil ha sneglene, plukk de ut, kjøp en sneglefelle eller kjøp 2-3 jegersnegler: [URLBLOCK1].
Huff og takk for svar Blir nok å kjøpe to jegersnegler. De vokser jammen til disse små.... Får håpe de rydder opp på bunnen i samme farten, mens vi venter på jegerne
Postet 28.01.13 kl 19:15