Akvarieglass som ikke får riper så lett?

Jeg har hatt en del ulike merker i akvarier, med varierende kvalitet, og har nå lyst til å gå til anskaffelse av akvarium som tåler litt mer og da tenker jeg først og fremt på at det blir så lett riper i noen akvarier/på akvarieglass.

Selv om jeg ikke bruker algemagnet etc kun filtervatt til å rengjøre akvarieglass med, så blir det lett riper. Det er selvsagt fordi det er så alt for lett å få litt sand og rusk imellom når man rengjør akvarieglass ;(

Jeg planlegger å sette opp et akvarium med runde steiner i, istedenfor sand, til mine Panda garra flavatra, siden den arten ikke er avhengig av sand for å trives. De trenger ikke så kjempetort akvarium heller, men ca 80-100 i lengde som voksne. Og disse vil jeg helst ha i stuen, så jeg kan se dem hele tiden Derfor vil jeg ha et litt pent akvarium, og jeg liker også å fotografere fisk, spesielt denne arten, og da er det gruelig irriterende om et er riper på glasset.

Men, hvilke erfaringer har dere andre i forhold til akvarier og glass som tåler litt mer uten å få riper?

Ser at ingen har følt seg kallet til å svare, kanskje fordi det ikke er så greit. Stein mot glass er rått parti uansett kvalitet, det må bli riper, man må rett og slett ikke få sand i filtervatten. Selv gjør jeg rent ovenfra og ned, og skyver sanda vekk fra glasset før jeg tar "sørgeranda" nederst med algeskrape...
Jeg bruker algeskraper med barberblader i nesten alle mine kar nå, jeg har ikke hatt noe problem med riper i glasset på de karene etter jeg gikk over til sånne skraper. Men i karene jeg har "magnetisk/flytende" algeskrape har jeg noen riper i, så jeg anbefaler algeskraper med barberblader, som de under...

Papilion Handy algeskrape
http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=2691&pageId=15098

Aqua Medic Scraper algeskrape
http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=7682&pageId=15098
Takk, ja kanskje algeskrape er tingen? Har faktisk aldri prøvd det før

Har hatt Akvastabil, flere stykker, og det ble ikke så lett riper i dem, og jeg var også veldig fornøyd med et lite 43 Liters akvarium fra Aquatic nature, ble aldri en ripe i det akvarieglasset, merkelig nok

Men, synes det har blitt veldig lett riper i Juwel rio akvariumet jeg kjøpte nylig ;(
Det er selvsagt sanden som gjør det ja, når man skal rengjøre rutene så er det jo fort gjort å få et sandkorn i filtervatten..

Og, så brukte jeg en slik magnetgreie i et karr jeg hadde, og det ble så ripete at det var direkte stygt, så etter det har jeg ikke brukt magnet på noe.

Jeg lar det være igjen et par cm til grusen når jeg vasker glasset med en fille på innsiden for ikke å få med sand eller grus. Sørgeranda med alger nederst tar hjelmsneglene seg av.
Sneglene blir spist opp av Praktbotiaene her

Har en Ancistrus, men han er ikke dyktig nok til å ta alt av alger, men mesteparten, så han er effwktiv.

I Corydoraskarrene så har jeg ikke algespisere eller andre, så der blir det jo lett gjengrodd. Rekene jeg hadde sammen med coryene tok kvelden, både amanorekene og kirsebærrekene. Sikkert for høy temperatur for reker (28 C)

Så da blir det å pusse litt på akvarierutene der ganske ofte, men, i garrakarret holdet det seg veldig rent, de er effektive, garra flavatra.
Vinduskraper til bil i plast, fungerer fint. Det blir ikke riper.
Takk for tips, det skal testes ut
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap