Sommerfuglciklider og dverg-gurami i samme akvarie

Inaktiv bruker
Jeg er interessert i å ha sommerfuglciklider og dverggurami i samme akvarium. Jeg har tent å tilpasse akvariet ganske bra, med sand, og endel planter, samt et par huler for ciklidene iallefall.

Det er 85 liter (70cm x 35cm x 35cm), og jeg tenker på f.eks. et par eller 3 til 4 ciklider, og omtrent samme antall dverg-gurami. Ganske få og flotte fisk, er planen på en måte, og jeg liker kanskje disse to artene "best" så og si.

Håper at guramiene kan holde seg endel i de øvre vannlag, og at Ciklidene er mer aktive i nederste del av akvariet.

Jeg lurer på om Sommerfugl-ciklidene kan angripe dverg-guramiene, hvis det dannes et par ciklider som legger egg, og får yngel f.eks. ?

Jeg har lest at dverg-gurami ikke er spesielt aggresive mot andre arter, men at de kan bli småhissig mellom seg selv.
Ja, sommerfuglciklidene kommer nok til å angripe dverguramiene hvis de får egg og dverguramiene kommer for nærme.
sommerfuglciklider angriper de som kommer for nære egg/yngrl. det er meget gode foreldre å tar godt vare på sine små
Inaktiv bruker
Det er kanskje greiest med en tetra stim i tillegg til sommerfuglciklider da, antar jeg, i en 85 liter. Hvis jeg har et par vanlig sommerfuglciklider, og et par av electric-blue versjonen. Vel å merke så har jeg ikke yngel som mål, men det er greit å tilpasse artene endel. Vil være pent med 4 av de ciklidene iallefall.

Jeg har et annet veldig lite akvarie, som kan brukes til omplassering/pauseakvarie/ferieakvarie for utsatte fisk også da.

De virker som at tetraene er ganske raske svømmere, som ikke liker farer, så de er vel sannsynlig at de unnslipper småangrep, og kommer seg unna endel situasjoner. Jeg har ganske lyst på Rummynose-tetra
Inaktiv bruker
Tenker selv at det ikke er smart å fokusere på det som kan bli et problem, og heller prøve med sommerfuglciklide, og dverggurami.

Jeg kan vel prøve å være taktisk og legge ynglestein og hule til ciklidene i ene enden av akvariet, og ha mer planter i andre enden av akvariet til guramiene.
Inaktiv bruker
Hvor mange sommerfuglciklider kan være optimalt i en 85 liter da, hvis jeg har 8 mindre tetra i tillegg, eller hvis den andre fisken er ganske uproblematisk?

3 hunn og 2 hann ?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap