Trenger hjelp til oppsett av innsug og utblås

Jeg skal i gang med å sette opp et 325-liters Aquastabil (til malawi) her hjemme, og har litt problemer med å finne ut hvordan jeg best kan plassere utblås og innsug.

Litt info:

Jeg har to filter.
Det ene er et Eheim Pro3 2075. Det kjører 16/22-slanger, og har utblåssett og innsugssett fra Eheim.
Det andre er et Amtop 3336, med 12/16-slanger, og disse "vanlige" grønne rørene fra Eheim på utblås og innsug.

Jeg må kjøre begge disse filtrene i samme karet, siden det blir for lite med bare Eheimen - det erfarte jeg når jeg kjørte det alene i 260-literskaret.

Uansett - jeg liker ikke for mye rør og slanger og drit i karet - syns det er stygt - så jeg har lyst på et oppsett som er så clean som mulig. Jeg skal ha svart folie som bakgrunn (klistres på utsiden av glasset), og har gjort meg en tanke om at noe lignende denne skissen her vil gi meg et utseende jeg kan leve med når det gjelder utblås og innsug. (Jeg hadde utblås i den ene enden og innsug i den andre i det gamle karet - det fungerte dårlig).

På denne skissen har jeg tenkt at det øverste innsuget er til Eheimen, og den pumper vannet ut igjen gjennom røret som fulgte med i installasjonssettet. Amtopen suger inn i det andre innsuget, og blåser ut gjennom et rør øverst i karet.

"Problemet" er - hvordan skal jeg klare å montere alt dette her i karet? Det har jo heldekkende armatur (jeg kan sage hull i bakkant) og dårlig med plass. Blir jeg nødt til å ha begge utsuga rett ved siden av hverandre rett under hullet jeg sager i bakkant? Vil det fungere bedre/like greit om jeg har et utsug i hvert hjørne i bakkant? Eller - enda bedre - hadde det vært mulig å koble begge filtrene inn på samme "kurs" slik at jeg bare kan ha et sett med slanger/rør i karet, men få samme filtereffekt som om jeg hadde to? Det siste der hadde jo vært en ønsketenkning, men tviler vel på at det er mulig.

Kom med tips - jeg er n00b, og trenger alle råd jeg kan få!
"Samkjøring" av utblåsingen er sikkert mulig rent praktisk, hvis man lager til en slags Y-kobling. Men da burde man nok ha en større dimensjon på samlerøret enn delgrenene, for ikke å få for stor motstand.
En annen sak er hva du vil oppnå i karet...altså hvor sterk strømning du vil ha, og hvor du vil ha den. Dette vil jo i stor grad være avhengig av hva fiskene liker. To utblås kan skape mye rare strømningsforhold i karet, en burde nesten ha et eget animasjonsprogram for å se hvordan det blir med ulike oppsett..
Nå er karet i drift, men jeg har holdt meg til Eheiem.
Fikk et tips av en bekjent, om å kjøpe T-koblinger fra Webzoo, og så koble alt sammen, og bare kjøre et sett innsug/utblås. Problemet er at det blir litt trangere enn jeg ønsker i skapet der filteret står da, så det vil jeg helst unngå.

Så - jeg kom på en alternativ tanke:
Hva om jeg bare beholder Eheimen som det eneste filteret, så kjøper en sirkulasjonspumpe ala denne typen? for å sirkulere mer vann rundt i karet? Jeg mener jeg har lest om at folk bruker slike pumper i malawikar. Men problemet mitt er - hvor stor gjennomstrømning trenger jeg?
Hvis jeg forstod deg riktig så skal du ha Malawi, 15.000 l/t er nok beregnet på mye større malawikar enn 325l. Finn deg heller en wavemaker på eBay på 3-5000 l/t så får du bra sirkulasjon og til under halveprisen av AquaMedic sine. Det er liten forskjell på disse i kvalitet, har begge deler og kjøper nå kun eBay sine. Bare vær obs på at de er 220-240V/50Hz slik at du kan bruke adapter eller skru på norsk plugg selv, er mange av disse Wavemakerne som tidvis kun er 110V.

Denne saken her har jeg kjøpt mange av uten trøbbel. Kan anbefales. Søker du inne på denne sjappen tror jeg den også finnes med magnetfeste for lettere å flytte den, men da til 10-15$ ekstra.
Ja, jeg tenkte på en mindre, men av samme prinsipp. Det var den eneste jeg fant på webzoo, så derfor linket jeg til den.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap