Porblemet er nitritt

Hei

Ja kan vel kalle meg for ny begynner igjen siden det er over 25 år siden jeg hadde akvariet

Mitt akvariet er 240 l har stått igang i ca 3,5uker )invendig pumpe fulgte med juvel akvariet


Nitrit var rød på fredag

Skiftet 40% av vannet på fredag målte i dag(søndag) like rødt utslag(tetra dråpe test)
skiftet 60% av vann i dag målte 20min etter vannskifte utslag ble orange



Fisk

1 stk Kampfisk Betta splendens(4 cm)

2 stk Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia(3 sm)

2 stk Sommerfuglciklide Mikrogeophagus ramirezi(4 cm)

15 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi(små)

4 stk Diskus Symphysodon aequifasciatus(ca 7cm)

2 stk Perlegurami Trichogaster leerii (ca 4 cm)

Porblemet er Nitritt

temp er 27grader
Ph er fin



Er det andre ting jeg kan gjøre for og få dette til et normalt nivå??
Her er det satt inn fisk før filteret er klart.

Kun å bytte vann som gjelder nå. Jeg ville ha byttet en 40% hver dag, til du ikke lenger har målbare verdier av nitritt.
Hvis du kjenner noen med akvarium, så vil det også hjelpe med litt filtergrums.

Får raskere ned nitritten da
Takk for raskt svar da
Ja har nok satt i fisk før filteret er klart så nå er det bare og skifte vann ingen andre muligheter ?
Det er som det sies over her.. vannskifte hver dag.. mulig det må gjøre i en ukes tid.. noen ganger 7-9 dager... Slitsomt når det står på, men ikke mist mote... snart er det i orden
Takk for mange gode tips gugge fra pumpe til en kompis er på tur satt igang vannbytte 50% vær dag så får vi se hvor dette lander
Supert at du har tak i filtergugge.. Et tips;i tilfelle du ikke vet dette Ikke ta filterguffa i vannet (noen gjør d) Gni filtergugga du får, godt inn i svampene på ditt eget fliter.. slik får du overført de bassiluskene vi vil ha over til ditt filter. Lykke til, det vil nok gå fint!
Jeg har gått i samme fella, men det løste seg på ett par dager når jeg fikk i litt gugge,

Lykke til, håper det løser seg

Ja fikk tak i filtergugge gnid det inn i filtret

tetra dråpe test er gått fra rødt til orange så det er litt bedring men forsatt for høy nitritt
Får bare forsette med vann bytte vær dag til testen blir gul
Adina
Supert at du har tak i filtergugge.. [I]Et tips;i tilfelle du ikke vet dette :) Ikke ta filterguffa i vannet (noen gjør d) Gni filtergugga du får, godt inn i svampene på ditt eget fliter.. slik får du overført de bassiluskene vi vil ha over til ditt filter. [/I] Lykke til, det vil nok gå fint!
Hvorfor ikke, egentlig? de bakteriene som vi trenger i akvariet lever over hele akvariet uansett. Lurer også på om det der egentlig virker så bra som mange skal ha det til.
Blågurami
..Lurer også på om det der egentlig virker så bra som mange skal ha det til.


En ting er iallfall sikkert : det virker bedre enn noen av de start-produktene du får kjøpt. Dette fordi det er de riktige bakteriene i filtergugge...noe det stort sett ikke er i de produktene man får kjøpt.
Man får helt klart en flying start, alle riktige bakterier er bedre enn ingen. Og dermed har man har sjansen til å korte ned på ventetiden før bakteriene kommer opp på et brukbart nivå.
En annen ting er at det spiller en rolle hva slags vannverdier bakteriene kommer fra. Er disse veldig forskjellig fra det "nye" miljjøet, kan det være mindre vellykket.
Ja etter 5 uker er nitritt nivå OK gul farge på dråpetest og PH på 7

Skal aldri kjøpe nytt akvarie og ha fisk i med en gang det var 4 uker med vannbytte vær dag.

Takker for alle gode råd her i forumet

mvh Jonny



Da er du i havn.

Husk at hvis du nå skal øke bestanden, bør det gjøres gradvis, slik at filteret henger med.
Blågurami
Hvorfor ikke, egentlig? de bakteriene som vi trenger i akvariet lever over hele akvariet uansett. Lurer også på om det der egentlig virker så bra som mange skal ha det til.

Fordi det er i filteret de har best levevilkår og filteret som renser vannet kontinuerlig.
Jeg har kickstartet mangt et filter opp gjennom årene, og det fungerer perfekt om man bare gjør det riktig og har nok filtergørr fra et godt innkjørt akvarium. Det enkleste å kickstarte er utvendige tønnefiltere, for da kan man helle all filtergørra rett nedi der den hører hjemme og ikke sløse med den Alt filtermaterialet blir da derfor "berørt" av bakteriene, og de kan begynne og multiplisere seg og forøke seg med en gang. Da har man ganske raskt en ordentlig filterbakteriekoloni på plass, som egenhendig greier å filtrere vannet biologisk rent.

Det vanskeligste filteret jeg har kickstartet var et såkalt HMF filter. Men ellers har det fungert strålende å kickstarte filtere så de fungerer fra dag en. Hovedsaken er at man starter med bare noen få fisk, mens filteret er svakt og holder på å etablere den skikkelige bakteriekolonien, etter at man har "podet" inn startkulturen med hjelp av filtergørr fra annet, etablert filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap