Gullfisk i bolle?

Inaktiv bruker
Hei!

Hva synes folk om Gullfisk i bolle?

Hørt mange synes det er dyreplageri, og at det er helt på hodet.

Men mange som fortsatt har det?

Tenkte jeg skulle kjøpe meg 2 gullfisker som jeg skulle ha i bolle? Er det noen som har det der ute? Og hva synes folk om det.

Hei Anbefaler på det sterkeste at du IKKE går til innkjøp av bolle!! Bolle er ikke noe å anbefale, av flere grunner. For det første er det vanskelig med filtrering, og overflata er temmelig liten i forhold til mengde vann. Størrelsen er heller ikke så mye å skryte av, og her teller faktisk størrelsen.
Gullfisk er fisk som vokser fort, eter og driter mye, så plass er ett must.
Vil anbefale å vurdere ett akvarie, i stedet for bolle. Jeg vil anbefale deg å bruke søkefunksjonen (oppe til venstre) her på forumet om gullfiskbolle.. mange diskusjoner rundt dette og der kan du lese hvorfor.
Om du alikevel velger bolle,så velg så stor bolle som du overhodet har plass til.
Når det gjelder vannbytte; bytt vann i hvertfall 3 ganger i uka, men helst daglig. Vannbytter på 15-20% pr dag vil bedre forholdene for fisken.. men som sagt.. anbefales ikke..Fisken vil lide.
Definitivt dyreplageri. Les litt om gullfisk i databasen og du vil se at dette er fisker som blir svære og trenger stor plass for å trives og vokse naturlig. At andre utøver dyreplageri er etter min oppfatning ikke noe argument for å gjøre det selv.

Om du tenker på å bruke bolle er mindre reker og snegler en mer passende sammensetning. Evt et rent plantekar til pynt. Men generelt anbefales ikke bolle da den ikke har optimal form for å gi tilstrekkelig oksygen og vanngjennomstrømning.
Uten å skrive ned ALT som er feil med "gullfiskbolle" - det er allerede skrevet opp og i mente her på forumet, og anbefales å leses! - vil jeg også bare nevne at gullfiskboller er jo UTROLIG kjedelig å titte inn i. Bollen forvrenger det du ser, det er plass til uhyre lite, fiskene svømmer helt oppi hverandre osv. Kontra et stort, lekkert akvarie!
Inaktiv bruker
Om du går tilbake på dine gamle tråder så har du fått masse gullfisk og akvarie info.
Erik Rognstad
Tenkte jeg skulle kjøpe meg 2 gullfisker som jeg skulle ha i bolle?

Da håper jeg du tenker deg om en gang til.

Erik Rognstad
Er det noen som har det der ute? Og hva synes folk om det.

Ja, det er folk som har det.

Det er få som bryr seg om dyrevelferd når det gjelder fisk, siden fisk verken har pels eller dådyrøyne.

En "inngift slektning" av meg hadde gullfisk i bolle. Jeg sa tydelig fra, men på en vennlig måte siden jeg ikke vil skape ufred i slekta. Og jeg forklarte noen av hovedgrunnene til at det ikke er noen holdbar løsning. Svaret jeg fikk var et rart blikk og et trekk på skuldrene.

Så for å oppsummere: Ja, det er dyreplageri å ha gullfisk i bolle, men det driter folk flest i.
Inaktiv bruker
Tusen takk for info. Da tror jeg skal la det være med gullfisk i bolle.
Skjønner nå hvorfor jeg ikke skal ha den i bolle.
Man må jo også tenke på at fisken ikke er der i bollen bare får at det skal se bra ut i stuen. Men at alle liker å ha det bra rundt seg.
Så utrolig bra å lese at du dropper bolle :o)

Om du har lyst på fisker, så spar heller til et større akvarium, minst 60 liter bør det være. Med innredning, filter, lys, planter og noen få fisker, så det er et utrolig pent møbel :o)

Akvarium er vakkert, spennende og lærerikt hvis man bruker litt tid på det :o)
Inaktiv bruker
Jeg har allerede et 63l Juwel Rekord 600 Akvarium, med 21 Neontetra og en Malle.
Har også et annet 60l som det er lekkasje i som jeg skal fikse til sommeren. Men det blir sikkert også for lite for gullfisk? Leser at de skal ha minst 200l, men ikke at jeg skal kjøpe gullfisk i 60l'ern men det er sikkert LITT bedre. Enn i en gullfisk bolle?

Inaktiv bruker
Om du ikke har plass til gullfisk så bør du ikke skaffe deg gullfisk. Men det finnes mange andre flotte fisk du kan ha i 60L
Inaktiv bruker
Greit!
Det var det jeg tenkte jeg fikk tilbake. :
Ja, det er "litt bedre" med gullfisk i 60 liter enn gullfisk i bolle. På samme måte som at det er "litt bedre" å kappe av seg armen enn å kappe av seg hodet.
Kampfisk
Ja, det er "litt bedre" med gullfisk i 60 liter enn gullfisk i bolle. På samme måte som at det er "litt bedre" å kappe av seg armen enn å kappe av seg hodet.



Hvor F*** er den LIKER knappen..
Kampfisk
Ja, det er "litt bedre" med gullfisk i 60 liter enn gullfisk i bolle. På samme måte som at det er "litt bedre" å kappe av seg armen enn å kappe av seg hodet.
Det der er en veldig, veldig dum sammenligning. Du kan ikke sammenligne å kappe av seg hode eller armen med å ha gullfisk i bolle eller 60 liter.. uansett om det var ment som tull.

Om du kjøper deg en oppdrettsvariant av gullfisk som f.eks slørhale, så går det fint an å ha kanskje 2-3 i en 100 liter. Jeg har aldri sett noe annet enn oppdrettsvarianter i dyrebutikkene, ihvertfall.
Blågurami
Det der er en veldig, veldig dum sammenligning. Du kan ikke sammenligne å kappe av seg hode eller armen med å ha gullfisk i bolle eller 60 liter.. uansett om det var ment som tull.


Ok, da så. Hvis det er sånn det ligger an, så trekker jeg det tilbake og beklager feilen så mye.
Kampfisk
Ja, det er "litt bedre" med gullfisk i 60 liter enn gullfisk i bolle. På samme måte som at det er "litt bedre" å kappe av seg armen enn å kappe av seg hodet.



Veldig skarp, og satt på spissen, men en bra måte å si det på :o)

"Bedre" betyr ikke alltid "bra nok" :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap