Filtrer hjelp ønskes til prosjekt 660l
Postet 28.01.13 kl 23:47
Inaktiv bruker
Hva med å filtrere gjennom sump?
Postet 28.01.13 kl 23:50
FX5. Gjerne med ei "hjelpebøtte" i motsatt ende av karet, satt opp slik at det er denne som drar inn det meste av dritten... Med det oppsettet holdt det å rense FX'en 1 gang i året, mens jeg tømte det andre for dritt ca hver 5 uke.... Hadde et veldig rent og godt fungerende kar med det oppsettet der....
Postet 29.01.13 kl 01:25
Postet 29.01.13 kl 02:16
miloFX5. Gjerne med ei "hjelpebøtte" i motsatt ende av karet, satt opp slik at det er denne som drar inn det meste av dritten... Med det oppsettet holdt det å rense FX'en 1 gang i året, mens jeg tømte det andre for dritt ca hver 5 uke.... Hadde et veldig rent og godt fungerende kar med det oppsettet der....
ja det står jo en billig fx5 i særp :P
men var det med bil da.
ja av innvendig er fluval+ det beste jeg har vert borti, så er litt fluvalfrelst,
skeptisk til vannbytte funsjonen, utrolig praktisk sikkert, men jeg ser for meg at det ikke er noe særlig å kjøre kaldtvann rett inn i filtret.
Postet 29.01.13 kl 02:20
Inaktiv bruker
ferkingen123[QUOTE=Spock]Hva med å filtrere gjennom sump? :)
jo selvfølgelig,
ville jo fått ett større å bedre filter, men aldri satt meg noe inn i sump :P
Du finner sikkert bilder og diy veiledninger på nettet.
Postet 29.01.13 kl 08:49
Har FX5 i to kar. En 720l som har gått i 2 1/2 år, og vært renset en gang. Mye slam, men ikke vesentlig reduksjon i sirkulasjonen. Kan nok gå til sommeren før jeg vasker ut av svampene rundt kurvene (grovfilter) og bytter finfilteret på toppen.
I en 660l Har det gått i 3/4 år uten å være åpnet, og fortsatt ikke merkbar reduksjon i sirkulasjonen. Kjører med tetratec bioballer som medium, så jeg er ikke så redd for å vaske svampene i rennende vann, da de bare utfjør en liten del av den biologiske filtreringen.
I en 660l Har det gått i 3/4 år uten å være åpnet, og fortsatt ikke merkbar reduksjon i sirkulasjonen. Kjører med tetratec bioballer som medium, så jeg er ikke så redd for å vaske svampene i rennende vann, da de bare utfjør en liten del av den biologiske filtreringen.
Postet 29.01.13 kl 09:49
Postet 30.01.13 kl 10:44
Postet 30.01.13 kl 16:04
Postet 30.01.13 kl 18:00
Jeg har "bare" 375 liter, og har en Eheim 2080 med innsug bak et HMF hjørne. Har brukt slimline bakgrunn til å holde på plass filterhjørne, så det er nesten usynlig.
Positivt:
- fiskene finner mye mat på filtermatta
- yngelsikkert
- øker filtervolum mye uten av det koster så mye
- penere å se på enn innsug og evt varmekolbe
- kan ha ekstra sirkulasjonspumpe skjult bak, som også kan brukes om det utvendige filteret ikke skulle virke.
- lettvint ferieforing, lirker ut matta, vrir den opp i karet, og setter den på plass igjen. Vannet blir veldig møkkete, men fiskene har da mye snacks å spise, og karet er rent når jeg kommer hjem :o)
Negativt:
- Det må slamsuges, da malledritten ikke blir sugd inn i filteret.
- filterhjørne tar litt plass i karet
- av og til ser vannet lit støvete ut, men vet ikke om det skyldes hjørnefilteret.
Positivt:
- fiskene finner mye mat på filtermatta
- yngelsikkert
- øker filtervolum mye uten av det koster så mye
- penere å se på enn innsug og evt varmekolbe
- kan ha ekstra sirkulasjonspumpe skjult bak, som også kan brukes om det utvendige filteret ikke skulle virke.
- lettvint ferieforing, lirker ut matta, vrir den opp i karet, og setter den på plass igjen. Vannet blir veldig møkkete, men fiskene har da mye snacks å spise, og karet er rent når jeg kommer hjem :o)
Negativt:
- Det må slamsuges, da malledritten ikke blir sugd inn i filteret.
- filterhjørne tar litt plass i karet
- av og til ser vannet lit støvete ut, men vet ikke om det skyldes hjørnefilteret.
Postet 30.01.13 kl 18:30
Postet 01.02.13 kl 18:12
hmmm, ja dette jeg så for meg også, men jeg er en liten fluval mann jeg da.
men tomas på alna prøvde alle kunstens regler å eheim frelse meg, å var veldig nære. men jeg skønner ikke hvorfor jeg skal betale mer for en forbedring eller forskjell jeg ikke merker noe til, så vipper fåreløpig tilbake på fx5 :P men jeg er jo åpen for innspill
godt å høre dere liker eheimen, får se hvilke pris jeg får på den :P he he
men tomas på alna prøvde alle kunstens regler å eheim frelse meg, å var veldig nære. men jeg skønner ikke hvorfor jeg skal betale mer for en forbedring eller forskjell jeg ikke merker noe til, så vipper fåreløpig tilbake på fx5 :P men jeg er jo åpen for innspill
godt å høre dere liker eheimen, får se hvilke pris jeg får på den :P he he
Postet 01.02.13 kl 19:19