Aggresive reker?

Hei! har 2 Ghost shrimps aka glass reker (Macrobrachium lanchesteri)
og imorgen la jeg merke til at ene reka gnafset på en av neontetraene mine. har skjedd før men om det er rekene fordi neon tetraene holder seg nede på sanden om natten.
Inaktiv bruker
Mest sannsynelig har fisked død og så rydder reka opp.
Spock
Mest sannsynelig har fisked død og så rydder reka opp.

Synes det er rart om det er grunnen til at dem dør. Har skiftet 50% av vannet for noen dager siden og trodde det skulle gjøre det bedre..
Inaktiv bruker
Jeg sa aldri noe om grunnen til at de dør, sier reka er ikke årsaken, den bare rydder.
Hva har vanntestene vist da? Det hjelper jo ikke med et vannskift "for noen dager siden", dersom du har skyhøy nitritt. Da må det skiftes vann hver eneste dag, kanskje opptil flere ganger pr dag, for å få tynnet ut giften nok.

Jeg har ventet på slike innlegg fra deg, ettersom du tidligere skrev innlegg der du pøste på med fisk i splitter nytt akvarie som ikke er innkjørt. Om jeg ikke husker feil er det flere brukere her på AF som forsøkte å fortelle deg at dette vil/kan gå galt. Fisk dør ofte av nitritt. Så jeg er ikke overrasket over at du finner døde tetraer i akvariet ditt nå. De kan dø av senvirkninger og etterdønninger av giftig vann også, pga de har levd i giftig vann i ukesvis. Det er ikke sikkert fisken dør momentant, det kan gå litt tid før det tar livet av dem eller gjør dem syke også.

Har du ikke nitritt-test hjemme nå, så kjøp deg en, det er et godt råd.
Spock
Jeg sa aldri noe om grunnen til at de dør, sier reka er ikke årsaken, den bare rydder.

nei men grunnen som jeg mistenker er jo ammoniak forgifting da. men er det ikke sånn at det dannes ikke mere ammoniak etter innkjøringen?
mona o
Hva har vanntestene vist da? Det hjelper jo ikke med et vannskift "for noen dager siden", dersom du har skyhøy nitritt. Da må det skiftes vann hver eneste dag, kanskje opptil flere ganger pr dag, for å få tynnet ut giften nok. Jeg har ventet på slike innlegg fra deg, ettersom du tidligere skrev innlegg der du pøste på med fisk i splitter nytt akvarie som ikke er innkjørt. Om jeg ikke husker feil er det flere brukere her på AF som forsøkte å fortelle deg at dette vil/kan gå galt. Fisk dør ofte av nitritt. Så jeg er ikke overrasket over at du finner døde tetraer i akvariet ditt nå. De kan dø av senvirkninger og etterdønninger av giftig vann også, pga de har levd i giftig vann i ukesvis. Det er ikke sikkert fisken dør momentant, det kan gå litt tid før det tar livet av dem eller gjør dem syke også. Har du ikke nitritt-test hjemme nå, så kjøp deg en, det er et godt råd.

somsakt. nitrittet er på 0. og jeg målet nitritet hver uke
Inaktiv bruker
Men du skulle jo måle ammoniakk. Du må nok bytte vann hverdag til du er sikker på at det ikke er ammoniakk eller nitritt.
Inaktiv bruker
Og om jeg ikke husker helt feil, så brukte du ett innvendig filter som er veldig lite? Mener også å huske at du fikk veldig gode tips til hva du burde gjøre?
Spock
Og om jeg ikke husker helt feil, så brukte du ett innvendig filter som er veldig lite? Mener også å huske at du fikk veldig gode tips til hva du burde gjøre?
et innvendig filter ja lite og lite, står på pakken den brukes til 100-150 liter. ikke vet jeg! men skal få skaffet et nytt i neste måne
Inaktiv bruker
Du sier at du har hatt karet i drift i 4 måner, men her sier du noe annet? At du kjøpte det 23-11,2013?
Og i flere av trådene dine har du spurt om dette med innkjøring og fiskedød, om du lesergjennom dem så finner du all info du trenger, både om mulige dødsårsaker og innkjøring, filterbakterier osv.
Spock
Du sier at du har hatt karet i drift i 4 måner, men her sier du noe annet? At du kjøpte det 23-11,2013? [URLBLOCK1] Og i flere av trådene dine har du spurt om dette med innkjøring og fiskedød, om du lesergjennom dem så finner du all info du trenger, både om mulige dødsårsaker og innkjøring, filterbakterier osv.

trodde det va 4 måneder. ikke så langt ifra da
Kabe111
Bare 50 % i fra.. :P
skal vi være nøyakti rundt 51% xD
Aleksander Mathisen
[QUOTE=Kabe111]Bare 50 % i fra.. :P
skal vi være nøyakti rundt 51% xD

Visste jeg skulle skrevet ca 50%
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap