Lysrør varer i ett år. sant eller myte?

Er det enda et salgstriks eller er det så?
Ja og nei.

Lysrøret kan lyse lenger, men etter ett år er lys mengden redusert så mye at det avgir mest varme og lite lys. Derfor bør man skifte lysrørene hvert år.
Inaktiv bruker
Det er sant at dem blir svakere, men hvor mye varierer på kvaliteten. Led, det er tingen, ingen varme, lang levetid og energi sparende.
Enig med at LED er bra. Jeg holder på og bytte ut alle mine lysrør til LED.

Men det er mye forskjellig kvalitet på LED også.
Inaktiv bruker
Ja, det er sant, har byttet ut led to ganger i saltvannskaret, de tåler ikke varme så godt, men legger man litt penger i det får man nok ett godt og holdbart lys.
Spock
Det er sant at dem blir svakere, men hvor mye varierer på kvaliteten. Led, det er tingen, ingen varme, lang levetid og energi sparende. :)


Kvaliteten på de jeg har vet jeg ingenting om annet enn at det er Powerglo og Arcadia Freshwater T 8 og splitter ny topp T5 Juwel.. der rørene fulgte med toppen, virker som om plantene trives bedre i sistnevnte akvarie enn førstnevnte ..

Det med led-lys er vel ikke særlig vanlig? Hvor får man kjøpt det? og er de spesielt beregnet til akvarie slik at det blir riktig lys-spekter ?

Jeg mener man kan se det an og bytte ved behov. Hvis man plutselig merker noe på plante- eller algevekst når det er over et år siden man satt inn nye lysrør, burde det være det første man skifter. Men så lenge man ikke merker noen store forandringer syns jeg man bare kan la det være så lenge det lyser.
En ting som ikke er nevnt, er at i tillegg til svekket lysstyrke så endres rørenes fargespekter over tid. Hverken lysstyrke eller fargespekter holder seg konstant gjennom rørets "levetid". Våre øyne er ikke særlig godt egnet til å registrere endringer i fargespekter, men plantene merker det og viser sin misnøye på ulike vis. Det kan være gulning, brune flekker, stopp i vekst og mye annet. Her som ellers er det lettere å forebygge enn å kurere.

Mine egne erfaringer over mange år har ført til at jeg skifter ut rørene etter ca et år. For fisk og reker etc spiller lyskvaliteten ingen rolle, men mange plantearter er svært kresne på dette området. Og hvis palnteveksten svekkes, ser algene sitt snitt til å overta.

Stephan
Dennerle, er det ikke de som reklamerer med at lysrørene deres er helt optimale i tre år? Eller husker jeg helt feil. Er det foresten sant, noen som vet?
Stephan Sandemose
Mine egne erfaringer over mange år har ført til at jeg skifter ut rørene etter ca et år.

Da snakker du om T8, antar eg? T5 har betraktelig lengre "levetid" enn i overkant av et år.

Ja, jeg snakker om T8. T5 har foreløpig vært på markedet i så "kort tid" at man ikke vet sikkert om reklamepåstandene holder. Da T8 ble lansert, ble det sagt at "levetiden" var flere år. Joda, de lyste (lyser) i flere år, men lysstyrke, fargetemperatur og spekter har vist seg å bli til dels kraftig endret over tid. Forutsigelsen bygget på beregningsmodeller, ikke på målinger etter ulike tidsperioder. Hvorvidt det samme gjelder for T5 eller ikke, vet man ennå ikke. Jeg har ikke klart å finne noen undersøkelse som viser status for ulike lyskvalitetsparametre etter ett eller flere år.

Stephan
Min erfaring med spesialrør til T5 er at dette er en kostbar sak.

Med planterør til discuskar var lyseffekten drastisk redusert allerede etter noen få mnd. Dette gjelder da T5, 54 og 80 watt.
Innenfor saltvanns hobbyen hevdes at for å holde en god vekst på steinkoraller bør en skifte rørene minst hver 3 mnd. Dette da erfart både på T5 39 og 54 watt, med både 10. og 15.K

En selger ved Phillips Norge forklarte at dette hadde en sammenhengen med de ulike kjemikalier som ble brukt på spesialrør, men vanlige lysrør ofte hadde en betydelig lengre levetid.

Jeg har opplevd den senere tid at et algeteppe har tatt litt overhånd i mitt 60liter akvarie. Mistenkte at det kunne være lysrøret som nok er nærmere 2 år gammelt. Etter bytte av rør så gikk algeveksten "raskt" tilbake.
Tilfeldig bekjentskap
© Hege Ingjer
Reklame for plussmedlemskap