Amerikanske ciklider

Inaktiv bruker
Hei, jeg lurer på om noen vet om en side eller bare kan fortelle meg masse fakta om amerikanske ciklider. Bare skriv alt dere vet eller link til en side da

Alle svar mottas med takk
du finner det meste hær på AF.
mange av de er veldig teritoiele ok kan være agresive. dette er også røv fisk så ikke ha for små fisker med den.
du har noen få fredelige ciklider, de fleste av disse fisken krever funt en 250L-500L også da mange av dem blir store
Inaktiv bruker
Takk
Amerikanske ciklider kan grupperes på flere måter. Det er greit å orientere seg om hva slags amerikanere du ønsker å holde.

Mellomamerikanerene er kjent for å være større og hissige fisk.
Mange arter ligger på størrelser rundt 20-25 cm, men du finner også mellomamerikanere fra 10-70cm i lengde, og ikke alle er like hissige heller. De mest kjente i denne gruppen er bl.a. sebraciklide, sajica ciklide, ildbuk og jack dempsey.

Sør-Amerikanske ciklider kan deles enda mer opp.
De mest kjente er de store og flate skalarene og discusene.
Andre store og kraftige sør-amerikanere er uaru, heros og oscar.
I andre enden av skalaen ligger dvergciklidene. Her finner du Apistogramma-slekten, sommerfuglciklider og sjakkbrettciklider. Andre små ciklider er bl.a. dverg-acaraer.
De større acaraene omfatter bl.a. blå acara og green terror.
Ellers finner du også i sør-amerika: Jordspisere (eks. geophagus, relativt "snille" fisk for størelsen, må ha fin sand da de filtrerer sanden når de leter etter mat.) og Crenicichla (avlange rov-ciklider, 7-40 cm)
Felles for sør-amerikanske ciklider er at de trives best i pH under 7, og lav GH.

Håper dette var til hjelp
Hvis du er ny på hold av fisk, kan dverg-acaras være et fint sted og begynne. Disse er mer hardføre av de små ciklidene, og trenger ikke svære akvarier, slik som de store artene må ha.
Ellers er det populært med apistogramma, sommerfugl ciklider og skalarer (ikke nødvendigvis i samme kar).
Oslotina
Hvis du er ny på hold av fisk, kan dverg-acaras være et fint sted og begynne. Disse er mer hardføre av de små ciklidene, og trenger ikke svære akvarier, slik som de store artene må ha. Ellers er det populært med apistogramma, sommerfugl ciklider og skalarer (ikke nødvendigvis i samme kar).


men ikke like lette å få fat i...Følte vertfal jeg nr jeg prøvde men jeg fikk aldri fat i noen :/
Tilfeldig bekjentskap
© Anette Tøgard
Reklame for plussmedlemskap