Eget akvarium for palettciklideparet?

Hei

Jeg har et par palettciklider i en 180 l. Ble storfornøyd når jeg plutselig så titallsviss med yngel svømmende sammen med paret. Prøvde å redde ungene (ettersom mange gradvis forsvant), men det ble mislykket. Viste seg at yngelkaret hadde for store hull, slik at ynglen rømte, eller at de andre fiskene klarte å suge yngelen ut av karet. Etter knappe to månder ynglet paret de igjen. Jeg ville derfor prøve å redde dette kullet. Jeg puttet ynglen oppi en 3 liters bolle i akvariet (slik at den støttet seg på kanten) og byttet vann to ganger daglig. Etter mye strevsom jobb, flyttet jeg ynglen over i yngelkaret, hvor de nå stortrives.

Problemet er at de flinke palettciklideneforldrene territoriserer all annen fisk i akvariet (spesielt pansermallene) under gytingen og yngelpleien. Synes ekstremt synd på de andre fiskene (med halve finner), som ikke klarer å holde seg unna yngelen. Tenker derfor at det hele ville vært mye lettere hvis jeg hadde kjøpt dem et eget akvarium.

Hannen er på over 10 cm og hunnen er på rundt 5, og mener derfor at de oppgitte minimumslitrene på 60l. ville blitt for lite. Hva ville vært et passe akvarium (tenker kanskje på rundt 100l.)? Er det noe spesielt å tenke på utenom sand og huler, når det gjelder å få til et best mulig oppdrettsakvarie? Og kan man ha andre fisk som Ancistrus eller Kuhli-åler sammen med ciklidene, uten at de blir territorisert?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap