Juwel filter


Har 260, 180 og en 60 i juwel serien, de to store er Vision, altså buet front.
Jeg har ikke hatt problemer i noen av karene, de har vært oppe og gått i over ett år allerede. Skifter vann hver uke, ca 30%.

Det jeg lurer på er følgende, de innvendige pumpene som følger med, og vatten som er inne i, nå er det oppsettet som fulgte med karene, to forkjellige blå, grov og litt finere, en grønn, og et sort kullfilter, og en "kasse" med hvite steiner av noe slag,
Burde jeg ta ut kullfilter og kassen med de hvite steinene og erstatte det med blå filtere, eller grønne? Den hvite tynnen vatten som er helt på toppen har jeg allerede fjernet.

Har ett spørmål til ang. selve motoren, er det en god ide og kanskje kjøpe sterkere motor, for jeg regner med det går an?
Det sorte er til etter medisinering,så det erstatter du med blåfilter. Det grønne nitrat filteret kan også erstattes med blåfilter. Jeg gjorde det i min juwel 63,men nå har jeg tatt ut hele kassa og satt inn noe bedre til mitt bruk. Selve pumpa kan du oppgradere,men ikke på 63 liter'n. Hvis det er Rekord du har da. Står info om det på nettsiden dems et sted. Har søkt det opp før.[URL=http://www.juwel-aquarium.de/index.php?lang=1&force_sid=7pn7ldusg11e5pb4b69d1djk96&][/URL]

Filtervatten kan være grei og bruke. Jeg bytta den en gang pr.uke,noen ganger oftere. Hadde veldig mye planter før.
Takk for svar, så at pumpa var på 1000 l/t pumpe, det står det iallefall på Juwel sine sider (på 260 literen), og da får man vel kanskje ikke større pumper på juwel. Hva med Ciraxen da? Tror det er det den heter, den boksen med hvite steiner i
Ciraxen vet jeg ikke noe om,men er det er vel keramik bio pellets som fungerer som bakteriesamler av det gode slaget. Sikkert grei og bruke den,men det er nok andre som kan akkurat den bedre
Har forresten en halv pose med filtervatt til overs. Du kan få den samtidig med SAE,hvis du vil. Ellers blir den kasta etterhvert.
Hehe

sånn var det ja, jeg tok ikke den med engang, skylder på alderen, ja det var jo deg med SAE, ja takk vil gjerne ha den filtervatten også, takker så mye
Cirax
Tone Ringstad
Takk for svar, så at pumpa var på 1000 l/t pumpe, det står det iallefall på Juwel sine sider (på 260 literen), og da får man vel kanskje ikke større pumper på juwel. Hva med Ciraxen da? Tror det er det den heter, den boksen med hvite steiner i


Cirax er et kjempe fint biomateriale, er nok det mest effektive filtermateriale jeg har erfaringer med. selv bruker jeg eheims cirax i juwel boksen min. Fylte i litt ekstra godt med sten, blå svamp på toppen der kullfilteret skal ligge også filter vatt øverst. Og jeg må si jeg synes det fungerer utmerket, til det formålet jeg har. Men til et oppsett med mye dyr blir det litt magert.
Godt biologisk materiale, som foreksempel cirax, vil alltid vere bedre enn hvilken som helst svamp.
Er einig i at Cirax er gull! må berre hugse at det anbefales at denne byttes ca ein gong i halvåret då porene etterkvart vil bli metta og overflaten (som bakteriane lever på) vil bli drastisk redusert.
Selv om filten på toppen ikke koster så mye, så kan jeg anbefale denne her. Jeg kjøpte et par 100x100cm (de har butikk på alna i oslo) og klipte dem i str jeg ville ha. Lett, billig og de funker helt perfekt.
Takk for tips, skal følge rådene og bytte ut iallefall kullfilteret.
Du kan også bytte ut den grønne svampen med en grov blåsvamp.
Da blir det altså tre grove blå, en fin blå og den hvite kassen, og hvit filter vart
Det var ikke cirax det da?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap