Sette akvariumet på benkeplate?

Hei, har kjøpt oss ett 240L akvariet, av typen Rio. Det skal stå på kjøkkenet på 3stk benkeskap, benken blir 180cm. Det jeg er litt i tvil på er om vi kan ha benkeplate av tre under, med tanke på om treverket beveger seg. Noen som vet om det vil gå bra? Det er bøk, vist det har noe betydning. Lurer å på dette med isopor under, er dette noe vi burde ha?
Inaktiv bruker
Jeg tror at kjøkkenbenkplater av tre kan være velegnet, men tror selv det er nødvendig med en tynn litt myk plate under. Endel folk sier at treet vil bøye seg mindre hvis det er lakkert på begge sider. Skulle tro at det hjelper med noen fester, kanskje noen små metallvinkler under plata med skruer, slik at det blir stødig iallefall. Fester til benkskapene, med skruer som ikke går helt igjennom plata.

Jeg vet ikke helt om Rio 240L er helt flat under eller har en ramme, men jeg ville vel hatt en tynn plate under som kan ta bort ujevnheter. Det burde holde med 5 millimeter. Vanlig isopor er ganske mykt og holder ikke sammen så veldig bra. Det finnes noen hobbystyrofoam-plater, som ofte brukes som bakgrunn for plakater/bilder, eller som brukes for å bygge modeller med, som kan gjøre nytten, som selges på hobbybutikker, og kunstmateriellbutikker. Tror det vil være bra. 5-mm styrofoamplater, med hvit blankt papir, eller uten papir på begge sider.

Det kan hende det finnes andre tynne plater som også kan gjøre nytten. De tynneste våtromsplatene, eller en tynn kryssfinerplate er sterkere enn styrofoam. Kanskje en hard plate nederst, og styrofoam oppå. Slik at det harde platen lager en liten forhøyning i tilfelle vannsøl eller annet smuss, slik at den tynne styrofoamplata holder seg bedre.
Takk for svar det er ramme under, vi har nå satt det rett oppå. Prøvde å Google litt fant ikke så mye info om akkurat det. Men kom frem til at isopor/liggeunderlag ikke var nødvendig pga ramma,ble mest brukt vist glasset stod rett på underlaget. Håper dette stemmer. Alt er i vater og festet så håper det holder
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap