Ny på forum og trenger hjelp til mitt akvariecomeback

Hei,

Jeg drev med akvarium en god stund tidligere, og nå etter en 10 års pause har jeg planer om å sette igang mitt gode gamle 128l aquastabil akvarium.

Jeg har lagt inn planene under "mitt akvarium" på profilen og har da følgende spørsmål:

Blir det for mye fisk og skalldyr i et slikt akvarium?
Er det for mye med 25 Kardinalneon?
Er det noen ulemper med sort bunn?
Jeg har aldri hatt reker før og lurer på om det er noe spesielt jeg må tenke på bortsett fra å ha litt mose etc?

Jeg lurer også på om jeg må ta noen forhåndsregler med tanke på at akvariumet har lagt uten vann i over ti år?

P.S Beklager at jeg fyrer igang en helt ny tråd, startet en tråd for noen timer siden, men det fikk jeg ikke endret. så om det finnes en moderator her så kan dere gjerne slette følgende tråd:

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=72231&message_id=618741#618741
Ville absolutt testet karet leeeenge før jeg tok det i bruk, det er sjanser for at silikoneringen ikke holder tett etter så mange tørrlagte år. Egentlig burde det vel re-silikoneres. Lekkasjer kan fort bli like dyrt som å være "føre var".

Syns det er mange relativt store fisker du planlegger. Gullbarbene blir store, for ikke å snakke om perleguramiene. Og jeg ville definitivt droppet å ha palletter sammen med cory. Det er vel greit nok med reker og snegler, men det er lurt å vente med rekene til karet har vært oppe og i balanse en god stund.
Takk for svar!

Kanskje heller ta sommerfugl ciklider istedet for palett?

Lar akvariet stå på baderomsgulvet på noe avispapir noen dager da så burde jeg vel være sikker
Ville ikke hatt noen cichlider i det hele tatt sammen med cory i et såpass lite kar. Maller har ikke så mye snøring på dette med territorier, og også sommerfugler blir aggressive når de yngler. Kan bli plagsomt for coryene. Understreker at det er min mening...
Enig med silver, blir mye deng på coryer, uten at de skjønner hva som skjedde.

Enten coryer, eller ciclider, ikke begge deler.
Lytter til råd jeg

Har dere forslag til en annen fisk som holder seg i mitdre/nedre del og er av ca samme størrelse og helst litt fargerik?

Bytter kanskje også ut Barbene med noe annet litt mindre.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap