Sint gulgurami

Jeg har et 54 l akvarium hvor jeg har 1 gulgurami, 2 sorte molly, 14 neontetra og 2 sugefisk. Så dro jeg til dyrebutikken for å høre om hva annet jeg kunne ha oppi. Jeg kommer hjem med 2 hvite molly og 4 platy, noe damen i butikken sa ville gå helt fint. Det som skjedde var at gulguramien begynte å jage rundt på de nyankomne og da særlig på platyene. Så mitt spørsmål er: Passer gulgurami egentlig sammen med platy, er den en aggressiv fisk eller vil den roe seg når den er blitt vant til de nye?
Gullguramien bør minimum ha dobbelt så stor plass som akvariet ditt.

De som jobber på butikken er der for å selge. Derfor sier de de som skal til for å få deg til å kjøpe. Om det er sant eller ikke, er mindre viktig for dem.

Mitt råd er å ta ansvar for din egen hobby, og les deg opp på de fiskene du har, og de fiskene du vurderer å kjøpe. Da vil hobbyen bli mye morsommere både for deg og for fiskene.

Du kommer langt med Google. Akvaforum har også en egen fiskebase som det går an å søke i (søkefeltet til venstre på denne siden), og hvor du finner info om de fleste akvariefisk-arter.
Takk for svar! Og ja, jeg er enig i hva du sier. Jeg leser og leser alt jeg kommer over, men finner lite om hvilke fisk som passer sammen.
Hva mener du jeg bør gjøre slik det nå ble?
Jeg ville kvittet meg med gullguramien hvis jeg var deg. Den er for stor til karet, og det er tydeligvis den som lager problemer for deg akkurat nå. Jeg tror det er en sammenheng.

Hvis de du kjøpte gullguramien fra fortalte deg at den passet i en 54-liter, så har de etter min mening brutt både dyrevernloven og forbrukerloven (men jeg er ingen advokat, og dyrevernloven blir uansett ikke håndhevet når det gjelder fisk, selv om den egentlig også gjelder for fisk, så det blir nå bare "min mening").

Da ville jeg ringt dem og fortalt at jeg tar med fisken i retur, forklart dem hvorfor, og at jeg forventer å få pengene tilbake.

Hvis du ikke har mulighet til å returnere fisken, prøv å gi den bort, enten til en privatperson med stort nok kar, eller en dyrebutikk.
Takk igjen for svar Guramien blir nok omplassert ja
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Eikeland Simonsen
Reklame for plussmedlemskap