Appdrett av ancistrus - tips og triks

Har prøvd meg med en god del forskjellige oppdrett, og har stort sett klart få til det meste jeg har prøvd på.
Men en ting jeg sliter med, er å få noe særlig overlevelsesprosent på ancistrus - for å være helt ærlig er det kun en håndfull utav veldig mange kull som har blitt voksne. Noe gjør jeg åpenbart feil.
De små kommer seg ut av hula, så begynner stort sett mannefallet...
Ancistrus oppdrett
Hva er årsaken til mannefallet? Blir de spist eller bare dør de? Har selv et Ancistrus par som produserer kull på løpende bånd med høy overlevelsesgrad. Dette er i et 180L selskapsakvarium. Bruker vann rett fra springen, temperert for å unngå for store svingninger i tanken, ellers ingen tilsetninger. God beplantning for skjul, forer med algetabletter, kokte erter og agurk. Bruker svamp på pumpen for å unngå at yngel havner i bøtta. De øvrige innbyggerne enser ikke yngel: Perlegurami, SAE, Cherrybarber,
Pakistanbothia og Kuli. Håper du finner ut av det!
Første jeg tenker er at du kanskje burde sjekke vannverdiene dine.
Har drettet oppdretts Ancistrus og L144 i stor skala i de fleste vannverdier fra pH 5.5 til 7.5 uten at den har hatt noe å si, ikke noe målbar gH her i Bergen stort sett.

Det jeg mener er viktigst med disse er veldig hyppige og små vannbytte. Stort nok kar og overkill filtrering er selvsagt et must. Mange som overvurderer sine egne filtre og vannbytter...

Riktig for er veldig viktig. Mye vanlig mallefor passer ikke veldig bra til nyklekket Ancistrus, sveller og blir for mye for dem og de dauer ofte av for store mengder mat. Du kan forsøke å starte med frossen spinat og forvellet spinat samt TabiMin i starten - det har iallfall fungert veldig bra for min del.
Kan de enten svelle pga tabelett for,eller av sult om de ikke tør å spise i frykt for å bli spist av annen fisk?

Har mitt første kull gående i ett 60L. Puttet oppi 4stk 2 av hvert kjønn.
Fjernet så de som ikke oppholdt seg nær skiferhula.
2døgn etter gyting så fjernet jeg hua,og ca 1uke etter klekking når de fleste var ute av hulen så fjernet jeg pappa`n.
Temp 25-28grader.
Nå er ynglen ca 3uker gamle.
De får ca 1/4 malle tabelett i døgnet(Ligget 6timer i vannglass først) og sqash/agurk fersk hvert døgn.
Har klart å telle sånn ca 115 yngel.
Har ofret en veldig finmasket karpehov til å ha rundt fluval2 filteret. Bruker slange til luftmiksingen i utblåsingen. Har senket den ca 5cm så det er så vidt det kommer luft ut.
Så fort 180L karet er tilbake så bruker jeg utvendig filter boyu ef-45. Skal da lage ei kasse av plastboks med fluenetting rundt innsuget.
Ristet ut 14 yngel av fluval filteret før jeg fant noe å bruke rundt inntaket.
Tapper bare vann over fra 540L til 60L så jeg er 100% sikker på at ikke vannverket pluttselig har kloret mere enn vanlig.
Har 2 møkkafisk i 540L- østeuropeisk karpefisk som har fått salgsnavnet sølvHAI som selvsagt guttungen nekter meg å bli kvitt,så yngelen må bli større før de slippes oppi.
Har vel mistet 2-3stk som yngel av naturlig bortgang og 5stk som har blitt filtermat.
Håper du finner ut hvorfor dine stryker med.
Ja, en del tabletter sveller en del etter de er spist og det er ofte grunnen til at mange mister ancistrus yngel... Bits er kjent for å tatt livet av mange malle-yngel opp gjennom årene, men om du lar dem ligge i vann som du allerede gjør så sparer man seg for mye frustrasjon dagen derpå.

60l er litt lite til et kull på 100+, så her er det bare å bytte ofte vann og Fluval2 er alt for lite til et kar med så mange ancistrus yngel. Jeg bytter vann daglig i yngelkarene jeg har hjemme hvor jeg ikke har autovanning. På denne måten kan jeg fôre godt og de vokser bra sammenlignet med kun 2 vannbytter i uken. I de karene jeg har autovanning er det en helt annen vekstrate, da får Ancistrus karene 50-75% vannbytte hver dag og skikkelig mye mat.

Senk gjerne tempen til 25-26, jo høyere temp jo mer forbrenner de og da vokser de tregere med mindre du fôrer ekstra. Synes 1/4 tablett høres veldig lite ut med mindre det er kjempestore de du brekker opp.
Takk,takk og takk igjen. Setter veldig stor pris på gode tips.
Tabelettene er ikke så store som de til pleco,så jeg kan nok øke litt ja.
Bytter ut ca 50% annenhver dag,så der har jeg nok syndet stort.
Måtte låne bort 180L i hui&hast pga bekjent med lekk kar,men håper å ha det klart til helgen. (Jukser med lånt vann fra 540L)
Har også fluval4,men hadde ikke nok å tette den med i farta.
(Sløvt av meg å ha utsatt det over 1uke)
Må nok komme meg opp til porsgrunn til akvariekjelleren å hente kraftigere varmekolbe da det er kjøligere i kjelleren.
Tenkte bare å komme med en liten oppdatering.
Godt over 90% av yngelen har klart seg.
Slapp de oppi 540L sammen med større fisker etter ca 3uker.
Foret hardt de første dagene så færrest mulig skulle ende opp som levende føde,gikk forbausende bra.
Hvor stor malletablett bruker/brukte du til yngelen? Hadde du en skive agurk hvert døgn?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap