Masse spørsmål så trenger tolmodighetsjel ;) takk for du tar deg tid på forhånd

Akvarie ja mitt først spørsmål er temperatur? Hvordan vet eg navnet på fiskene eg har kjøpt ? Jeg har fått barn tatt de ut i en bolle, det gikk fort kun hatt akvarie i en mnd
Fiskene eg har er farget det er guppyer trur eg
Og andre er svart og hvit det trur eg er molly.

Vet ikke om flere er gravide men trur molly er gravide, menn hu er stor større en den andre lol. Siste døgnet er de i mørke kroker og vannoverflaten, jeg fikk meg syv småe går men hvem vet eg ikke.

Det tok veldig lang tid mellom disse da eg fikk noen på dagen og noen på natta.
Men hun ene svømmer stadig. Kroker og opp i overflaten, men eter å koser seg trur jeg.

Barna Kom uventet så de har eg tatt i en rør bolle me plante å sand. Maten smuldrer mellom hendene te smått. Kor mye skal syve småinger ha.

Jeg har tatt plastpalnter i akvariet som eigar fått fra forskjellige plasser ser ut som de liker de, å de står med ekte planter også.

Men for ei uke siden hadde eg en død i akvarie å det var en søt ål,jeg trudde egentlig den var syk noe so. Stemte. Men i etterkant lurer e på hva Åsen eter og om de er vanskelige å fostre????


Tusen takk for svar
Inaktiv bruker
Temp varierer fra hvilke fisk d har, men vanligste er vell mellom 24-26 grader.
Du vet hvilken fisk du har ved å feks, spøre i butikk før du kjøper, heldst finner du ut hva du vil ha før du drar til butikken og kjøper, ikke alle fisker passer sammen.

Om du har fisk du ikke vet navnet på så kan du legge ut bilder så kan vi hjelpe, eller du kan lete i fiskebasen.

Om du har startet karet for bare en måne siden, er det godt mulig ålen din døde av forgiftning i form av ammoniakk/nitritt.
Takk
Akvariet kom i huset og vannet stod et døgn , posene lagt som de skulle osv. Plen døde ved utskiftning av litt vann, så stemmer nok. De i butikken valgt akvariet å fiskene til meg. Bilder Kommer så får eg kanskje vite om noen er gravide
Akvariet bør innkjøres før fisk settes inn. Dette tar 5-6 uker.
Inaktiv bruker
Filter/pumpe må kjøres inn i akvariumet 4-6 uker før man har fisk i. Dyrebutikkene utnytter ofte uvitenheten til nybegynnere til å prakke på masse greier middel og stuff som man egentlig ikke har bruk for. I denne hobbyen må man være veldig tolmodig.
Hvor stort kar har du?
Bilder ?
Koss får man lagt ut bilder

Får ikke lagt opp der ve kanskje Pga eg sitter på ipad
Inaktiv bruker
Under der du skriver teksten er det tre linjer der det står velg fil.
Vannet har væt i så lenge før fiskene tok plass
Inaktiv bruker
Hvorfor sier du da at det var i et døgn før fisk kom i?

Du må oppdatere os, sitter selv på ipad, fungerer bra her.
Mener det er 80 fikk beskjed om at posen med fisken i skulle ligge et døgn i akvariet

Okei det som er gjort i akvariet var, vannet ble stående i akvariet med pumpe og planter og annet pynt i en mnd tid, eg la fiskene i pose i et døgn, for det var det butikken anbefalte, eg syntes dette var lenge men hun sa nei. Så jeg har nok gjort noe feil.

Å så til det eg vet skifte ut 1/3 av vannet ukentlig, koke sand før den går i samme me pynt ta ut ynglinger eller blir de spist, rense pumpen ved vann utskift, la lyste stå av tolv timer, mater de to- tre ganger til dagen med så lite eller mye at de eter det raskt.
Har noe blått greier i vannet. Ved vannutskifting.

En venn sa fødebaseng var for stor av å te å at man burde ha nylig stønpebukse i slik de blir det samme om man skal fange de.
Inaktiv bruker
Du renser filteret for ofte, så hver gang du renser så starter du filteret og akvariet på nytt. Den blå guffen, hva heter den?
Koker du pynt og sand hver gang du bytter eller missforstod jeg.
8-10timer lys er nok.
Ja, 24timer i pose er i overkant mye.

Skaff deg vannteste utstyr, jbl sitt dråpesett er en av dem beste på markede.
Andre, som strips er bare tull.
Med vannteste utstyr så kan du finne ut hvordan vannkvaliteten din er, og hvilke fisker som passer.

Du trenger ikke fødekar/"baseng" med godt beplantet kar, med moser stengel planterog flyteplanter så blir det enklere og bedre for fisk og yngel. Fødekar er kun stress.
Aqua sana med alovera antistress ! Tusentakk for svar vann greiene skal jeg skaffe, aha da fatter jegda har akvariet begynt på nytt mange ganger bare føler det er mye dritt der. Kor ofte skal eg rense ?

Har noen planter trenger nok flere å de du sier så denne gang får de bli i en bolle ved siden av, å så får eg skaffe mer planter, tusen tusen takk du har hjulpet meg kanon mye. Kanskje eg får til dette.

Koker det første gang eg hev det oppi regnet me bakteriene og flora var på de etter det så tuller ikke me det var min tanke
Filteret/svampen renser du bare når du ser at vannstrålen begynner og bli svak. Ta da litt akvarievann i en bøtte og klem forsiktig filteret/svampen noen ganger under vann i bøtta.

Ikke gjør som jeg gjorde i starten, renset det under springen til den var gullende ren.

Skjer det ofte att den må renses så er filteret for lite til akvariet i forhold til antall fisk/mating.
Linn Camilla Sørgjerd
Done samme tabbe her ja lol


Vi er nok langt fra dem eneste..
Tenker meg at dette er vanlige feil , føler meg i alle fall idiot på akvariet. Men lærer jo av dette her å håper livet vil bli kjempe bra i akvarie, men blir så glad i de fiskene så eg blir lei når de dør. Eller noen dør men men de begynner å komme seg me kunnskap takket være dere takk.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap