Vannverdier med dråptetest

Frem til nå har jeg brukt strips for måling av verdier. Etter en del lesing på forumet her så har jeg gått til anskaffelse av dråpetest fra JBL. Dette er nå utprøvd med resultat som følger:
Dråpetest Strips
NO3: 20/30 10
NO2: 0,01 0
KH: 4 80
pH: 7.7 7,8

KH på 4 virker veldig lavt er det ikke? NO3 hadde flere skalaer uten at jeg skjønte hvilken skala jeg skulle bruke, denne virker noe høy. Utover dette ser jeg ikke den helt store forskjellen mellom dråpetest og strips. KH forskjellen kan trolig forklares på forskjellig måleenhet.

i tillegg FE
På JBL NO3-kartet er det nederste linje som gjelder for ferskvann, den øverste er saltvann. Det er da forskjell på utslagene hos deg? Stripsene sier alt ok, mens dråpetestene viser at NO3 er i overkant med mindre du har veldig god plantevekst...

KH på 4 er helt vanlig i springvannet rundt omkring, stripsene har nok en annen måleenhet...
Kitzo
KH på 4 virker veldig lavt er det ikke?

Det kommer helt an på hva slags fisk du har, det. Kh-verdien gjør at ph også forhøyes, og jeg ser at du av kh 4 har fått en ph på oppimot 8. Helt normalt med den kh'en. Men det er ganske høyt, ikke alle akvariefisk som har sitt trivselsområde der.

Spørsmålet er jo hva slags fisk du har...?
Sverddrager, guppy, sebrafisk, kardinaler og en liten albinomalle. Ja jeg vet at den siste bør være i gruppe og at kardinaler ikke passer helt med vannverdiene til de andre...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap