Har hatt redmoore røtter synkende en stund nå i en bøtte. når de endelig sluttet å flyte og jeg skulle ha de oppi karet var det litt slim i bøtten og på røttene, jeg tenkte nå at det var fordi de hadde lagt så lenge i det samme vannet, ettersom vannet var blitt litt missfarget på denne tiden. Jeg skrubbet de rene for slim og skyllte de godt, samt lot de synke en dag til i kokende vann ( helte kokende vann over å lot de stå en dag, kokte de ikke en dag sammenhengende :P ).
Deretter skyllte jeg de godt en gang til før jeg tok de i akvariet for vel en uke siden. Når jeg i dag skulle skifte vann ser jeg at det er lagt en tykk slimhinne i toppen av vannhinnen (NB det er IKKE proteinhinne jeg snakker om, det vet jeg hva er!), og det luktet helt forferdelig! Etterhvert som jeg begynner å tappe vannet ser jeg det klistrer seg til glass + at det er et tynt lag slim på tildels alle overlater i karet og da spesielt røttene.
byttet 100% vann og slammet litt av det nye vannet også ( så ca 120% vannbytte) og tok ut røttene.
Noen som har opplevt noe som dette før?
Jeg har tenkt å prøve å kokse + fryse røttene flere ganger før jeg væter de igjen slik at de synker, så får vi se om det hjelper.
Smarte innspill mottas med stor takk!